شهر خبر

عقب‌نشینی برجامی خریداران مسکن

عقب‌نشینی برجامی خریداران مسکن

فردای اقتصاد: از اوایل مردادماه همزمان با داغ شدن مذاکرات برجامی، قیمت تسه‌ها هم به آرامی رو به کاهش کرد. به طوری که با عقب‌نشینی تسه‌ها از کانال ۱۴۰ هزار تومانی، در اواخر مردادماه هم بالاخره طلسم کف ۱۳۰ هزار تومانی قیمت تسه‌ها هم شکست.

این روند نزولی در شهریور هم ادامه یافته تا آن جا که در پایان هفته‌ای که گذشت، قیمت تسه‌ها تا محدوده ۱۱۴ هزار تومانی هم عقب نشست. به عبارتی دیگر طی حدود یک ماه و نیم گذشته قیمت تسه‌ها افت حدودا ۲۶ هزار تومانی (معادل ۱۹ درصد) داشته است.

کاهش نرخ سود وام مسکن

هر چند نرخ سود اعلامی بانک مسکن برای وام خرید مسکن این بانک ۱۷.۵ درصد است اما به علت نیاز به خرید اوراق برای دریافت وام و هزینه‌ای که صرف خرید اوراق تسهیلات مسکن می‌شود، نرخ بهره واقعی این وام به مراتب بالاتر است. اما به نظر می‌رسد با افت قیمت تسه‌ها نرخ بهره واقعی وام غهم کاهش یافته است. به طوری که ابتدای ماه گذشته با تسه ۱۴۰ هزار تومانی نرخ بهره واقعی وام مسکن حدود ۲۶.۶ درصد بود و حالا با افت قیمت تسه‌ها به ۱۱۴ هزار تومان این نرخ به ۲۴.۵ درصد رسیده است.

تداوم عقب‌نشینی خریداران مسکن

قیمت تسه‌ها روز چهارشنبه با رسیدن به محدوده ۱۱۴ هزار تومانی به کمترین میزان خود از ۱۹ اردیبهشت‌ماه یعنی حدود ۴ ماه پیش رسیده است. سال گذشته در پی افزایش دو برابری سقف وام خرید مسکن و همچنین افزایش انتظارات تورمی که موجب می‌شود سرمایه‌ها به سرعت به سمت پناهگاه‌های امن (در اینجا بازار مسکن) بروند، ناکهان تقاضا برای خرید تسه‌ها به شدت افزایش و قیمت این اوراق به سمت ثبت سقف‌های تاریخی پیاپی حرکت کرد.

از اواخر سال اما به واسطه داغ شدن مذاکرات برجامی و افزایش انتظار برای احیای برجام ناگهان اغلب بازارها عقب‌نشینی کردند. اتفاقی که در بازار اوراق مسکن هم رخ داد و تا اواخر فروردین‌ماه هم به درازا کشید. ولی تیره شدن امید به احیای برجام دوباره بازار تسه‌ها را داغ کرد. به‌طوری که در خردادماه متوسط حجم معاملات روزانه تسه‌ها به سقف‌های چند ساله رسید.

اما حالا به نظر می‌رسد با داغ شدن دوباره مذاکرات و انتظار برای احیای قریب الوقوع برجام باعث شده تا خریداران مصرفی ملک هم عقب‌نشینی کنند. پیش‌تر هم در گزارش‌های منتشر شده توسط مرکز آمار برای بازار مسکن تهران در مردادماه هم به وضوح نشان می‌داد که خریداران سرمایه‌ای بازار ملک به شدت عقب‌نشینی کرده‌اند. به طوری که حجم معاملات از خرداد تا مرداد طی تنها دو ماه پیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. حال چنین چیزی نشان می‌دهد که احیای برجام نه تنها بر خریدهای سرمایه‌ای بلکه بر خریدهای مصرفی هم می‌تواند اثرگذار باشد. به نظر می‌رسد با کاهش نگرانی خریداران از جا ماندن از جهش‌های بازار بسیاری از آن‌ها به قصد افزایش بودجه یا حتی به امید افت قیمت‌ها از سمت تقاضای خرید مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند.

با افت قیمت تسه‌ها به کمتر از ۱۲۵ هزار تومان، حالا کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از مبلغ وام صرف خرید اوراق می‌شود. اوایل ماه گذشته یک زوج تهرانی برای دریافت وام ۴۰۰ میلیونی خرید مسکن باید حدود ۱۱۲ میلیون تومان هزینه خرید اوراق می‌داده و نهایتا از وام ۴۰۰ میلیون تومانی تنها ۲۸۸ میلیون تومان دستشان را می‌گرفته است. اما هزینه خرید اوراق الان به ۹۱ میلیون تومان کاهش یافته و در نهایت ۳۰۹ میلیون تومان از وام برای متقاضی باقی می‌ماند.