شهر خبر

فارابی باید حامی تولیدات سینمایی باشد

فارابی باید حامی تولیدات سینمایی باشد

مهدی صباغ‌زاده عنوان کرد: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان حامی آثار وظیفه دارد در تولیدات سینمایی کمک کند که آن هم در این میان برای خود نقطه نظرات، تفکر ویژه و فیلترهای خاص خود را دارد که این موضوع نیز به نگاه آقای خزاعی و مدیریت سینمایی مربوط می‌شود.

مهدی صباغ‌زاده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما درباره افزایش بودجه سینما و نحوه هزینه شدن این بودجه برای تولیدات سینمایی به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: به نظرم با درایتی که آقای خزاعی دارد سازمان سینمایی می‌تواند این بودجه را در زمینه مناسبی خرج کند زیرا خود ایشان تهیه‌کننده بوده‌اند و مشکلات این عرصه را می‌دانند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر سینما با مشکلاتی برای تولیدات آثار سینمایی روبروست و در این شرایط باید بنیاد سینمایی فارابی وارد میدان شود. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان حامی آثار وظیفه دارد در تولیدات سینمایی کمک کند که آن هم در این میان برای خود نقطه نظرات، تفکر ویژه و فیلترهای خاص خود را دارد که این موضوع نیز به نگاه آقای خزاعی و مدیریت سینمایی مربوط می‌شود. 

وی درباره اهمیت تنوع ژانر در جذب مخاطب افزود: صدور پروانه ساخت آثار سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد، در شورای پروانه ساخت فیلمنامه‌ها را بررسی می‌کنند و اعضای این شورا باید در تصمیم‌گیری‌های خود تنوع ژانر را هم مدنظر قرار دهند. باید به صورت سیستماتیک برنامه‌ریزی کنند تا افراد با سلیقه‌های مختلف بتوانند در سینما فیلم تماشا کنند. 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» ادامه داد: در نظر گرفتن تنوع ژانر جزء وظایف شورای پروانه ساخت فیلمنامه‌ها است با این حال نباید به هر فیلمی اجازه ساخت بدهند، مثلا در حال حاضر بسیاری از فیلم‌ها از لحاظ محتوا شبیه به هم هستند که این سوال مطرح می شود چرا باید به چنین فیلم‌هایی پروانه ساخت بدهند؟ زمان اکران آثار که فرا می‌رسد می‌بینیم همه آثار یک شکل هستند و در این شرایط سینما خاصیت خود را از دست می‌هد.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه کاغذی» با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله سینمای امروز بودجه است، تأکید کرد: تولید آثار سینمایی به شدت گران شده و من هم مخالف تولید گران‌ قیمت هستم. در حال حاضر برخی سرمایه‌گذاران با مبالغی که مشخص نیست چگونه و از کجا آمده به بازیگران مبالغ هنگفتی پیشنهاد می‌دهند که این امر موجب لطمه زدن به کار تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان سینما شده است. فیلمسازان می‌توانند با استفاده از چهره‌های جدید، استعدادهای تازه و علاقمند به این حوزه، قدرت فیلمنامه‌هایشان را بالا ببرند و به جای اینکه مبالغ خارج از عرف به بازیگرها بدهند، راه را برای حضور جوانان هم باز کنند.

وی با بیان اینکه این جریان مشکلات زیادی به خصوص در پلتفرم‌ها ایجاد کرده است، افزود: در واقع سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود را به پلتفرم‌ها برده‌اند و در آنجا کسب درآمد می‌کنند. سینما توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارد، فیلم‌ها با مخارج سرسام‌آوری روبرو می‌شوند و فیلمسازان دلسرد می‌شوند و فیلمسازی را کنار می‌گذارند. در این شرایط جا برای کمدی‌های سخیف که فقط برای سرگرمی ساخته می‌شوند و واقعا ارزشی ندارند، باز می‌شود. در نظر گرفتن این موارد، جزو سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد است. 

مدیر مؤسسه پخش «نیمروز فیلم» یادآور شد: شورای پروانه ساخت باید دقت بیشتری در اعطای پروانه ساخت کند، افرادی که در این شورا هستند دارای شناخت و آگاهی هستند و نباید اجازه دهند که این اتفاق در سینمای ایران بیفتد و سینما سقوط کند. البته من به شورای صنفی جدید امیدوارم و می‌دانم تلاش می‌کنند عدالت فرهنگی را رعایت کنند و فیلم‌هایی را اکران کنند که توان فروش و باقی ماندن در اکران را داشته باشد. اگر فیلمی حداقل دو هفته نتواند روی اکران بماند و جوابگوی سرمایه هزینه شده باشد، سینما دچار ضرر و زیان می‌شود. این است که شورای صنفی تلاش می‌کند سالم‌سازی کند و تا جایی که من اطلاع دارم در نظر دارند حق کسی ضایع نشود.

انتهای پیام/