شهر خبر

کاهش ۳ درصدی رشد تورم در حوزه مسکن با اقدامات قرارگاه جهادی شهرداری/ مقابل رکود مسکن را گرفتیم

کاهش 3 درصدی رشد تورم در حوزه مسکن با اقدامات قرارگاه جهادی شهرداری/ مقابل رکود مسکن را گرفتیم

​صارمی گفت: براساس آمار بانک مرکزی با اقداماتی که شهرداری در همین مدت برای حوزه مسکن انجام داده است، شاهد کاهش 3 درصدی رشد تورم در حوزه مسکن هستیم به طور قطع می‌گویم مردم منتظر خبرهای خوش در حوزه مسکن باشند.

حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره جزئیات اقدامات شهرداری در قرارگاه جهادی مسکن، اظهار کرد: قرارگاه مسکن در شهرداری تهران زمانی شکل گرفت، که بحث بحران مسکن جدی شده بود و تمام شاخص‌ها نشان دادند که باید برای مسکن در تهران کار جهادی انجام شود.

وی افزود: با شکل گیری قرارگاه، مناطق 22گانه تهران پای کار آمدند و با یک تقسیم کار بر روی ساخت 180 هزار واحد مسکونی هدف‌گذاری کردیم. کل واحدهای مسکونی ساخته شده در سال 1400 توسط کلیه بخش‌های دولتی و غیردولتی به 50 هزار واحد رسیده بود اما هدف‌گذاری ما در قرارگاه مسکن شهرداری تهران 4 برابر آن بود.

صارمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در قرارگاه مسکن یک هم‌افزایی شکل داد و تمام بخش‌های مرتبط را به دورهم جمع کرد، ادامه داد: هم‌افزایی را در بخش‌های مختلفی که می‌توانستند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه تاثیرگذار باشند، انجام دادیم. در مرحله اول به سراغ بافت فرسوده رفتیم، چراکه این را دریافتیم نیاز جامعه مسکن لاکچری نیست، به همین دلیل بر بافت تمرکز جدی کردیم به همین منظور در گام اول یک تفاهم نامه 130 هزار واحدی را با وزارت راه وشهرسازی امضا کردیم که در طی 2 تا 3 سال آینده بتوانیم در بافت 130 هزار پروانه صادر کنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران افزود: طبق این تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی، به ازای هر واحد ودیعه 60 میلیون تومانی از منابع بانک مسکن پرداخت می‌کند، 450 میلیون تومان به ازای هر واحد وام داده خواهد شد که 300 میلیون نیز وام کم بهره بود و این امتیاز بسیار خوبی برای ساخت و ساز در بافت فرسوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این شهرداری تهران نیز تا تراکم پایه حقوقی، پروانه رایگان صادر می‌کند و سازمان نظام مهندسی نیز فقط 50 درصد از حق نظارت خود را دریافت می‌کند. تمام این موارد مشوق‌هایی بود که برای ساخت و ساز در بافت فرسوده انجام شد.

صارمی با اشاره به اینکه با بنیاد مسکن برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی تفاهم نامه امضا شد تا از ظرفیت موجود در شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد با ساخت مسکن استفاده کنیم، بیان کرد: همچنین تفاهم نامه‌هایی با وزارت دفاع، انبوه سازان تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برخی از بانک‌ها، دانشگاه‌ها و ... داشتیم و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کردیم تا یک هم‌افزایی شکل گیرد به همین دلیل امروز در تهران یک تفکر جهادی به حوزه مسکن وجود دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: در 6 ماه اول امسال حدود 50 تا 60 هزار واحد را تعیین تکلیف کردیم و در 6 ماهه دوم نیز به سایر تعهداتمان عمل خواهیم کرد. این نشان می‌دهد اگر اراده کنیم تا 4 برابر تعداد مسکنی که ساختیم، می‌توانیم اقدام کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مسکن روبه رکود بود اما ما مقابل رکود را گرفتیم، افزود: درحال حاضر می‌خواهیم به سمت صعود در حوزه مسکن حرکت کنیم. وقتی به سمت صعود برویم منابع نقدی در اختیار مردم دیگر به سمت طلا و دلار نمی‌رود و به سمت مسکن می‌آید در چنین شرایطی، اشتغال، رفاه اجتماعی، تولید، درآمد و ... افزایش می‌یابد.

صارمی بیان کرد: براساس آمار بانک مرکزی با اقداماتی که شهرداری در همین مدت برای حوزه مسکن انجام داده است، شاهد کاهش 3 درصدی رشد تورم در حوزه مسکن هستیم  به طور قطع می‌گویم مردم منتظر خبرهای خوش در حوزه مسکن باشند.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به سومین شنبه «امید و افتخار» شهرداری تهران و کلنگ زنی یکی از پروژه‌های معاونت متبوع خود، خاطرنشان کرد: روز شنبه آغاز عملیات اجرایی پروژهای خدماتی، رفاهی، ورزشی و پارکینگ را در نفرآباد شهرری با مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال انجام شد، علاوه بر این کلنگ زنی 5 هزار واحد مسکونی از پروژه‌های قرارگاه جهادی مسکن با محوریت بخش خصوصی و بنیاد مسکن نیز آغاز شد.

انتهای پیام/