شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتمی

جزییات حمله موشکی به نیروگاه اتمی زاپوریژیا/ بازدید مأموران آژانس دچار خدشه شد

کدخبر: 518957
روزنامه گاردین در گزارشی از حمله موشکی به بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا خبر داد، این در حالیست که ماموران آژانس انرژی اتمی در حال بازدید از این مکان بودند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حملات راکتی روز پنجشنبه به اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا، بازدید مأموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این تأسیسات را به تأخیر انداخت.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تیم همراه وی، با چند ساعت تأخیر بعد از ظهر پنجشنبه وارد این نیروگاه اتمی شدند.

ورود گروسی و مأموران آژانس به بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا در حالی انجام شده که روس‌ها یکی از رآکتورهای آن را به‌خاطر حملات راکتی هفته‌های گذشته از دور خارج کرده‌اند.

در روایتی متضاد، شرکت اوکراینی «انرژو اتم» اعلام کرده «در نتیجه یکی دیگر از حملات خمپاره‌ای روس‌ها علیه این تأسیسات»، رویه اضطراری خاموش کردن رآکتور شماره ۵ اجرایی شده است.

«انرهودار» شهر مجاور این نیروگاه اتمی، امروز (پنجشنبه) زیر آتش حملات راکتی قرار گرفت. شهردار این شهر مدعی است روس‌ها با وجود توافق درباره ایجاد مسیر ایمن برای کارکنان آژانس، این ناحیه را هدف قرار داده‌اند.

گاردین نوشت، مسکو اعلام کرده امروز تلاش اوکراینی‌ها برای تسلط بر نیروگاه اتمی زاپوریژیا را خنثی کرده است. همچنین وزارت دفاع روسیه با انتشار فیلمی از آرامشی که در محیط نیروگاه اتمی زاپروژیا واقع در جنوب شرقی اوکراین برقرار است، گفت: «وضعیت در این منطقه پیچیده است اما اوضاع تحت کنترل ما قرار دارد».

این وزارتخانه با بیان اینکه صبح امروز گروهی ۶۰ نفره از خرابکاران اوکراینی تلاش داشتند که این نیروگاه را تصرف کنند، توضیح داد: «بر آمادگی خود جهت پذیرش تیم آژانس اتمی در این تأسیسات با امنیت کامل، تاکید می‌کنیم» (جزئیات بیشتر).

از سوی دیگر علی‌رغم اعلام گروسی برای حضور چند روزه مأموران آژانس در این تأسیسات، روس‌ها اعلام کرده‌اند بازدید آن‌ها نباید بیش از یک روز طول بکشد.

نیروگاه زاپوریژیا از ماه مارس (فروردین) تحت کنترل نیروهای روس قرار دارد اما توسط کارکنان اوکراینی گردانده می‌شود. در این مدت، حملات توپخانه‌ای و راکتی متعددی علیه این تأسیسات رخ داده و مسکو و کی‌یف یکدیگر را مقصر دانسته‌اند.