شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارتخانه

شایعه حذف «رستم» کابینه چقدر جدی است ؟ / از مشکلات جسمی وزیر راه و شهرسازی تا وعده‌های بر زمین مانده

شایعه حذف «رستم» کابینه چقدر جدی است ؟ / از مشکلات جسمی وزیر راه و شهرسازی تا وعده‌های بر زمین مانده

​​​​​​​آرمان ملی نوشت :چندی است که صحبت‌هایی پیرامون وزارت راه و شهرسازی که به نظر می‌رسد این وزارتخانه نیز به تفکیک خواهد رسید و وزیر مستقر در آن رستم قاسمی مطرح می‌شود. صحبت‌هایی که در فضای رسانه‌ای و مجازی از آن تحت عنوان احتمال استعفا و کناره گیری قاسمی از وزارت یاد می‌شود. این در حالی است که عدم حضور چند روزه آقای وزیر در وزارتخانه نیز این شائبه را تقویت کرد که شاید قاسمی دومین وزیر مستعفی دولت باشد.

چندی است که وزرای دولت رئیسی به صدر اخبار رسانه‌ها رفته‌اند. در همین راستا پس از مسائل پیرامون تفکیک وزارت صمت و چالش بین نمایندگان مجلس و دولت پیرامون معرفی یک یا دو وزیر طی روزهای گذشته اتفاقات پیرامون وزارت راه و شهرسازی برجسته شده است و مجموع مسائل این برآیند را به دست داده است که احتمالا رستم قاسمی وزیر راه نیز به راه حجت‌ا... عبدالملکی وزیر مستعفی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد رفت.

غیبت چند روزه وزیر در محل کار؛ احتمال بالای عدم تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال و آنچه تحت عنوان بیماری رستم قاسمی مطرح می‌شود تحلیل‌ها را به این سمت و سو برده است که احتمالا دولت در تغییرات پیش روی خود برای وزارت راه و شهرسازی نیز جدای از تفکیک احتمالا به دنبال گزینه جدیدی برای تصدی وزارتخانه باشد.

شایعات پیرامون وزارت راه

چند ماهی است که حامیان و موافقان دولت سویه‌های انتقادی نسبت به دولت گرفته‌اند و دیگر مجلس نیز بیش از حمایت رویه انتقادی در پیش گرفته و برهمین امر نیز ابتدا به سمت استیضاح وزرای کار و صمت رفتند. اما به هر جهت پس از فعل و انفعالاتی حجت‌ا... عبدالملکی وزیر وقت کار و رفاه اجتماعی استعفا داد و سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نیز به دلیل تفکیک وزارتخانه و معرفی دو وزیر از پای استیضاح برگشت. با این حال چندی است که صحبت‌هایی پیرامون وزارت راه و شهرسازی که به نظر می‌رسد این وزارتخانه نیز به تفکیک خواهد رسید و وزیر مستقر در آن رستم قاسمی مطرح می‌شود. صحبت‌هایی که در فضای رسانه‌ای و مجازی از آن تحت عنوان احتمال استعفا و کناره گیری قاسمی از وزارت یاد می‌شود. این در حالی است که عدم حضور چند روزه آقای وزیر در وزارتخانه نیز این شائبه را تقویت کرد که شاید قاسمی دومین وزیر مستعفی دولت باشد.

شایعه حذف «رستم» کابینه چقدر جدی است ؟ / از مشکلات جسمی وزیر راه و شهرسازی تا وعده‌های بر زمین مانده

هرچند که این نخستین بار نیست که شایعه استعفای وزیر راه‌ و شهرسازی در رسانه‌ها مطرح می‌شود. نخستین بار شایعه کناره‌گیری قاسمی به دلیل بیماری سخت و دفعه بعد پنجم مهر۱۴۰۰ اخباری مبنی بر استعفای رستم قاسمی به میان آمد. از سویی این بار جدای از بحث استعفا و اساسا قبل از اینکه این مساله مطرح شود مساله دیگری به میان آمده که برخی آن را با عدم حضور چند روزه وزیر در محل وزارتخانه‌ها بی‌ارتباط نمی‌دانند. خبر غیررسمی بازداشت یکی از مشاوران رستم قاسمی باعث شده تا این شایعه بیش از گذشته مطرح شود. از سویی برخی بر این باورند که عدم تحقق وعده‌های داده شده که مهم‌ترین آنها وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال بوده موجب شده تا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال کنار رفتن او از پست وزارت مطرح شود. چه اینکه چندی پیش خود او با ابراز نارضایتی از بودجه ساخت مسکن بگوید: «ساخت مسکن اساسا معنی‌اش این نیست که ما سالی یک میلیون واحد را در سال اول دولت بسازیم؛ آن هم به خصوص در سال اول دولت که دولت کارش را شروع کرده، باید ما زیرساخت‌های این نهضت ملی مسکن آماده می‌کردیم.» نکته اینجاست که با توجه به مطالبات مردم، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و انتقادات به دولت این احتمال که رئیسی به سمت و سوی تغییر دومین وزیر خود برود یا اینکه خود قاسمی از سمت خود استعفا دهد وجود دارد. حال باید دید مسائل پیرامون وزارت راه و وزیر مستقر به کدام سمت و سو خواهد رفت.

با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه‌ و دستگاهی برخورد خواهد شد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره احتمال تغییر در کابینه و احتمال برکناری یا استعفای رستم قاسمی، اظهار کرد: از ابتدای تشکیل دولت عده‌ای شروع کردند به گمانه زنی و هر از چندی برای خودشان لیست می‌دادند که این افراد می‌خواهند تغییر کنند، ولی دیدیم که در این یکسال این شایعات تحقق نیافت. سیدمحمد حسینی گفت: اخیرا هم این بحث‌ها دوباره درباره افراد گوناگون در فضای مجازی مطرح شده که سخنگوی دولت اعلام کرد این ادعاها صحت ندارد. در مورد گمانه زنی جابه‌جایی مسئولان، یکی از استانداران می‌گفت در خبرسازی‌های خود گزینه‌های جایگزین من را هم اعلام کرده‌اند و طرفداران آنها با هم بحث می‌کنند که کدام یک رجحان دارد. در حالیکه اصلا بحث جابه‌جایی مطرح نبود که من به وزیر کشور گفتم بهتر است که با قاطعیت این شایعات تکذیب شود، ایشان هم تکذیب کردند، که تزلزل در مدیریت استان به‌وجود نیاید، به این گونه خبرها و گمانه زنی‌های رسانه‌ای که منبع معتبر هم ندارند، نباید اعتنا کرد و البته دولت بدون توجه و سرگرم شدن به حواشی برای خدمت بیشتر تلاش می‌کند. وی همچنین با اشاره به اینکه اخیرا با معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی صحبت داشته‌ام، تصریح کرد: وی به بنده گفت مهندس رستم قاسمی به‌خاطر مشکل جسمی و عمل پزشکی در سر کار حاضر نشده و همین موجب بروز شایعاتی شده، اما برخی نمایندگان هم به دیدار وی رفته‌اند و ایشان به کار خود ادامه خواهند داد. حسینی درباره بازداشت اخیر یکی از مسئولان وزارت راه بیان کرد: با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه‌ و دستگاهی برخورد خواهد شد. افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آنها برای دولت مشخص شده، برکنار شده‌اند و دستگیری این فرد ربطی به اینکه رستم قاسمی در محل کار حاضر نشده، ندارد و او همان‌طور که گفتم به علت مشکل جسمی به‌طور موقت در دفتر حاضر نشده، اگرچه در همین حال هم کارها را پیگیری کرده است.

۲۱۲۲۰