شهر خبر

متوقف ماندن تحقیقات به خاطر عدم همکاری کتابخانه مرکزی

متوقف ماندن تحقیقات به خاطر عدم همکاری کتابخانه مرکزی

مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب با انتقاد از عدم همکاری کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با محققان کشور، از مطل ماندن برخی از تصحیحات متون مهم خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین اکبر ایرانی در حساب کاربری خود در اینستاگرام با انتقاد از مدیریت کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران چنین نوشته است: قریب سه ماه است که از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، عکس چند نسخه را درخواست نموده‌ایم، هنوز جواب مثبتی دریافت نکرده‌ایم. همکارمان را فرستادیم فرمی پر کرد. گفتند خبر می‌دهیم. این موضوع را به واسطه یکی از دوستان، به رئیس دانشکده ادبیات هم اطلاع دادیم، تأثیری نداشت. فعلا" به همین دلیل، کار تصحیح چند متن مهم، متوقف شده است.

او با اشاره به اقدامات مدیریت قبلی کتابخانه در اجازه دسترسی آزاد پژوهشگران به نسخ و اسناد درخواستی می‎افزاید: ظاهرا" باید چنین باشد که در امور مدیریتی، مدیر جدید، اول کارها، طرح‌ها و برنامه‌های خوب را که مدیران قبلی انجام داده‌اند، تحسین و تکمیل و برای بهینه‌سازی و ارتقاء کیفیت تلاش کند. فرض بر این است که تغییر مدیریت‌ها و گزینش مدیران، براساس صلاحیت‌، شایستگی، تخصص و تجربه باشد و افراد در کاری که در آن تبحّر و تجربه و حسن‌سابقه ندارند، به‌کار گماشته نشوند و ایام مدیریت خود را دوره کارآموزی سپری نکنند.

ایرانی در یادداشت خود به تعطیلی پایگاه نسخه یابی آقابزرک تهرانی هم اشاره می‌کند و می‌نویسد: پژوهشگر و مصحح متون کهن، برای تحقیق و تصحیح یک متن، اعم از این‌که دانشجو باشد و برای تدوین پایان‌نامه ارشد یا دکتری خود، نیاز به دسترسی به تصاویر نسخ خطی داشته باشد، یا محققی علاقه‌مند و مستقل باشد که برای شناسایی و جست‌وجو نسخ خطی مورد نیاز خود، طبعا" اول به پایگاه نسخه‌یابی "آقابزرگ" مراجعه می‌کند که حدود ۲۰ سال پیش با همکاری میراث مکتوب و خانه کتاب و کتابخانه ملی، به سامان رسید و نیاز پژوهشگران را برطرف می‌کرد و تا چند ماه پیش، در مؤسسه خانه کتاب به خدمات‌رسانی مشغول بود، اما بیش از شش‌ماه است که از دسترس خارج شده که با پیگیری بنده، مسئولان خانه کتاب اعلام کردند این پایگاه، در حال روزآمد شدن و ایمن‌سازی است و به‌زودی به چرخه بهره‌وری بازمی‌گردد.

مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب در پایان با اشاره به اقدامات راهگشای رسول جعفریان در کتابخانه مجلس چنین می‌نویسد: از زمانی که مدیر اسبق کتابخانه مجلس شورای اسلامی، اغلب نسخه‌ها را برخط کرد، دهها کار تحقیقی به دلیل همین دسترسی رایگان و آسان، اعم از مقاله و کتاب، نوشته و چاپ شد و گام‌های بلندی برای رونق نهضت فرهنگی تصحیح متون در کشور برداشته شد. با این اقدام شجاعانه، سدّ بُخل گنجُوران، شکسته شد و البته پس از آن، سنت برخط کردن تصاویر نسخ خطی، رونق یافت و مسیر برای مدیران بعدی هموارتر و حجت بر متولیان امور تمام گردید. خوشبختانه عقد تفاهمنامه همکاری میراث مکتوب با کتابخانه آستان قدس رضوی، راه دریافت تصاویر خطی را تسهیل نمود و انتظار می‌رفت کتابخانه‌های دیگر به ندای میراث مکتوب برای عقد تفاهم همکاری، لبیک گویند و به این کار مهم، تأسی جویند و دست یاری‌مان را بفشارند، مع‌الاسف، به‌رغم پیگیری‌ها، توفیقی حاصل نشد و حتی در یکی دو مورد، این مؤسسه برای اخذ تصاویر نسخ مورد نیاز خود، با مشکل مواجه شد.

65