شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم

امیدواری خانواده هنر در دوران دولت سیزدهم محسوس است

امیدواری خانواده هنر در دوران دولت سیزدهم محسوس است

در هفته دولت تلاش کردیم با خانواده هنر در خصوص شرایط کار در حوزه‌های متفاوت هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و... گپ و گفتی داشته باشیم و در گزارشی اوضاع را در آغاز دولت سیزدهم و امروز بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ خانواده‌ی هنر در این گزارش ضمن بررسی آنچه در یکسال اخیر اتفاق افتاده است پیشنهادات و درخواست خود را از دولت و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنا در میان گذاشتند.

حبیب اسماعیلی: در یکسال اخیر فیلم‌های کمدی گیشه سینما را دگرگون کردند

حبیب اسماعیلی: در یکسال اخیر فیلم‌های کمدی گیشه سینما را دگرگون کردند

حبیب اسماعیلی اگرچه سال‌ها به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان فعالیت کرده است و با تهیه فیلم‌هایی چون «سرکوب»، «خرگیوش»، «سه بیگانه»، «غزل» و... سینما را در حوزه‌ی اقتصاد و بیزینس نیز خوب می‌شناسد اما در طول این سال‌ها به دنبال گیشه در سینما نبوده است و کارنامه‌ی او نشان از این دارد که سینمای مدنظر او آثاری اجتماعی با انعکاس پیام‌هایی برای جامعه مخاطبش بوده است.

بازیگر سریال «ولایت عشق»، «دزدان مادر بزرگ» و... که در سینما هم بازیگری را با فیلم‌های «آزادراه»، «ساده لوح»، «محموله» و... طی کرده است درباره وضعیت سینما در سال‌های اخیر با خبرنگار خبرگزاری برنا گپ‌وگفتی داشت که از نظر می‌گذرانید. 

بازیگر فیلم سینمایی «بدل» در ابتدای این گفت‌وگو پیرامون تقدیر سازمان سینمایی و موزه سینما از او در روز خبرنگار گفت: نزدیک به ۱۵ سال کار رسانه‌ای انجام دادم. اینکه به خبرنگاران بها داده می‌شود جای خوشحالی دارد. می‌دانیم که اهالی قلم و رسانه حقوق‌های کلانی ندارند و تنها عشق و علاقه است که آن‌ها را در این حرفه ماندگار کرده است. اینکه به اهالی رسانه نگاه و توجه شده و آن‌ها را مورد محبت قرار داده‌اند جای تقدیر دارد. امیدوارم که این توجه‌ها در دولت سیزدهم ادامه داشته باشد و ما بتوانیم شاهد این مراسم‌ها باشیم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قرمز» درباره وضعیت سینما در دولت سیزدهم عنوان کرد: سال ۹۸ از لحاظ میزان استقبال تماشاگران سیر صعودی خوبی را طی کردیم و شاهد رشد و حضور مخاطب در سالن‌های سینما بودیم تا اینکه پاندمی کرونا آغاز شد و ضربه‌ی هولناکی به سینماداران، تهیه‌کنندگان و سایر اهالی هنر زد. بنابراین از این نظر دولت آقای رئیسی با بقیه‌ی دولت‌ها آنچنان تفاوتی ندارد. اما خوشبختانه از سال پیش با گفت‌وگوهایی که با مسئولان پخش و سازمان سینمایی داشتیم شرایطی را فراهم کردیم که فیلم‌ها بتوانند دوباره رنگ اکران را به خود ببینند‌. از لحاظ فیلم‌های پرمخاطب، فیلم «دینامیت» اکران شد و کم کم یکسری فیلم‌های دیگر مانند «گشت ارشاد» به روی پرده آمدند تا سینما سیر صعودی خودش را طی کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خریگوش» برای بهبود اوضاع سینما و فروش بیشتر پیشنهاد داد: سینمای ما مانند سوپرمارکتی می‌ماند که بسیار شیک است و امکانات خوبی دارد اما برای عرضه هیچ چیزی ندارد. بنابراین ما نیاز به ساخت فیلم‌های پرمخاطب با محتوای خوب داریم که این کمبود را جبران کنیم. امروزه سالن‌های سینمای قشنگی در پاساژهای گوناگون تاسیس شده اما فیلم‌های خوب و ارزنده‌ که در شان مخاطب باشد بسیار کم است.

اسماعیلی اظهار داشت: سینما برای جذب مخاطب نیاز به ساخت فیلم‌های متنوع دارد. اگر به فیلم‌های اجتماعی انگ سیاه‌نمایی را بچسبانیم و مدام بگوییم ساخت این فیلم به فلان ارگان یا دستگاه برمی‌خورد اوضاع هنر بد و بدتر می‌شود و مخاطب دیگر از سینمای ایران استقبال نمی‌کند. در این شرایط شبکه‌های ماهواره‌ای با پخش فیلم‌های روز دنیا تماشاگر را محاصره می‌کنند.

او در آخر گفت: امیدوارم چند فیلمی که در توقیف هستند با تعامل مدیرکل سازمان سینمایی ممیزیشان برطرف شود. واقعا قبول دارم که شرایط اقتصادی مردم ناگوار است اما با این حال باز هم قیمت بلیت سینما نسبت به سایر اقلام ارزان‌تر است و رشد قیمت آنچنانی نداشته است.

سعید سیدزاده: در دو دولت گذشته فرهنگ به کلی تعطیل بود/ باورم این است دولت انقلابی ما قصد دارد کاری کند

سعید سیدزاده: در دو دولت گذشته فرهنگ به کلی تعطیل بود/ باورم این است دولت انقلابی ما قصد دارد کاری کند

ارتباط دولتمردان با خانواده هنر در هر کشوری و در هر نقطه‌ای از دنیا می‌تواند اتفاقی مبارک باشد چرا که هنرمندان با توجه به شناختی که از مذاق و سلیقه مردم آن کشور دارند می‌توانند راهنمای خانواده‌ی دولت در ادوار مختلف باشند. طبیعی است که تئاتر، سینما و هنرهای مختلف در انتقال خواسته‎‌‌های مردم به دولتمردان نقش‌های متفاوتی دارند. گاهی اوقات دولت و خانواده هنر در چالش‌های غیر منطقی قرار می‌گیرند و نتیجه‌اش فاصله گرفتن هنر از دولتمردان است و گاهی اوقات دولتمردان و هنرمندان دست در دست هم به اقبال جامعه می‌اندیشند. در گزارشی با خانواده هنر از اتفاقات مهم و موثر در این ارتباط صحبت کردیم.

سعید سیدزاده تهیه‌کننده فیلم‌های «زیباتر از زندگی»، «شب بخیر فرمانده»، «پنالتی» و... در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص وضعیت تئاتر گفت: با فضای قبل و بعد از انقلاب به خوبی آشنایی دارم. قبل از انقلاب سنی نداشتم اما پس از انقلاب به عنوان فردی که خودش را انقلابی می‌دانست وارد عرصه تئاتر شدم. حقیقتا ما بچه‌های انقلاب آنچنان که مدعی هستیم نتوانسته‌ایم همپا و هم قد و قواره‌ی آن حرکت کنیم و در عرصه فرهنگ محروم مانده‌ایم. مخصوصا در حوزه‌ی تئاتر که شرایط اسفبار شده است و نمی‌توان به درستی راجع به آن حرف زد.

او ادامه داد: تئاتر این روزهای ما بویی از انقلاب نبرده است مگر اینکه در گوشه و کنار اتفاقات نادری رخ دهد که این حرکت‌های نازل هم فقط و فقط به دلیل تاثیر خون شهدا است.

تهیه‌کننده فیلم «پنالتی» در خصوص اوضاع سینما و ساخت آثار ارزشی اظهار داشت: در سینما اوضاع فجیع‌تر از چیزی است که در تئاتر می‌بینید. بچه‌های ما سعی خودشان را کرده‌اند اما عامل نفوذی که حضرت آقا سالیان سال محکم از آن یاد می‌کنند علاوه بر عرصه سیاست، اقتصاد و... در عرصه سینما هم شدیدا نفوذ کرده‌ است. به حدی که اگر شما بخواهید از سینمای ارزشی حرف بزنید پوزخند تحویل می‌گیرید و چند نفر از پشت سر به شما می‌خندند. متاسفانه این روزها فیلم‌های بسیاری ساخته می‌شوند که هدفشان صرفا سرگرمی مخاطب است. ما که هشت سال در جنگ بودیم متوجه می‌شویم که برخی از این آثار مانند پرتاب تیرهای الکی است. مهم این است که ما خودمان برنامه‌ریزی کنیم و استراتژی داشته باشیم تا وقتمان صرف کارهای بیهوده نشود.

سیدزاده درباره نفوذ دشمنان در کشور اضافه کرد: در ماجرای تونس یک نفر خودش را مقابل وزارتخانه آتش زد و این قضیه منفک به انقلاب شد. به یاد دارم که وزیر امور خارجه آمریکا آن زمان گفت به ما 45 روز فرصت بدهید تا مسیر را تغییر دهیم و این اتفاق هم افتاد. در انقلاب ما هم متاسفانه این نفوذ از روزهای اول وجود داشت و یکی یکی پرونده‌های این اتفاقات فجیع رو شد. این وقایع توسط افرادی رخ داد که به قول جوان‌های امروزی عند انقلاب بودند اما حرکت‌های آن‌ها تماما ضد انقلاب و ضد آرمان‌های حضرت امام بود. نتیجه این شد که ما در عرصه‌های اقتصاد، سیاست، بهداشت، فرهنگ و... بدهکار مردم شدیم.

او در خصوص برون‌رفت از این اوضاع و موفقیت در عرصه‌های مختلف هنری عنوان کرد: برای برون رفت از این اوضاع پیشنهادم این است که ابتدا این نهضت را با خود آقای «رئیسی» آغاز کنیم، یعنی ایشان دلسوزان انقلاب را نه یک ساعت و دو ساعت بلکه ساعت‌ها کنار هم بنشانند تا در خصوص فرهنگ حرف‌ بزنند. با این کار ما می‌توانیم چاله‌هایی که وجود دارد را پر کنیم. ما باید در عرصه سینما استراتژی‌هایی جدید تعریف کنیم، بدانیم که به کدام نقطه باید برسیم و چه ایراداتی داریم. پس از آن با کمک آدم‌هایی که دلشان برای این ملت می‌سوزد و فقط به دنبال میز و صندلی نیستند برنامه‌ریزی‌های مدونی داشته باشیم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» گفت: اصلاح وضعیت سینما مستلزم یک حرکت بنیادین است. جناب آقای «رئیسی» هم در صحبت‌های مختلفشان مدام می‌گویند که ما باید در قد و قواره انقلاب حضور پیدا کنیم. چند روز پیش در کرمان فرمودند چهل و اندی سال از انقلاب گذشته است و حرکت‌هایی صورت گرفته که باید بابت آن‌ها سپاسگزار باشیم اما این خدمات که به مردم می‌دادیم در قد و قواره آن‌ها نبوده است... معتقدم در بخش سینما مدیران ما باید مانند آقای رئیسی که فرمانبر ولایت هستند و به عنوان یک فرد انقلابی شبانه‌روزی تلاش می‌کنند، عمل کنند.

این کارگردان درباره تغییر ذائقه مخاطب در تولید آثار سینمایی عنوان کرد: سینما تاج سر تمام هنرها است. سینما ابزاری است که با آن می‌توان در خدمت ارزش‌ها بود همانطور که طاغوت‌ها از سینما به نحو احسنت بهره‌برداری می‌کنند ما هم باید بتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم. ما باید کاری کنیم که هر کس و ناکسی به خودش اجازه ندهد به بهانه‌ی همدردی از عرصه سینما در کشور ما نفوذ کند. به گفته حضرت آقا ذائقه مردم ما را بیگانگان به ابتذال کشانده‌اند بنابراین سال‌ها زمان می‌برد تا ما این ذائقه را تغییر دهیم.

او در پایان گفت: در آخر انتظار دارم که دولت جدید حرکت انقلابی خودش را در عرصه فرهنگ نشان دهد اما متاسفانه هنوز خبری نیست. چند روز گذشته خبرنگاری به من زنگ زد و از من در خصوص شورای عالی سینما پرسید. به او گفتم کدام شورای عالی سینما؟ زمانی در یکی از دولت‌ها شورایی تشکیل شد اما هیچ اتفاقی در آن نیفتاد. فقط عده‌ای دور هم شامی خوردند و صحبت‌هایی شد اما کار اساسی شکل نگرفت. در دو دولت گذشته هم که فرهنگ به کلی تعطیل بود. من باورم این است که دولت انقلابی ما قصد دارد کاری کند اما به آن فرصتی داده نمی‌شود. نفس دولت را گرفته‌اند. متاسفانه آقای رئیسی تنها است. ایشان فردی را می‌خواهد که در عرصه فرهنگ مثل کوه باشد نه آدمی که اهل تعارفات است. با تعارف این مسائل حل نمی‌شود. ما باید با قدرت و شعور فرهنگ را اصلاح کنیم.

کوروش زارعی: حمایت دولت از تئاتر گره‌گشا است

کوروش زارعی: حمایت دولت از تئاتر گره‌گشا است

دبیر تئاتر جشنواره فجر که این روزها در تدارک جشنواره پیش رو است در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری برنا به اوضاع و احوال تئاتر در یکسال اخیر پرداخته است.

کوروش زارعی بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون که سال‌ها سابقه مدیریتی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی تجربه کرده است درخصوص وضعیت تئاتر به خبرنگار برنا  گفت: در دو سال گذشته اهالی تئاتر به دلیل پاندمی کرونا شرایط سختی را پشت سر گذاشتند و لطمه‌ی بزرگی خوردند. جلب اعتماد مردم برای حضور یافتن دوباره در سالن‌ها کار بسیار دشواری بود. اگر شما بهترین و فاخرترین تئاتر را هم روی صحنه ببرید اما تماشاگر نداشته باشید هیچ فایده‌ای ندارد. حیات هنرمند با حضور مخاطب و روی صحنه رفتن ادامه می‌یابد.

او ادامه داد: در ایام کرونا اهالی تئاتر شدیدا دلتنگ صحنه بودند‌. به همین دلیل بعد از بهبود نسبی شرایط، در یکسال اخیر گروه‌ها برای بازگشت به فضای نمایش با برخی از آثاری که از پیش آماده بود به سالن‌ها هجوم آوردند که خوشبختانه اوضاع کمی بهتر شد.

زارعی در خصوص رویکرد چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: چند روز گذشته جلسه‌ی رونمایی از پوستر و فراخوان چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر برگزار شد‌. همانطور که می‌دانید امسال من مسئولیت دبیری جشنواره را بر عهده دارم و خادم همکاران و دوستان تئاتری هستم. در دوره‌های پیش، بخشی به نام مرور داشتیم که نمایش‌های یکسال گذشته که در تهران و شهرستان‌ها روی صحنه رفته بودند می‌توانستند متقاضی شرکت در جشنواره باشند اما رویکرد امسال جشنواره حضور تولیدات تازه است. آثار نمایشی باید برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر رونمایی شوند. به این شکل که گروه‌های متقاضی نمایشنامه‌های خود را می‌فرستند، پس از بازخوانی، بازبینی اتفاق می‌افتد و اگر تولیدات جدید مورد ارزیابی هیئت انتخاب قرار بگیرند برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر رونمایی و اجرا می‌شوند.

او در آخر گفت: دولت در همه‌ی جوامع غربی و پیشرفته پشت سر تئاتر ایستاده است و حمایت خودش را اعلام می‌کند. در کشور ما هم باید همین اتفاق بیفتد و اگرنه تئاتر به سمت و سوی درستی نمی‌رود و گروه‌ها مجبور می‌شوند برای فروش بیشتر و کشاندن تماشاچی سطح کیفی خود را تنزل دهند. آن وقت ابتذال به لحاظ موضوعی، کیفی و ساختاری وارد تئاتر می‌شود و کارهایی روی صحنه می‌رود که ارزش محتوایی ندارند.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/