شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارتخانه

ضرورت بازنگری در ۵ وزارتخانه

علی اصغر عنابستانی*
ضرورت بازنگری در ۵ وزارتخانه

در یکسال گذشته جهت گیری دولت مثبت بوده است زیرا نگاه دولت به ظرفیت های داخلی و کشورهای همسایه و همسو است. دولت تلاش دارد مشکلات اساسی در اقتصاد را حل کند و به سمت کاهش نقدینگی و ساماندهی بازار برود. دولت با شجاعت موفق به حذف ارز ترجیحی که یک شیوه مخرب در اقتصاد بود شد، اگر چه با این اقدام قیمت برخی کالاها افزایش یافت اما جهت گیری، جهت گیری درستی بود. در دولت گذشته دخل و خرج متوازن نبود و دولت تلاش نمی کرد که دخل خود را افزایش و خرج خود را کنترل کند. در دولت قبل به سمت افزایش سرمایه های کشور نمی رفتیم و بی رو یه خرج می تراشیدیم و نتیجه آن این بود که از کیسه آیندگان هزینه می کردیم . در طول تاریح شاید کمتر سراغ داشته باشیم که در سه چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد داشته باشم و این باید یک جایی کنترل می شد که دولت سیزدهم به سمت ساماندهی این مسیر در حال حرکت است.

البته دولت سیزدهم می توانست در این مسیر از این هم بهتر حرکت کند ولی خُب به لحاظ برخی مسائل نظیر اینکه شناخت درستی از شرایط سخت موجود نبود، کنترل مناسبی بر عملکرد زیر مجموعه دولت وجود ندارد، بعضا هنوز ظرفیت های کلانی که در کشور وجود دارد به باور دولتمردان جدید ننشسته و از آن ها استفاده نمی شود. انتظار ما از دولتی که در مسیر درست قرار گرفته خیلی بیشتر از این است و معتقدیم دولت می تواند با سرعت بیشترو تبعات و فشارکمتر برای مردم حرکت کند. آقای رئیسی مردمی است و با سفرهای استانی و در کنار مردم بودن سعی می کند درک درستی از شرایط را برای خود و دولت مردان ایجاد کند و اینها بسیار مغتنم هستند. ما از برخی از وزارت خانه ها انتظار بیشتری داریم و امیدوار هستیم با توجه به تجربه یکساله یک مقدار خودشان را جمع و جور کنند.

دولت در ساماندهی خود خیلی موفق عمل نکرده و بدنه دولت بدنه بلا تکلیفی است، ما نمی گوییم همه را عوض کنند اما تکلیف همه را باید روشن کنند. در مجموع به نظر من بعد از یکسال حتما کابینه نیاز به ترمیم دارد و باید در بعضی از حوزه ها قدرتمند تر عمل کند. دولت به یک نگاه دقیق به درون خود نیاز دارد و باید یک باز آفرینی دقیق تری در درون خود صورت دهد. دولت نیازمند ثبات بهتری است، الان بسیاری از شبکه های داخلی دولت ،مدیران ومسئولانی که در کف جامعه باید سیاست های دولت را دنبال کنند با گذشت یکسال هنوز به ثبات لازم نرسیده اند. باوجود تاکیدات مکرری که آقای رئیسی کرده اند اما عملکرد این بخش را من خوب نمی بینم و مقصر اصلی در این موضوع را وزارت کشور می دانم .وزرات داخله باید خیلی مستحکم تر در بستر سازی تحکیم ساختار دولت در کل کشور باید عمل می کرد .در حوزه صنعت و معدن و تجارت و راه و شهر سازی انتظارات خیلی بیشتر بود . انتظار داشتیم وزارت اقتصاد در حوزه حذف ارز ترجیحی خیلی دقیق تر عمل می کرد تا تبعات آن کمتر به مردم برسد .از وزارت جهاد کشاورزی نیز انتطارات ما بیشتر از این بود اما در مجموع همانطور که قبلا گفته شد جهت گیری کلان دولت را جهت گیری درستی می دانم و امیدوارم که با رفع این عیوب دوران بهتری رادر ادامه سال داشته باشیم.

* عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس

۲۱۲۱۲