شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تامین اجتماعی#بیمه

دانش بنیان‌ها قربانی طلب‌های انباشته شده بیمه تامین اجتماعی از دولت ها

دانش بنیان‌ها قربانی طلب‌های انباشته شده بیمه تامین اجتماعی از دولت ها

طی تفاهم صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سازمان تأمین اجتماعی در سال 99 و در راستای تسهیل کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان، کلیه قراردادهای دانش‌بنیان که به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برسند از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها معاف خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ طی تفاهم صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سازمان تأمین اجتماعی در سال 99 و در راستای تسهیل کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان، کلیه قراردادهای دانش‌بنیان که به تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور برسند از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها معاف خواهند بود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان به صورت سلیقه‌ای مشمول ضرایب حق بیمه قراردادی می‌شوند. در این راستا دیدگاه مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم.

ویس کرمی در گفت و گو به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل کوتاهی‌های صورت گرفته و همچنین اقدامات عمدی که از طرف کشورهای دیگر علیه مردم و دولت جمهوری اسلامی انجام شد، به لحاظ علمی از قطار توسعه و پیشرفت عقب مانده‌ایم.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری گفت: یکی از راه‌های جبران این عقب ماندگی به کارگیری راه‌های میانبری است که بتواند فاصله ایجاد شده ایران و کشورهای توسعه یافته را کم کند.

این عضو کمیسیون آموزش با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در بهبود وضع کنونی اظهار کرد: این شرکت‌ها در چنین وضعیتی نقش مهمی پیدا کرده و می‌توانند با استفاده از راه‌های میانبر، کشور را به قله‌های علم و ترقی نزدیک کرده و به صورت جهشی فاصله ایران و کشورهای توسعه یافته را کم کنند. در واقع باید در همه رشته‌ها تلاش کرده و به مرزهای دانش دست یابیم. این مهم با یک حرکت معمولی به دست نمی‌آید و باید از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان برای پر کردن این خلا استفاده کرد.

نماینده مردم لرستان با تاکید بر تعدادی از موفقیت‌های دانش بنیان‌ها گفت: اگر به صنایع هوافضا، صنایع دفاعی، صنایع هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و موفقیت‌های خط تولید واکسن ایرانی کرونا بنگریم، متوجه پیشرفت‌های قابل توجه این شرکت‌ها و قابلیت‌های دانش در عرصه‌های مختلف می‌شویم. بنابراین با وجود چنین قابلیت‌هایی و به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت دانش بنیان‌ها، بایستی مشوق‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفت.

ویس کرمی یکی از مسائلی که این شرکت‌ها را دچار چالش می‌کند، بیمه‌ تامین اجتماعی دانست که با اعمال سلیقه‌ای ضرایب حق بیمه قراردادی، هزینه‌های تولید کشور را افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاهم نامه قانونی که بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و بیمه تامین اجتماعی مبنی بر معافیت شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است گفت: بدیهی است که بیمه تامین اجتماعی باید طبق شروط این تفاهم‌نامه عمل کند اما یکی از معضلاتی که در حال حاضر گریبان‌گیر این سازمان است، طلب‌های انباشته این سازمان از دولت است که باعث می‌شود که در عمل به تعهدات خود کوتاهی کند. بیمه تامین اجتماعی، صندوقی است که با شرکت‌ها به منظور درامدزایی قرارداد می‌بندد اما در حال حاضر بسیاری از این شرکت‌ها به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی زیان‌آور هستند؛ بنابراین این شرکت‌ها بودجه سازمان بیمه را تامین می‌کنند.

وی در راستای آسیب شناسی این تفاهم‌نامه افزود: در وهله اول باید شروط این تفاهم نامه به صورت کارشناسی و علمی مورد بررسی قرار داد و پس از آن به چگونگی وضعیت اجرای این تفاهم‌نامه را نظارت کرد. بنابراین معاونت علمی و فناوری در صورتی که از بیمه تامین اجتماعی مطالبه اجرای این تفاهم‌نامه را دارد، بایستی نسبت به پرداخت این طلب‌ها اهتمام ورزد چرا در یک توافق هر دو طرف بایستی به تعهدات خود عمل کند. امیدوار هستیم که با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، گامی در جهت پیشرفت و حفظ استقلال کشور برداریم.

 

انتهای پیام/