شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتمی#انرژی

تیم ۱۳نفره آژانس سرانجام راهی نیروگاه اتمی زاپروژیا شد

تیم ۱۳نفره آژانس سرانجام راهی نیروگاه اتمی زاپروژیا شد

تیم ۱۳نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) سرانجام از کی‌یِف راهی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس۲۴، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه وارد پایتخت اوکراین شده بود، از آغاز حرکت بازرسان آژانس به سمت نیروگاه هسته‌ای جنجالی زاپروژیا در جنوب اوکراین، خبر داد.

گروسی که با تیمی ۱۳نفره وارد اوکراین شده بود، گفت: سرانجام راه افتادیم. چند روزی در نیروگاه(زاپروژیا) می‌مانیم و سپس گزارش خواهیم داد.

گروسی دیروز در توییتی نوشت: ما باید از بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، حفاظت و از امنیت آن اطمینان حاصل کنیم.

نیروگاه زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، در خط مقدم جبهه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است.

روسیه از ماه مارس این نیروگاه را تصرف کرده است. وزارت دفاع این کشور دیروز اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر چندین حمله به قلمرو این نیروگاه هسته‌ای انجام داده‌ و به طور مشخص از پهپادها، توپخانه سنگین و سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه استفاده کرده‌اند.

به گفته مقامات روسیه، گرچه در بیشتر موارد، حملات توسط سامانه‌های پدافند هوایی دفع می‌شود، اما برخی از گلوله‌ها به زیرساخت‌ها و محوطه مخزن زباله‌های هسته‌ای این نیروگاه هسته‌ای اصابت می‌کند که همین موضوع خطر نشت مواد سمی و هسته‌ای از این نیروگاه را دوچندان کرده است.

دولت مسکو چندی پیش از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده بود تا درباره حمله نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی «زاپروژیا» و پیامدهای ویرانگرِ احتمالی آن، نشست اضطراری تشکیل دهد.