شهر خبر

آیا اقدامات دولت سیزدهم تاکنون نمره قبولی گرفته است؟

آیا اقدامات دولت سیزدهم تاکنون نمره قبولی گرفته است؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت سیزدهم نشان داده عزم خود را برای حل مشکلات کشور و ملت که به اعتقاد بسیاری، بخش زیادی از آنها نتیجه سیاست‌ها و رویکردهای اشتباه گذشته است؛ جزم کرده است.

به گزارش برنا؛ هم اکنون که  بیش از یک سال از روزی که آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم انتخاب شد، می گذرد. این دولت با شعار فسادستیزی و احیای امید پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت، اما آیا دولت سیزدهم تا کنون موفق بوده است؟

* نیم نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم

به گفته مسئولان دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی از همان ابتدای شروع به کار همه توان و ظرفیت خود را بسیج کرد تا بتواند ضمن پاسخ به منویات و خط مشی رهبر انقلاب در جهت احیای امید و فسادستیزی، اعتماد مردم را هم نسبت به نظام جذب کند و در این راستا به موفقیت های بسیاری رسیده است.

* مدیریت و مقابله با کرونا

یکی از مسائل و چالش‌های مهم دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار مسئله کرونا بود. در آن برهه تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا به ۷۰۹ نفر رسیده بود و رئیسی در همان ابتدا واردات واکسن را در دستور کار پاستور قرار داد و شخصاً پیگیر واردات واکسن شد. 

امروز شاهدیم پس از گذشت 2 سال از شیوع ویروس کرونا، تعداد تلفات این ویروس منحوس تک رقمی و در برخی روزها این رقم به صفر نیز رسیده است؛ مدیریت و مقابله دولت سیزدهم با ویروس کرونا، ایران را به یکی از کشورهای موفق در مهار این بیماری مسری تبدیل کرده است.

* فروش نفت و وصول درآمدهای حاصل از آن

 وزارت نفت در دولت سیزدهم علیرغم تحریم های ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش توانست توفیقات ارزشمندی را در فروش نفت و وصول ارزهای حاصل از آن کسب کند؛ دولت همزمان ضمن اقدامات دیپلماتیک، در جهت رفع و کم اثر کردن تحریم‌ها از هیچ اقدامی دریغ نکرده و در این راستا اهتمام ویژه ای داشته و دارد.

* رفع نگرانی‌ها در تامین کالاهای اساسی

عدم وجود کالاهای اساسی و میزان استاندارد آن در انبارهای کشور از دیگر مصائب جا مانده از دولت قبل بود. در اوایل شروع به کار دولت سیزدهم در انبارها یک سوم استاندارد معین کالای اساسی وجود داشت که در این رابطه برخی از مسئولین هشدارهایی درباره عدم تأمین برخی کالاهای اساسی می‌دادند. 

 دولت سیزدهم در جهت تامین کالاهای اساسی و رفع نگرانی های موجود از کمبود این کالاها برنامه ریزی دقیقی داشت و توانست این مسئله را مدیریت کند تا بازار مصرف با التهاب مواجه نشود.

* توسعه روابط تجاری و استفاده از ظرفیت‌های منطقه ای

فعال سازی و احیای روابط تجاری با کشورهای غرب آسیا به ویژه کشورهای همسایه نیز در دولت آیت الله رئیسی به صورت جدی دنبال شد. اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط عادلانه با کشورهای مختلف در چارچوب تامین منافع ملت و مردم بوده و همواره بر حفظ عزت کشور تاکید دارد.

*  عزم دولت برای حل مشکلات

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت سیزدهم نشان داده عزم خود را برای حل مشکلات  کشور و ملت که به اعتقاد بسیاری، بخش زیادی از آنها نتیجه سیاست‌ها و رویکردها اشتباه گذشته است؛ عزم کرده است.