شهر خبر

قدردانی روسیه از آفریقای جنوبی بدلیل عدم همراهی با تحریم های غرب

قدردانی روسیه از آفریقای جنوبی بدلیل عدم همراهی با تحریم های غرب

لاوروف مواضع مسئولانه آفریقای جنوبی در قبال تحریم‌های غرب علیه روسیه را ستود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه و «نالدی پاندور»، وزیر روابط و همکاری‌های بین المللی آفریقای جنوبی روز سه شنبه ۳۰ آگوست گفتگوی تلفنی داشتند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف و نالدی درباره مهم‌ترین موضوعات بین المللی و همچنین موضوعات دوجانبه گفتگو کردند.

دو طرف همچنین درباره بحران اوکراین گفت‌وگو کردند و لاوروف مواضع پرتوریا در جریان تحولات اوکراین را ستود. لاوروف همچنین مواضع مسئولانه آفریقای جنوبی در قبال تحریم‌های غرب علیه روسیه را مورد توجه قرار داد و از این که آفریقای جنوبی با تحریم‌های غرب علیه روسیه همراهی نکرده، قدردانی کرد.

در این گفتگو، لاوروف و پاندور همچنین در مورد همکاری‌های دوجانبه بین مسکو و پرتوریا در زمینه‌های تجاری و اقتصادی و همچنین در قالب بریکس و گروه بیست تبادل نظر کردند.

از زمان شروع جنگ در اوکراین، آفریقای جنوبی موضعی بی طرف در مورد تحولات اوکراین از خود نشان داده است.

همزمان با جنگ در اوکراین، مقامات ارشد روسیه و آفریقای جنوبی در چند نوبت مذاکره و گفتگو داشته اند. دو ماه پیش نیز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با سریل رامافوزا (Cyril Ramaphosa) رئیس جمهور آفریقای جنوبی تلفنی گفتگو کرده بود. بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری روسیه، پوتین و رامافوزا در مورد آخرین تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کرده و بر اهمیت تلاش‌های مشترک در «بریکس» تأکید کردند. بیانیه کرملین در این خصوص اضافه می‌کند: سران دو کشور در مورد مسائل امنیت غذایی، از جمله صادرات مواد غذایی و کود روسیه به آفریقا گفتگو کردند. پوتین و رامافوزا بر تصمیم دو جانبه در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه و سودمند، به ویژه در زمینه‌های تجاری و سرمایه گذاری تاکید کردند.