شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارز ترجیحی

حفظ ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۰ با اذن رهبری محقق شد.

حفظ ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۰ با اذن رهبری محقق شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم راهی جز اجرای طرح اصلاح هدفمندی یارانه‌ها نداشت گفت: ۸ میلیارد دلار بودجه دولت در سال گذشته طی نیمه اول سال خرج شد و اگر ما توانستیم در سال گذشته ارز ترجیحی را حفظ کنیم با اذن رهبری بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت و گو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران، ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت در توضیح عملکرد دولت سیزدهم در سالی که گذشت گفت: یکی از ضعف‌های دولت سیزدهم در سال گذشته این بود که نتوانستیم تبیین کنیم در چه وضعی کار را آغاز کردیم و روز به روز چه کارهایی انجام شد.

وی افزود: حتی در پرداخت حقوق هم با مشکلاتی مواجه بودیم اما خوشبختانه دولت توانست به تعهدات خود نسبت به اقشار مختلف جامعه مثل رتبه بندی معلمان و افزایش حقوق کارگران و کارمندان از راه افزایش درآمد از طریق آزادسازی پول های بلوکه شده، افزایش فروش نفت، افزایش دریافتی دولت از راه فرار مالیاتی و افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیر نفتی به ویژه به کشورهای همسایه عمل کند.

بسیاری از طرح‌های ناتمام گذشته در حال تکمیل شدن است

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه با افزایش درآمد، دولت توانست تسویه حساب کرده و کسری بودجه را جبران کند گفت: در کنار این‌ها حقوق‌ها و دستمزدها به موقع پرداخت و در کنار آن کارهای عمرانی هم آغاز شد. با سرمایه گذاری، بسیاری از طرح‌های ناتمام در حال تکمیل شدن است که می‌توان به پروژه نیمه تمام انتقال آب به همدان و خوزستان اشاره کرد. مدیریت حوادث غیرمترقبه هم که در این شرایط با تلاش دولت انجام شد.

کارنامه دولت در سالی که گذشت قابل قبول بوده است

وی با تاکید بر اینکه کارنامه دولت در سالی که گذشت قابل قبول بوده است به تقدیر ۲۸۱ نماینده مجلس یازدهم از رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: این تقدیر از آیت الله رئیسی به جهت برون رفت از مشکلات و به ویژه سفرهای استانی که منشا اقدامات مثبت دولت سیزدهم بوده صورت گرفته است.

سال گذشته؛ ۲۰۲ هزار میلیارد تومان به تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام اختصاص پیدا کرد

حسینی در پاسخ به اظهارات بوجاریان کارشناس مجری برنامه سعادت آباد مبنی بر اینکه حدود ۳۲ روز از عمر دولت سیزدهم به سفرهای استانی اختصاص داشته که بی‌سابقه بوده و افزایش مطالبات مردمی و مصوبات را به همراه داشته است. چقدر این سفرهای استانی بین مردم ایجاد انگیزه کرده و آیا مصوبات استانی با توجه به شرایط مالی دولت محقق خواهد شد؟ گفت: در سالی که گذشت ۲۰۲ هزار میلیارد تومان به تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام اختصاص پیدا کرد که موجب حرکت در کشور می‌شود. دولت در پاسخ به مطالبات مردم تا جاییکه توانسته کوتاهی نکرده است. در سال گذشته حدود ۶ میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. البته مردم هم شرایط را درک می‌کنند و ما هم نباید به انتظاراتی که میسر نیست دامن بزنیم.

هدف برخی سفرهای استانی، نظارت بر حُسن پیشرفت مصوبات است

وی افزود: سفرهای استانی در روزهای تعطیل تهران (پنجشنبه و جمعه) و بیشتر با دعوت نمایندگان استان‌ها صورت گرفته است. این سفرها به معنای روی زمین گذاشتن کارها نیست. یک از اقدامات ما نظارت بر این بوده که مصوبات تا چه اندازه پیشرفت داشته است. در جاهای مختلف کارها به اندازه ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. هماهنگی بین دستگاه ها انجام شده و با تفویض اختیار کارها با سرعت بیشتری انجام شده است.

حفظ ارز ترجیحی در سال گذشته با اذن رهبری محقق شد

حسینی در پاسخ به اظهارات بوجاریان مبنی بر اینکه رئیس جمهور اعتقاد دارند برخی تصمیمات علیرغم اینکه محبوبیت رئیس جمهور را کاهش داده و در رأی‌آوری تاثیر منفی دارد باید اتخاذ شود . هدفمندی یارانه ها و اصلاحات اقتصادی لبه ای دو تیغ و خطرناک بود که دولت هر طور می خواست عمل کند ، ممکن بود در رأی آوری دچار خسران شود. چگونه این تصمیم محقق شد؟ گفت: ادامه آن وضعیت اصلا میسر نبود. درآمد دولت به گونه ای نبود که بتواند این مبلغ را پرداخت کند. ۸ میلیارد دلار بودجه دولت در سال گذشته طی ۶ ماه اول خرج شد و اگر هم ما توانستیم در سال گذشته ارز ترجیحی را حفظ کنیم با اذن رهبری بود. اما این تصمیم، شهامتی لازم داشت. با اتخاذ این سیاست، قیمت ها افزایش یافت و مشکلاتی برای مردم در کوتاه مدت ایجاد شد. رئیس جمهور آبروی خود را برای این کار گذاشت و چون این تصمیم برای کشور نفع خواهد داشت.

هنوز گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت تعاون قطعی نشده است

وی در پایان این گفت و گوی رادیویی درباره پیشنهاد رئیس جمهور به مجلس برای وزیر جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما هنوز فردی را به مجلس پیشنهاد نکرده ایم. گزینه‌های متعددی در دست بررسی است و هنوز گزینه نهایی مشخص نشده است. رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرده طی این هفته وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی خواهد شد. امیدواریم رئیس جمهور به جمع بندی برسند و وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کنند.

انتهای پیام/