شهر خبر

سخنگوی کاخ کرملین:

مردم اروپا، بازنده اصلی اقدامات «نامعقول» بروکسل علیه روسیه هستند

مردم اروپا، بازنده اصلی اقدامات «نامعقول» بروکسل علیه روسیه هستند

سخنگوی ریاست‌جمهور روسیه می‌گوید بازنده اصلی سیاست‌های «نامعقول» سران اروپا در حوزه انرژی، مردم عادی کشورهای اروپایی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اقدامات کشورهای اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به گاز، نفت، و زغال‌سنگ روسیه که اکنون منجر به افزایش نگرانی‌ها آنها نسبت به فصل زمستان شده را نوعی «خودکشی» توصیف کرد.

به گفته پسکوف، مردم عادی اروپا دارند هزینه سیاست‌های غیرمنطقی رهبرانشان در رابطه با روسیه را می‌پردازند، درحالی‌که آمریکایی‌ها از ثروت انرژی ثروثمند شدند.

وی که امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در مسکو صحبت می‌کرد، دراین‌باره افزود: متأسفانه بروکسل و تک‌تک کشورهای اروپایی گام‌به‌گام، نبود مطلق عقلانیت اقداماتشان را به نمایش می‌گذارند.

به‌دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی ضمن کاهش شدید خرید نفت، گاز و زغال‌سنگ روسیه، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند. همچنین وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا چهارم مرداد در توافقی متعهد شدند که در راستای کاهش وابستگی به سوخت و انرژی روسیه، از آگوست ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، مصرف گاز خود و در نتیجه واردات گاز از روسیه را به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند.

غول انرژی روسیه (گازپروم) نیز در اقدامی تقابلی اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا را تا ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی خود کاهش داده است. با این کاهش عرضه، هم‌اکنون صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خطوط نورد استریم به ۳۱ میلیون متر مکعب در روز یا نزدیک به ۲۰ درصد ظرفیت تولیدی کاهش یافته است. بسیاری از کارشناسان و مقامات اروپایی پیش‌بینی می‌کنند با نزدیک‌شدن به فصل سرما، قیمت گاز در اروپا جهشی افزایش خواهد یافت.