شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوخت

دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF بهره برداری شد

دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF بهره برداری شد

دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF در نیروگاه زباله سوز نوشهر که توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شد به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، مراسم آغاز به کار دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF در نیروگاه زباله‌سوز نوشهر ظهر امروز ۱۴۰۱ برگزار شد.

دستگاه تبدیل زباله به سوخت کمکی RDF توسط یک شرکت دانش بنیان با هدف تولید سوخت مشتق از پسماند طراحی و ساخته شده است و با توجه به نیاز نیروگاه های زباله سوز به چنین سیستم‌هایی، یک شرکت به عنوان مجری نیروگاه زباله سوز نوشهر(با ظرفیت سوزاندن ۲۰۰ تن زباله در روز و تولید ۳ مگاوات برق) اقدام به خرید این دستگاه کرده است.

این نیروگاه با استفاده از فناوری گازی‌سازی، امحاء زباله‌های سه شهرستان نوشهر، چالوس و کلاردشت را بر عهده دارد.

سعید نجفی زنگنه، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت گفت: تا پیش از سال ۱۳۹۹ تمرکز ما بر روی مدیریت زباله‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران بود که طی فرایندی به تولید کود و خاک نباتی اقدام می کردیم و محصول خروجی قابل استفاده در شبکه گلخانه بود. پس از یک سال فعالیت های میدانی و مطالعاتی در حوزه بازیافت، دریافتیم که چالش اصلی کشور در مدیریت پسماند موضوع زباله‌های شهری است که باید برای آنها تدبیری اندیشید.

نجفی زنگنه با بیان اینکه امروز چیزی قریب به ۵۸ هزار تن زباله شهری به صورت روزانه در کل کشور تولید می‌شود، گفت: از این مقدار در حدود ۶ هزار تن در شهر تهران تولید می شود.

وی ادامه داد: براساس تجربیات به دست آمده، در عین توسعه و بهبود عملکرد محصول قبلی، طراحی سیستمی که با صرفه اقتصادی بتواند تا حدودی به رفع معضل زباله‌های شهری کمک کند را آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت بیان کرد: زباله های شهری با استفاده از خطوط پردازش و تفکیک به دو دسته زباله روسرندی و زیرسرندی تقسیم می‌شود. زباله‌های زیر سرندی عمدتا مواد فسادپذیر هستند و زباله‌های روسرندی پلاستیک، پارچه و هر زباله‌ای است که ابعادی بزرگ‌تر از ۷ سانتی‌متر داشته باشد. سیستم شرکت ما برای زباله‌های زیرسرندی طراحی شده که اصلی ترین بخش چالشی مدیریت پسماند است.

وی همچنین بیان کرد: برای ساخت این محصول از هیچ کمک خارجی استفاده نشده و طراحان آن جمعی از فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های داخل کشور بوده‌اند.