شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#وزارت#جلوگیری

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

لزوم وحدت مدیریت در تولید و توزیع به جای احیای وزارت بازرگانی

لزوم وحدت مدیریت در تولید و توزیع به جای احیای وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه احیای وزارت بازرگانی مشکلات را برطرف نمیکند، گفت: اصلی‌ترین راهکار رونق تولید و جلوگیری از تلاطمات قیمتی وحدت مدیریتی در تولید و توزیع است.

محمدرضا صباغیان بافقی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: عده‌ای نظر بر این دارند که این تلاطم قیمتی در بازار به دلیل عدم وجود وزارت بازرگانی است ولی بنده این دلیل را صحیح نمی‌دانم و تفکیک وزارت صمت را کاری اشتباه می‌دانم. در گذشته این راه رفته شد و وزارتی با عنوان وزارت بازرگانی وجود داشت اما متأسفانه کارساز نبود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: بنده از مخالفین تشکیل وزرات بازرگانی هستم اگر مجدداً احیا شود، مشکلات را برطرف نخواهد کرد.

وی ادامه داد: مشکل اقتصادی ما کمبود نظارت، ضعف در مدیریت و تعارض منافع است لذا در این حوزه یک وزیر و معاون قدرتمند می‌خواهیم که مشکلات را حل کند.

صباغیان بیان کرد: در برنامه ششم توسعه آمده که دولت موظف است تا پایان سال، ۱۵ درصد از حجم خود را کاهش دهد و دولت را کوچک کند. اگر تفکیک وزارت صمت صورت گیرد، خلاف این قانون عمل کرده‌ایم لذا اعتقادم این است که دولت اگر بزرگ شود شاید یک مشکل را حل کند اما ده‌ها مشکل را ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تشکیل یک وزارتخانه جدید و فراهم کردن ساختمان، تجهیزات و نیروی کافی نیازمند زمان است و زمان بسیار زیادی را می‌طلبد. در واقع در کنار زمان بر بودن تفکیک وزارت بازرگانی، این تفکیک هزینه بر نیز است و هزینه زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند

این نماینده مجلس اصلی‌ترین راهکار رونق تولید و جلوگیری از تلاطمات قیمتی را وحدت مدیریتی در تولید و توزیع دانست و تأکید کرد: زمانی که وزارتخانه‌ها ادغام شدند ما نیازمند یک متولی واحد بودیم. اکنون هم این نیاز وجود دارد چرا که تجارت و صادرات باید در کنار یکدیگر باشند. در واقع متولی واحد، تعامل میان این چند وزارتخانه را ایجاد می‌کند و مانع تداخل در امورات می‌شود. اصلی‌ترین راهکار رونق تولید و جلوگیری از تلاطمات قیمتی وحدت مدیریتی در تولید و توزیع است.

صباغیان یادآور شد: عده‌ای می‌گویند حجم وظایف وزرات صمت زیاد است در نتیجه باید تفکیک شود، در پاسخ باید بگویم که طبق این دلیل، ما باید چند رئیس جمهور داشته باشیم چراکه وظایف و اختیارات بسیار زیادی دارد و نمی‌تواند به همه کارهایش رسیدگی کند.

وی ادامه داد: چاره این است که وزارت صمت بخشی از وظایفش را به وزارتخان های دیگر محول کند. تمرکز در این موضوع بسیار مطلوب‌تر از تشکیل یک وزارتخانه جدید است؛ به عنوان مثال اکنون بخش نظارتی حوزه کشاورزی به وزرات جهاد کشاورزی محول شده است.