شهرخبر

چند نکته درباره کناره‌گیری مقتدی الصدر از فعالیت‌های سیاسی

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

 چند نکته درباره کناره‌گیری مقتدی الصدر از فعالیت‌های سیاسی

ساعاتی پیش مقتدی الصدر با صدور بیانیه‌ای، کناره‌گیری خود از فعالیت‌های سیاسی را اعلام کرد. چند نکته درباره این رویداد قابل اشاره است:

از ابتدا به نظر می‌رسید که بیانیه روز گذشته (یکشنبه، ۶ شهریور) آیت‌الله سید کاظم حائری و انتقادات تلویحی وی از مقتدی، واکنش تند وی را به همراه داشته باشد. در فضای سیاسی عراق، کمتر پیش آمده فرد یا جریانی دست به انتقاد از شخص مقتدی بزند؛ آن‌هم فردی در قامت یک مرجع تقلید که از قضا برخی از هواداران جریان صدر مقلد وی هستند.

 مقتدی در بیانیه امروز خود و آن بخشی که بیانیه آیت‌الله حائری را به فرد یا جریان دیگری نسبت می‌دهد، نشان داد بیش از همیشه ادراک تهدیدزایی از ایران دارد. از این‌رو وی احتمالاً رویکرد ضد ایرانی خود را تشدید کند و برای موازنه این وضعیت، بیش از گذشته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نزدیک شود.

 هویت مقتدی به کنش سیاسی گره خورده است. کنش‌هایی که البته بیشتر وجه رادیکال دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد باید منتظر بازگشت وی به عرصه سیاسی طی هفته‌های آینده بود. ضمن اینکه احتمالاً سیل پیام‌ها و درخواست‌های شخصیت‌های سیاسی برای بازگشت مقتدی آغاز خواهد شد. زیرا همگان بر این نکته آگاهی دارند که بدون حضور مقتدی، تداوم یک نظم و سامان معین در عراق چندان محتمل نیست.

 به نظر می‌رسد بازیگران خارجی برای مواجهه با عراق به دنبال عدم تکرار تجربه لبنان هستند. در لبنان برای توقف قدرت‌یابی جریانات شیعه، دست به تقویت برخی از اهل سنت زدند که سعد الحریری مصداق آن بود. در عراق اما به دلیل ظرفیت‌ تنش‌پذیری جریانات شیعی، تلاش‌ها معطوف به درون بیت شیعی شده است. روندی که تاکنون با دستاوردهایی همراه بوده است.