شهر خبر

محورهای سخنان اقتصادی ، سیاسی ، سیاست خارجی و فرهنگی در نشست خبری + جدول

محورهای سخنان اقتصادی ، سیاسی ، سیاست خارجی و  فرهنگی در نشست خبری + جدول

رئیس جمهور در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه ،مواضع خود در حوزه های گوناگون را اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین ، محورهای سخنان رئیسی در حوزه های مختلف به شرح زیر است:

- اقدامات هسته‌ای و داشتن فناوری هسته‌ای حق ملت ماست و بارها تاکید کردیم که سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. رهبری انقلاب اعلام کرده‌اند که سلاح هسته‌ای حرام است و این امر جایگاهی در دکترین دفاعی ما ندارد. این صنعت هسته‌ای‌ که در بسیاری از فناوری‌های لازم است و این دانش در کشور ما امروز برخلاف خواست رژیم صهیونیستی، بومی شده است و ترورها و خرابکاری‌ها و اقدامات این رژیم و تهدیدات آنان هم راه به جایی نبرده است.

از کسانی که انتقاد داشتند و از در اصلاح و دلسوزی نکاتی را به دولتمردان گوشزد کردند هم تشکر می‌کنم.
حضور در میان مردم کشور در شهرها و روستاها در راستای همین دیدگاه بوده است. کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.

- ستیز با فساد سومین رویکرد ماست، باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری ما را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود.

وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.

ساختارهای فسادزا در دولت باید اصلاح شود تا جلوی تولید پرونده‌های متعدد را بگیریم، ‌ البته آنچه شکل بگیرد به آن رسیدگی می‌شود. ما باید ساختارها را اصلاح کنیم که اساساً چنین اتفاقاتی نیفتند.
حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تاکیدات دولت است، به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد، نگاه به درون نه بیرون برای حل مشکلات مدنظر بوده است تا بدانیم بیگانگان برای ما مشکلی حل نمی‌کنند و برای هیچکس هم حل نکرده‌اند.

دولت معتقد است که باید از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود ما گفته‌ایم هرکس بنای کار و تلاش دارد به حساب بیاید، اما آنکس که روحیه کار و تحول ندارد جای خود را به افرادی بدهد که این روحیه را دارند.

اگر در گذشته تصمیم‌گیری‌هابه جا بود امروز شاهد برخی مشکلات نبودیم.

مصوبات سفرهای استانی ناظر به مشکلات استان است ...گاهی داریم مواردی که ده تا پانزده سال نیمه تمام است، پروژه آب همدان برای هفده سال پیش است. ما قرارمان این است که مصوباتی که ناظر به موارد ضروری استان‌هاست و بیش از ۴۵۰۰ مصوبه در استان‌های مختلف مطر ح است، در اولویت باشند.

اولین سفر که به خوزستان رفتم مساله آب مطرح بود و همین روزها به نتیجه می رسد و موارد دیگر هم دنبال می شود از جمله مساله آب همدان و کاری که در شهرکرد یک هفته ای انجام شد، نشانه توجه ما به پیگیری مصوبات است و با همین روحیه کار را انجام می دهیم.

سفرهایی که تا اخر ۱۴۰۰ داشتم هم اعتبارات تخصیص داده شده است و از ۱۴۰۱ برخی انجام شده و برخی به مرور انجام می شود، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه سریع اقدام می کنند و این برنامه دولت است که مردم ملموس و محسوس این تاثیر را حس کنند.

اگر نگاه کنید به عملکرد رییس‌جمهورهای قبلی و عدد و رقم را بگیرید، می‌بینید نشست‌های من با اصحاب فرهنگ و هنر چقدر بوده است. فکر می کنم اگر فقط نشست‌های من نه، وزیر را در یک سال گذشته ببینید خواهید دید که قابل قیاس نیست.

وزیر فرهنگ بعدا عدد آن (نشست با فرهنگیان) را اعلام کنند که تا چه اندازه این دیدارها و بازدیدها انجام شده است یا توجهی که به بخش مالی این قشر در یک سال گذشته شده است، نه اینکه قبلا توجه نشده است، اما میزانی که در این دولت به خاطر کرونا و خواسته‌ هنرمندان به آنها توجه شد قابل مقایسه نیست.

اساس نظام ما مسائل فرهنگی است . ما هرگونه هزینه برای ارتقای علم را نه هزینه که سرمایه‌گذاری می‌دانیم.اهمیتی که به مقام معلم می‌دهیم شأن و منزلت معلم باید حفظ شود و یک بخش از رتبه‌بندی معلمان مسئله مالی است بخشی اساسی آن بالارفتن کیفیت تعلیم و تربیت و افزایش شأن معلمان است تا مقدمه‌ای برای جریان تحول تعلیم و تربیت باشد.

لیست افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته را دارید، حتما این لیست را بگیرید و ببینید. این میزان افزایش که امسال اتفاق افتاد، مسبوق به سابقه نبوده است، قبل از ما هم دولت ها بودند، اما این میزان افزایش مسبوق به سابقه نبوده است، آن هم در شرایط اقتصادی که ما داریم.

نکته دیگر درباره بازنشستگان تامین اجتماعی این است که این حکم قانون است، ده درصد را قانون تعیین کرده است و آن را هم عمل کردیم. اما نسبت به بازنشستگان آنجا که امکان داشت دولت از اختیارات قانونی اش استفاده کرده تا این میزان حقوق افزایش یابد. در یک صحبتی در زمان انتخابات گفتم بازنشسته هزینه‌اش پایین نیامده که افزایش یافته است. این افزایش نسبت به مساله پرداخت در سال اول نه فقط نسبت به معلمان که ۳۵ هزار میلیارد برای رتبه بندی آنها انجام شد، بلکه در ارتباط با کارگران هم افزایش یافته است.

شش میلیون بیمه سلامت امسال شده است یا در طرح "دارویار" افزایش قیمت به عهده بیمه ها قرار گرفت. از این رو تا می توانیم بگوییم سعی داریم بار هزینه مردم یعنی ۸۵ میلیون نفر به ویژه کسانی که کارگر و کشاورز و معلم هستند را کم کنیم.

ان‌شاءالله کسی معرفی می شود (برای وزارت کار) که دغدغه کار و تامین اجتماعی‌اش ویژه باشد.

برای برداشتن فاصله بین مردم و دولت به مردم می‌گویم که از وضعیت آنها مطلع هستم، روزانه ساعتی بر من نمی گذرد که معیشت مردم برایم مهم نباشد. نشده در کنار سفره‌ای بنشینم و به این فکر نباشم که مسوولیت من در قبال تامین سفره مردم است. آیا دست آنها به سفره می رسد یا نه؟ منتی بر کسی نیست، این جایگاه خدمتگزاری من است.

نسبت به یارانه ای که به مردم داده شد، یعنی همان ۳۰۰ و ۴۰۰ تومان اقدام کردیم. از این مبلغ چیزی برای رفع کسری بودجه دولت نمی‌ماند و این بخشی از رفع مشکلات مردم است و برای زدودن فقر مطلق بوده است. در برخی روستاها که می‌روم مردم می‌گویند درآمد ما همان یارانه است و درآمد دیگری ندارند.

ما پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری اقتصادی یعنی دو برابر گذشته در این مدت داشتیم و تنها در زمان برجام این سابقه بوده است و در مواقع دیگر سابقه نداشته است. به علاوه سرمایه‌گذاری داخلی هم داشتیم و شرکت های بزرگ و بانک‌ها را به سرمایه گذاری وارد کردیم. از این رو افزایش بهره‌وری، جبران حقوق و دستمرد، و یارانه‌ها در مجموع بهبود یافت و حتما شرایط را در آینده بهتر می‌کند.

امروز یک روز پرداخت حقوق و دستمزد عقب نیفتاده، آن‌هم بدون اینکه استقراض و چاپ پول داشته باشیم. چرا که درآمد ایجاد شد، فروش نفت صورت گرفت و فرارهای مالیاتی را پیگیری کردیم و نتیجه این شد که هم حقوق پرداخت شد و هم بدهی دولت گذشته را پرداخت کردیم. در کنار حقوق و دستمزد، سررسیدهای اوراقی که وجود دارد می‌رسد و باید پرداخت شود.

کالاهای اساسی امروز هیچ نگرانی درباره‌اش وجود ندارد، در حالی که در گذشته برخی از آنها در حالت قرمز قرار داشت، اما امروز نگرانی وجود ندارد. همچنین قطعی برق را داشتیم که باعث می‌شد مردم و کارگاه‌ها هزینه‌هایی از این جهت پرداخت کنند، اما امروز دیگر این اتفاق رخ نداد و حتی قطعی گازی که در برخی استان‌ها داشتیم را دیگر شاهد نبودیم و در کنارش کار حوزه انرژی و گاز را با همسایگان آغاز کردیم و سیاست همسایگی را پیگیری کردیم.

من وعده کردم و عمل کردم و زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری این گشت ارشاد برای مدیران تشکیل شد و بعضی از تخلفات به محض گزارش شدن نتیجه اش در حد برکناری بوده است، حتی در سطح معاون وزیر.

موردهایی در رابطه با فساد اعلام شده و خود دولت آن ها را به قوه قضاییه معرفی و تحویل داده است. این دستور فقط برای یقه گرفتن نیست، برای این است که اگر دستگاهی توجه نکند، ارشاد و حضور بازرسان آنها را متوجه عمل‌شان کند. دولت مساله نبودن کجی و روابط ناسالم را پیگیری می‌کند.

زنان و دختران ما عفت و پاکی را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی و قدیمی در ایران اسلامی دارند و این انتخاب امروز نیست. عفیفه بودن زن ایرانی برای امروز نیست. الان هم در جامعه مدار قانون است، هیچ کس حق کار سلیقه‌ای یا فراقانونی ندارد. ملاک قانون است و احترام به قانون برای همه ضروری است و معتقدم قانون محوری، همه مسایل را حل می کند.

قبلا گفتم و الان هم دنبال می کنم و وزیر را مسوول کردم که دو گزارش در ماه ارایه کند، در شورای عالی فضای مجازی. از ابتدای دولت در یک سال گذشته فیبر نوری که سرعت را تا ده برابر بالا ببرد را شاهد بودیم که یک و نیم میلیون محیط خانه یا کسب و کار دسترسی پیدا کردند به آن و تا پایان سال ۵ میلیون امکان دسترسی شان ایجاد می‌شود و تا پایان دولت ان‌شاء الله ۲۰ میلیون خانواده یا محیط کسب و کار دسترسی‌شان فراهم می شود .

دسترسی دهک‌های پایین به اینترنت هم انجام شد و وزیر هم اعلام کردند که نسبت به سه دهک اول دسترسی رایگان شد. ما بنا داریم صادق الوعده باشیم که ان‌شاءالله خواهیم بود.
دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت، اما ما درصدی عقب‌ماندگی داریم. امروز صحبت از دولت هوشمند است که هم ضرورت و هم الزام قانون است. همه دستگاه‌ها باید از این امر بهره‌مند شوند. این کار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ۳۰ دستگاه تاکنون متصل شده‌اند و دستگاه‌های دیگر تا آخر شهریورماه موظفند که متصل شوند که این کار در زمان خود صورت خواهد گرفت. ما موظفیم که بایدهای قانونی در این زمینه رعایت شود و تا پایان مهلت قانونی این امر انجام می‌شود.

در دولت تاکید داریم که در زمینه مصرف آب برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم. همچنین تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده است و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

۱۲۳

مذاکرات اگر با اطلاع‌رسانی به موقع همراه باشد خیلی خوب است، اما اگر به موقع نباشد ممکن است که در روند مذاکرات اختلال ایجاد کند.

در هر مقطعی که کار به نقطه اطلاع‌رسانی رسید با هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سخنگوی وزارت خارجه و معاون سیاسی وزیر خارجه در زمان مناسب اطلاع رسانی می‌کنند. ما با حبس اطلاع‌رسانی هرگز موافق نیستیم و بر اطلاع‌رسانی به موقع درباره مذاکرات عقیده دارم و بر آن تاکید کرده‌ام.

ما تاکید داریم که در توافق، اول تضمین‌های اطمینان‌آور و دوم راستی‌آزمایی عینی و عملی و سوم رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان که به نظر ما اساسی هم ندارد، انجام شود.

نسبت به بلوکه کردن پول‌های ایران که اقدامی ظالمانه و غیرقانونی است برخی پول ها را آزاد کردیم و برخی با اقدمات غیرقانونی آمریکا در محدودیت است.

مذاکرات هم در همین چارچوب با محوریت رفع تحریم‌ها انجام می‌شود. ما بر راستی آزمایی اطمینان بخش و تضمین‌های اعتماد آفرین در مذاکرات تاکید کردیم. هم‌چنین تاکید داریم که مسایل پادمانی حتما حل و فصل شود و این یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. توافق باید همراه باشد با حل و فصل مسایل پادمانی و نکاتی که ایران به عنوان راهبرد دنبال می‌کند.

هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات ما و ایشان (بایدن) نیست، نه برای ملت ایران و نه برای ما و نه برای منافع ملت بزرگ ایران و برنامه‌ای هم برای این ملاقات وجود ندارد و نخواهد داشت.

همکاری‌مان با کشور روسیه یک همکاری راهبردی است و در حوزه‌های مختلف با روسیه همکاری داریم که روزبه‌روز توسعه یافته است.

نسبت به کریدور شمال و جنوب کار با جدیت دنبال می‌شود تا به نتیجه برسد. سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و نفت و گاز در حال انجام است که دارد دنبال می‌شود و برخی از موارد آن هم اجرایی شده است.

ما همواره به همسایگان تاکید کردیم که امنیت خود را با حضور بیگانگان و آمریکا دنبال نکنید. امنیت منطقه باید به دست منطقه باشد و خود منطقه باید آن امنیت را تامین کند...در مورد عربستان ما با میزبانی کشور عراق پنج دوره مذاکره داشتیم. تعهداتی طرف عربستانی دارد که انجام آن، راه را برای اقدامات بعدی بازخواهد کرد. حتماً روابط دیپلماتیک و بین دو کشور در گروی این تعهداتی است که باید انجام شود.

مسئله آب را باید پیگیری می‌کردیم و این موضوع در سفر آقای اردوغان به تهران انجام شد و تأکید کردم که آذری‌های ما نگران حقابه ما از ارس هستند و آقای اردوغان هم قبول کرد که باید این نگرانی سریع رفع شود تا نگرانی‌ آذری‌های ما و جمهوری اسلامی کاملاً رفع شود که کار مشترک بین ما و ترکیه درباره حقابه در حال انجام است.

به رژیم صهیونیستی می‌گویم که فاصله بین تصمیم و اقدام را ببینند که اگر تصمیم به چنین کارهایی بگیرند شاید به آنان مهلت داده نشود که دست به اقدامی ببرند و خواهند دید که در این فاصله چیزی از رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند یا نه.

هفت سال است مردم یمن ایستادگی می‌کنند در برابر کسانی که می خواهند آنها را از حقوقشان بازدارند. باید بگویم که از هر گونه آتش بسی که بتواند صیانت حقوق مردم را تضمین کند و محاصره یمن را بشکند، استقبال می‌کنیم و رسما گفتیم از این آتش بس حمایت می کنیم به شرطی که تصمیم‌گیری برای این کشور یمنی ـ یمنی باشد.

رژیم صهونیستی تصور می کند با اعلام عادی شدن روابط می تواند برای خود امنیت ایجاد کند، اما معتقدیم اینگونه نیست، ضمن اینکه این کار خیانت است به مردم فلسطین از طرف رییسان این کشورها. قتل عام فلسطینی ها را چطور توجیه می کنند، کسانی که این روابط را عادی سازی می کنند و آن را تشویق به این جنایت‌ها می کنند، خودشان را در این جنایت شریک نکردند؟

حضور ما در شانگهای و همکاری ما با اعضای این سازمان، ما را به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا مرتبط می‌کند تا ما سهم خودمان را از تجارت در منطقه داشته باشیم. حضور ما در منطقه امنیت ساز است، اما همان‌قدر که در تامین امنیت منطقه سهم داریم در اقتصاد منطقه سهم نداریم.

رویکرد ما عدالت‌محور است، بودجه ما براساس عدالت تنظیم شد و به آمایش سرزمینی هم توجه داشت. در جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها و به کارگیری افراد تاکید شده که باید پیوست عدالت داشته باشد. مسئله عدالت باید به تمامی اقدامات گرایش داشته باشد و با گوشزد کردن موارد مشخص به سمت رعایت عدالت برویم.

موضوع کسری بودجه ام‌المسائل کشور است. ولی ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد. اما چطور حل شد؟ چون درآمد ایجاد شد.

۲۰۲ هزار میلیارد تومان مجموعه کار ما در حوزه عمرانی است و این امر با افزایش درآمد رخ داده است. این در حالی است که ما یک چیز را نداریم و آن این است که ما آن ۲۰ درصد درآمد از صندوق توسعه ملی را نداریم و ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه می‌ریزیم تا در اختیار توسعه کشور باشد در حالی که درگذشته از این ۴۰ درصد، ۲۰ درصد در اختیار دولت قرار داشت.

در مسئله تورمی که قریب به ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ بود با اولین اقدام دولت سیزدهم مواجه شد، که برای مقابله با آن کارهای تورم‌زا را کنار بگذارد. کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به کاهشی شدن تورم انجامید و تورم را به حدود ۳۵ درصد کاهش داد.

بعد از آن با تورم ۱۲ درصدی در خرداد ۱۴۰۱ مواجه شدیم که با اصلاح اقتصادی رخ داد و البته آن تغییری که داده شد تغییر بزرگی بود. چندنرخی بودن ارز را همه کارشناسان اقتصادی غیرقابل قبول می‌دانستند، اما از جنبه‌های اجرایی و مسائل اجتماعی نظرهایی داشتند که خدا را شاکرم در نهایت کار به شکلی پیش رفت که تورم به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

برخی انعکاس‌ها در رسانه‌ها از صحبت‌ها من درست نبود. گفته شد که فلانی گفته برخی گرانی ها را برای سال آینده می گذاریم، من گفتم اقتضاء قانون بعضی از گران کردن هاست. مثلا گفتم درباره حقوق گمرکی اگر بخواهیم ۴ درصد بگیریم در همه کالاها تاثیر می‌گذارد و ما گفتیم از این منبع درآمد می گذریم. ما هر کاری که بتواند تورم را کاهش دهد، را انجام می دهیم این هم یکی از کارهایی بود که پیشنهاد کردیم و لایحه دو فوریتی را به مجلس دادیم و هنوز هم به تصویب نرسیده است. از این دست مواردی که در قانون است، یعنی الزام قانونی داریم مثل اینکه ارز ۴۲۰۰ را ارز نیمایی کردیم که الزام قانونی داشت، این هم الزام قانونی دارد که به ۴ درصد تبدیل کنیم اما اگر مجلس با تبدیل ۴ درصد به ۱ درصد موافقت کند که ظاهرا هم با این موافق هستند. ما دنبال این هستیم که از ناحیه قانون و دولت، کاری که باعث افزایش تورم می شود را انجام ندهیم.

آنچه روند امور را از این به بعد رقم می زند، حتما کاهش تورم را به دنبال دارد و وضعیت معیشت حتما بهبود می‌یابد.

این نیاز کشور است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود. وضعیت امروز در مسکن به دلیل عقب‌ماندگی سال‌های پیش است که باید یک میلیون مسکن ایجاد می‌شد و نشد. ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری جزو نیاز کشور است و مصوبه مجلس هم در زمینه قانون مسکن است.

البته معنایش این نیست که همه مسکن را هم خود دولت بسازد. بخش خصوصی را هم باید در این زمینه مشارکت داد، بنابراین ما در این وعده خود تجدیدنظر نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. ما مصمم هستیم که آن را انجام دهیم و آن را قابل اجرا می‌دانیم. بانک زمین هم داریم.

درباره اشتغال هم چه در شش ماهه دوم ۱۴۰۰ و چه در پنج ماه ۱۴۰۱ عددی که داریم ۹۷۰ هزار اشتغال است که البته آن را کافی نمی‌دانیم و زمینه را برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌دانیم.