شهر خبر

«ختراک» بازار داخل را به صادرات ترجیح داد

«ختراک» بازار داخل را به صادرات ترجیح داد

عرفان رحمانی

فردای اقتصاد: شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی تبریز گزارش مردادماه را منتشر کرد که در این گزارش با توجه به کاهش مقداری فروش رکورد جدیدی را در مبلغ فروش ثبت کرد که دلیل آن افزایش نرخ قابل توجه ۲۷ درصدی محصولات داخلی است.

این شرکت از معدود قطعه‌سازهایی است که قابلیت صادرات محصولاتش وجود دارد اما اتفاق جالبی که در گزارش مردادماه «ختراک» جلب توجه می‌کند، نرخ بالاتر فروش داخلی نسبت به نرخ صادراتی است.

«ختراک» بازار داخل را به صادرات ترجیح داد

همانطور که در نمودار بالا می‌بینید، از ابتدای سال ۱۴۰۱، شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی تبریز تقریبا تمامی محصولات تولیدی خود را به فروش می‌رساند اما در مردادماه مقداری از تولیدات را نفروخت و دپو کرد که انتظار می‌رود در صورت بالا ماندن نرخ فروش محصولات، در ماه‌های آینده شاهد گزارش‌های بهتری از این شرکت باشیم.

نکته دیگر قابل بررسی در این گزارش فروش «ختراک» است که رکورد جدیدی را  ثبت کرده این اتفاق درحالی رخ داد که حجم فروش و تولید این شرکت نسبت به سه ماه قبل کاهشی بودند اما به واسطه افزایش نرخ محصولات، فروش شرکت در مردادماه نیز افزایش پیدا کرده است.

«ختراک» بازار داخل را به صادرات ترجیح داد

در نمودار بالا افزایش نرخ داخلی محصولات نسبت به نرخ صادراتی را مشاهده می‌کنید. این رشد نرخ داخلی می‌تواند تاثیر خود را در صورت‌های مالی آینده اینطور نشان دهد که هزینه‌های صادرات پایین‌تر خواهد آمد و شاید به افزایش حاشیه سود منجر شود. فعلا باید منتظر ماند و دید که آیا «ختراک» در ماه‌های آینده همین سیاست را ادامه می‌دهد یا خیر!

باید به این نکته اشاره کرد که در صورت افزایش نرخ‌های صادراتی احتمالا دوباره صادرات محصول بیشتر می‌شود و کاهش هزینه صادراتی که اشاره کردیم اتفاق نخواهد افتاد.

«ختراک» بازار داخل را به صادرات ترجیح داد

اگر به سودآوری «ختراک» در چند فصل گذشته نگاه کنیم، این شرکت در حاشیه سود نوسان زیادی داشته  اما در فصل بهار نسبت به بهار قبل توانسته عملکرد بهتری داشته باشد و سود بیشتری بسازد. «ختراک» در بهار نسبت به فصل قبل خود یعنی زمستان با افت سودآوری و حاشیه سود همراه شده که آنچنان مهم به نظر نمی‌آید زیرا شرکت معمولا در فصل پایانی سال سودآوری بهتری دارد.

«ختراک» بازار داخل را به صادرات ترجیح داد

در نمودار بالا می‌توان نسبت صادرات به فروش داخلی «ختراک» را دید که در آبان ماه سال قبل تا ۳۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کرد  ولی با بالا رفتن هزینه‌های صادراتی و همچنین بالا رفتن نرخ فروش داخلی شرکت، فروش در بازار داخل را به صادرات ترجیح داده است، به طوری که در مردادماه این نسبت به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱۷ درصد رسید.