شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

با فناوری ژئوماتیک؛

پایش ناوگان دانش‎‌آموزی با محصولی ایران‌ساخت میسر شد

پایش ناوگان دانش‎‌آموزی با محصولی ایران‌ساخت میسر شد

با کمک فناوری ژئوماتیک، سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی با هدف ساماندهی، مدیریت و نظارت بر عملکرد نهادها و موسسات مرتبط با این حوزه طراحی و به کار گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سامانه ای توسط محققان کشور طراحی شده که ناوگان دانش اموزی را پایش می کند. این سامانه توسط اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و با حمایت گروه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و تولید شده و در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

ادارات آموزش و پرورش، مدارس، والدین دانش‌آموزان، شهرداری‌ها، شرکت های مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی، رانندگان و وزارت راه و شهرسازی از جمله بهره‌برداران این سامانه ملی هستند.

این سامانه با هدف «ساماندهی، نظام‌مند کردن و بهبود فرآیند جابه‌جایی دانش آموزان در سراسر کشور با ایجاد وحدت رویه مستند بر اساس آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزی و دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزی» و «افزایش امنیت و اطمینان دانش‌آموزان با استفاده از رانندگان دارای صلاحیت با پروانه فعالیت معتبر، خودروهای شناسایی شده با آرم و علایم ممیزه و دارای معاینه فنی و امکان رصد و پایش لحظه‌ای مسیر تردد دانش‌آموزان از منزل به مدرسه و بالعکس» ایجاد شده است.

از دیگر امکاناتی که این سامانه برای کاربران فراهم کرده است «امکان شناسایی سرویس های فاقد مجوز از طریق نصب برچسب و علایم ممیزه»، «امکان نظارت، مدیریت و برخورد پلیس و بازرسان با خودروهای غیرمجاز» و «امکان شفاف سازی وجوه پرداختی با عنوان هزینه های نرخ خدمات سرویس مدرسه و آگاهی دستگاه های مرتبط از هرگونه پرداخت و دریافت غیرموجه و قانونی» است.