شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترامپ#جدید#بغداد#2020#ژانویه#کتاب

جزئیات جدید از عملیات تروریستی آمریکا علیه سردار دل‌ها/ داماد ترامپ: شهرت و محبوبیت قاسم سلیمانی به اوج رسیده بود

جزئیات جدید از عملیات تروریستی آمریکا علیه سردار دل‌ها/ داماد ترامپ: شهرت و محبوبیت قاسم سلیمانی به اوج رسیده بود

روایت کوشنر در فصل ۳۸ کتاب حاکی از این است که او تا لحظه انجام این حمله در نزدیکی فرودگاه بغداد در روز ۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸) اطلاعی از تصمیم ترامپ نداشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "جارد کوشنر"، داماد و مشاور "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک فصل از کتابش به نام "کاوش در تاریخ: خاطرات کاخ سفید" (Breaking History: A White House Memoir) روایتی از چالش‌های کاخ سفید بعد از ترور سردار "قاسم سلیمانی"، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه کرده است.

روایت کوشنر در فصل 38 کتاب حاکی از این است که او تا لحظه انجام این حمله در نزدیکی فرودگاه بغداد در روز 3 ژانویه 2020 (13 دی‌ماه 1398) اطلاعی از تصمیم ترامپ نداشته است. مطابق توضیحات او "لیندسی گراهام"، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا یک شب قبل از عملیات گفته بود: "کاری که رئیس‌جمهور قصد دارد فردا انجام دهد اقدامی شجاعانه است.»

مطابق روایت کوشنر، گراهام گفته که اقدام ترامپ مخاطراتی در برخواهد داشت اما «تغییردهنده معادلات بازی» خواهد بود. او نوشته این جملات لیندسی گراهام کنجکاوی‌اش را تحریک کرده اما اصلاً خبر نداشته قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

کوشنر نوشته خبر حمله را هنگامی که به همراه ترامپ در جلسه‌ای برای تبلیغات انتخاباتی بوده از «دن اسکاوینو»، معاون ارتباطات رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید شنیده است. او می‌نویسد: "متوجه شدم اسکاوینو دارد توییتر را بالا و پایین می‌کند. او می‌دانست برای باخبر شدن از رویدادهای فوری در سراسر جهان باید کدام خبرنگارها را دنبال می‌کرد... ده دقیقه گذشت و بعد اسکاوینو به حرف آمد و گفت: "تصاویری از یک انفجار در عراق منتشر شده. کنار فرودگاه بوده."

بعد از گفتن این جمله ترامپ خطاب به اسکاوینو گفته است: "دن، این خبر را با دقت دنبال کن و اگر اتفاق جالبی رخ داد به من بگو."

مطابق روایت کوشنر 5 دقیقه بعد دن اسکاوینو خبر به شهادت رسیدن سردار سلیمانی را اعلام کرده است. او در ادامه نوشته است: "دنیا اندکی بعد متوجه شد که ترامپ دستور انجام حمله‌ای که به مرگ [سردار] سلیمانی منجر شد را صادر کرده است."

داماد ترامپ در ادامه به محبوبیت سردار سلیمانی در داخل ایران و شهرت او در منطقه غرب آسیا اعتراف کرده است. او می‌نویسد: "همزمان با تحکیم نفود نظامی [سردار] سلیمانی در منطقه محبوبیتش در ایران و شهرتش در سراسر خاورمیانه به سطوحی بی‌سابقه ارتقاء یافته بود. تحلیلگر سابق سیا، کنث پولاک نام سردار سلیمانی را در میان فهرست 100 فرد بانفوذ مجله تایم در سال 2017 قرار داد.

جرد کوشنر تصریح کرده که نفوذ نظامی سردار سلیمانی در منطقه خطر جنگ را به همراه داشته است. او در ادامه تصریح کرده است: «سران نظامی که در خاورمیانه خدمت کرده بودند تبعات این اقدام را می‌دانستند.»

کوشنر در ادامه به توضیح درباره این پرداخته که ترامپ در ابتدا بنا به توصیه وزیر خارجه‌اش "مایک پامپئو قصد نداشته در این باره این بیانیه صادر کند اما با توضیحات او مجاب شده که این کار را انجام دهد: "فکر می‌کردم لازم بود ترامپ پیام روشن و قدرتمندانه‌ای صادر کرده و دلایل خودش را درباره این حمله و تبعاتی که ایران در صورت انتقام با آن مواجه خواهد شد، توضیح بدهد.»

وی اضافه کرده است: " وقتی از ترامپ پرسیدم که آیا قصد دارد بیانیه‌ای صادر کند گفت که پامپئو توصیه کرده این کار را انجام ندهد چون بر خلاف خواسته‌ ما باعث جلب توجه به حمله شده و تنش‌ها را تشدید خواهد نمود. در پاسخ گفتم: «این کشتی راه افتاده است. این مسئله سرتیتر اخبار است»."

کوشنر نوشته به ترامپ گفته چنانچه بیانیه‌ای صادر نکند احتمال اینکه ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کند زیاد است. او در ادامه نوشته است: "ترامپ دقایقی فکر کرد و بعد از من خواست جملاتی آماده کنم. "

کوشنر بخش اندکی از این بخش از کتاب خودش را به حمله انتقام‌جویانه ایران به پایگاه عین‌الاسد اختصاص داده است. او نوشته است: "روز 7 ژانویه رئیس‌جمهور به کاخ سفید برگشت و او براین گزارش داده که ایران به تأسیسات آمریکا در دو پایگاه هوایی حمله کرده است. ارتش هنوز در حال ارزیابی خسارات بود اما نشانه‌های اولیه حاکی از ان بود که هیچ نظامی آمریکایی آسیب ندیده است."

چندروز بعد از ترور سردار سلیمانی ایران به پایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق حمله کرد. شبکه سی‌بی‌اس آبان‌ماه سال گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد ارتش آمریکا بعد از حمله انتقام‌جویانه ایران عمداً ده‌ها نفر از کسانی که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در روز 8 ژانویه 2020 زخمی شده‌ بودند را واجد دریافت مدال شجاعت و مزیت‌های پزشکی پس از آن تشخیص نداده بود.

سربازان قدیمی و نظامیان فعلی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس تصریح کردند که مسائل سیاسی یکی از عواملی بود که موجب شده بود ارتش آمریکا شمار کمتری از سربازان را واجد دریافت مدال شجاعت معرفی کند.  سربازانی که سی‌بی‌اس با آنها گفت‌وگو کرده گفته بودند بعد از حملات، ارتش برای کوچک‌نمایی شمار زخمی‌ها تحت فشار قرار داشته است. هدف این بوده که از تشدید تنش‌ها با ایران جلوگیری شود و ارتش، اظهارات "دونالد ترامپ" را زیر سوال نبرد.

یک هفته بعد از حمله موشکی ایران در یک کنفرانس خبری از ترامپ درباره سربازان زخمی‌شده سوال پرسیده شده و او گفته بود: «آنها فقط سردرد خفیف دارند و می‌توانم بگویم که مسئله جدی‌ای در کار نیست.»

تا هفته‌ها پس از حمله ایران دولت ترامپ به دنبال پنهان کردن میزان آسیب‌های وارده به نظامیان آمریکایی در این حمله بود و در کمتر از یک ماه از این حمله، پنتاگون در نهایت با روش‌های قطره‌چکانی اعتراف کرد که بیش از 100 نظامی آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.

 

انتهای پیام/