شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#دولت

برنامه ریزی برای احداث سینما در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر

برنامه ریزی برای احداث سینما در شهرهای بالای 50 هزار نفر

دولت تلاش می‌کند در شهرهایی که بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، چراغ سینما را روشن کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ قادر آشنا معاون فناوری نوین و مطالعات سازمان سینمایی با اعلام مطلب فوق ضمن ارائه گزارشی درباره عملکرد این معاونت، با اشاره به مهمترین برنامه‌هایی که قرار است در این دولت در بخش سینما انجام شود، گفت: مدرن کردن سینماهای ایران تلاش بعدی ما است که بحث‌های تشویقی هم در این میان مدنظر داریم؛ در این راستا تسهیلاتی به بخش خصوصی و دولتی اختصاص دادیم تا کمک کنیم که به این سمت برود. در حوزه سینمایی در رابطه با زیرساخت‌ها اقداماتی را انجام خواهیم داد و در حوزه آموزشگاه‌های آزاد هنری‌ که مجموعه‌های مهمی محسوب می‌شوند استانداردسازی کامل در رابطه با مکان، مدرسین، سرفصل‌ها و رتبه‌بندی را در نظر داریم.

وی ادامه داد: همچنین رتبه‌بندی سینماهای ایران را در دستور کار داریم، کاربردی کردن پژوهش‌ها و حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی محور و نهایتاً راجع به ارتقاء جایگاه پژوهش در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مدیران کشور فعالیت داریم که جزو برنامه‌های کلیدی ما هستند.

آشنا با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در فرایند بهینه کردن محصول خروجی یک سازمان تصریح کرد: باورم بر این است که پژوهش و حوزه مطالعات می‌تواند مغز متفکرِ سازمان یا هر جای دیگری باشد. شما وقتی کار پژوهشی انجام می‌دهید از تجربه، علم، دانش و اندوخته‌های صاحب‌نظران استفاده می‌کنید بنابراین صرفاً کار اجرایی نمی‌کنید بلکه فعالیت شما علمی است و این می‌تواند چراغ راهنمایی برای مدیران اجرایی کشور باشد.

وی به نقش پژوهش در نقشه راه و چشم انداز سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: قراری که با ریاست محترم سازمان و همکاران خودمان گذاشتیم این است که تصمیمات کلان حتماً یک پیوست مطالعاتی و پژوهشی داشته باشند. بر همین اساس فراخوان داده‌ایم و اولویت‌های پژوهشی‌مان را اعلام کردیم و از مردم هم خواسته‌ایم که براساس این اولویت‌ها به ما طرح پژوهشی بدهند. همچنین در سازمان تصمیم گرفته شده که یک کارگروه پژوهشی و آموزشی سازان سینمایی زیر نظر معاونت توسعه، فناوری و مطالعات سینمایی شکل بگیرد که کلیه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی سازمان سینمایی در این شورا مطرح شود.

به گفته وی مهم‌ترین نکته موجود توجه به پژوهش‌های کاربردی است. ما چند مدل پژوهش داریم، منتها پژوهشی که ما دنبال آن هستیم این است که کاربردی و اجرایی باشد و در حقیقت قابلیت اجرا و استفاده در جامعه سینمایی کشور ما را داشته باشد نه این‌که صرفاً پژوهشی را چاپ کنیم، در کتابخانه بگذاریم و چند سال یکبار هم کسی به آن مراجعه نکند.

معاونت فناوری نوین و مطالعات سینمایی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف سینما گفت: یکی از اهداف ریاست سازمان سینمایی از انجام سفرهای استانی بحث اشتغال خانواده سینما است. اگر در نظر بگیریم که هر استان به صورت میانگین می‌تواند 3 فیلم مستند یا 15 تا 20 فیلم کوتاه یا یک فیلم بلند بسازد، البته شرط این موضوع این است که استان‌ها هم پای کار بیایند چون استاندار این تفاهم‌نامه را امضاء می‌کند و تحلیل ما بر این است که هر فیلم کوتاهی که تولید می‌شود 10 نفر درگیر آن خواهند شد یا هر فیلم بلند حداقل 100 نفر درگیر آن خواهند بود که در طول یک سال چرخه اقتصادشان خواهد چرخید.

وی اضافه کرد: علاوه بر تولید محتوا پروسه تولید هم برای ما اهمیت دارد، اتفاقاً یکی از شاخص‌هایی که ما به شدت باور داریم و آن را دنبال می‌کنیم اشتغال‌زایی و حمایت از سینماداران است و این موضوع را در کنار فعالیت‌هایی که در استان به صورت روتین انجام می‌دهیم پیش می‌بریم.

آشنا با مقایسه فعالیت سازمان سینمایی دولت فعلی با مدیران سینمایی در دولت‌های قبل در استان های مختلف گفت: بنده در استان مدیرکل بودم در آن زمان سازمان سینما هیچ بروز و ظهوری در استان ما نداشت. شما می‌توانید با مدیران کل استان‌ها تماس بگیرید و سئوال کنید که طی 15، 20 سال گذشته آیا مدیران سازمان راجع به تولید و زیرساخت‌ها ورود کرده‌اند و آیا در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای دارید؟ مسلماً پاسخ‌شان خیر است.

آشنا درباره مأموریت‌های معاونت فناوری و مطالعات سینمایی نیز گفت: ما مأموریت تولید فیلم نداریم بلکه مأموریت ما تولید محتواست. ما دو مأموریت داریم یکی تولید محتواست و دیگری مشاوره راجع به زیرساخت‌هاست یعنی ما به عنوان سازمان سینمایی و اداره کل زیرساخت‌ها باید رصد کنیم که تکنولوژی جدید دنیا در حوزه سینما چیست؟ سینمای دنیا از چه تکنولوژی‌ای استفاده می‌کند که صدا، نور و تصویر بهتری داشته باشد و برای مدرن بودن از چه ابزاری بهره می‌برد؟ به عبارتی از ما خواسته شده که مرتباً رصد کنیم تا به لحاظ زیرساخت‌ها بتوانیم به سینمایی که در حال ساخته شدن، بازسازی یا احیاست مشاوره بدهیم و بگوییم اگر می‌خواهید چنین کاری انجام بدهید ما این علم را داریم.

وی در توضیح عبارت استانداردسازی فرآیند تولید فیلم و خدمات پشتیبانی فنی سینمایی که از جمله مأموریت‌های این معاونت محسوب می‌شود نیز گفت: معنی این عبارت این است که در حوزه تولید به لحاظ مضامین، محتوا و ژانر باید به چه سمت و سویی برویم. مثلاً بعد از انجام کارهای مطالعاتی به مدیران بگوییم که در شرایط کنونی اگر در این ژانر مشخص فعالیت کنید براساس این تجربه و پژوهش موفق‌تر خواهید بود یا مثلاً بگوییم که نظر ما این است که الان از محتوای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بهره ببرید. پس طبق حکمی که صادر شده این وظیفه ماست و تقریباً در حال شروع آن هستیم، همین الان که با هم صحبت می‌کنیم مشاوره‌هایی داده شده و برنامه‌هایی از طرف مؤسسه فارابی، انجمن سینمای جوان و دیگر مؤسسات به این موضوع ورود کردند و با هم گفتگو کردیم.

انتهای پیام/