شهرخبر

واقعا دلم می خواهد به ایران و پرسپولیس برگردم | بازیکنان پرسپولیس از وضعیت به وجود آمده راضی نیستند

شجاع خلیل‌زاده معتقد است تیم ملی زیر فشار منتقدانش حتی در بازی‌های تدارکاتی هم استرس دارد.

شجاع خلیل‌زاده

همشهری‌آنلاین - امیرحسین اعظمی

فوتبال ملی ایران در چند ماه اخیر روزهای پر سر و صدایی را پشت سر گذاشت، روزهایی که با کنار گذاشتن دراگان اسکوچیچ توسط کمیته فنی فدراسیون فوتبال آغاز شد ولی در نهایت فدراسیون تصمیم به حفظ این مربی گرفت. هر چند که در فاصله ۳-۲ ماه تا جام جهانی، باز هم با قاطعیت نمی‌توان گفت که ایران با اسکوچیچ به جام‌جهانی خواهد رفت. این اتفاقات حتی چالش‌هایی را میان بازیکنان ایجاد کرد ولی شجاع خلیل‌زاده مدافع میانی تیم ملی تأکید می‌کند که هیچ‌گونه اختلافی میان بازیکنان وجود ندارد. خلیل‌زاده درخصوص شرایط خودش در فوتبال قطر، وضعیت تیم ملی برای جام جهانی و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری ورزشی پاسخ می‌دهد.

*در آخرین بازی الاهلی در لیگ قطر بازی نکردی، مثل اینکه کرونا داشتی؟

بله، البته از بازی قبلی برابر السد حالم خوب نبود. بعد از بازی تست دادم و در نهایت تستم مثبت شد. الان هم خدا را شکر مشکل خاصی ندارم و برای بازی بعدی با الغرافه می‌توانم تیمم را همراهی کنم.

*در لیگ امسال تا الان نتایج خوبی گرفتید، فکر می‌کردی الاهلی چنین عملکردی داشته باشد؟

خدا را شکر که در مجموع عملکرد خوبی داشتیم، این در حالی است که بازی‌های سختی با الدحیل، السد و الریان انجام دادیم. امیدوارم این روند را ادامه بدهیم و جزو بالانشین‌ها باشیم.

*الوکره تیم امید ابراهیمی هم‌اکنون صدرنشین است. این موضوع کمی عجیب نیست؟

الوکره تیم خوبی است و امسال هم بازی‌های خوبی انجام داده است. البته این را هم باید درنظر گرفت که تیم ملی قطر هم‌اکنون در اردوی تدارکاتی به سر می‌برد و بازیکنان ملی‌پوش السد و الدحیل همراه این تیم نیستند. البته این موضوع دلیل نمی‌شود که بگوییم الوکره تیم ضعیفی است. آنها تیم منسجمی هستند.

*الوکره از تیم شما قوی‌تر است؟

نمی‌توان خیلی قاطع در این مورد حرف زد. شرایط تیم‌ها در قطر متفاوت است، به‌عنوان مثال الریان در لیگ قطر شرایط خوبی نداشت ولی در لیگ قهرمانان آسیا الهلال را شکست داد. کار اکثر تیم‌ها در لیگ قطر سخت است و اگر ملی‌پوشان الدحیل و السد به تیم‌هایشان اضافه شوند کار سخت‌تر هم می‌شود. در لیگ قطر اکثر تیم‌ها بازیکنان خارجی باکیفیتی دارند و این موضوع کار را برای ما مدافعان سخت‌تر می‌کند.

*ولی این می‌تواند به پیشرفت تو کمک کند، درست است؟

من چالش را دوست دارم و از بازی برابر مهاجمان قوی و تراز اول ترسی ندارم. زمانی هم که در پرسپولیس بودم در لیگ قهرمانان آسیا سعی می‌کردم خودم را مقابل مهاجمان باکیفیت و گران‌قیمت محک بزنم.

*ظاهرا کنعانی‌زادگان هم پنالتی‌زن اول الاهلی است. چرا او را برای زدن پنالتی انتخاب کرده‌اند؟

محمد خیلی خوب پنالتی می‌زند و روحیه بالایی هم دارد. من دوست دارم او در هر بازی گل بزند چون هر ایرانی که خارج از ایران بدرخشد پرچم کشور ما بالا می‌رود.

*تو هم قبلا نشان دادی که به گل زدن علاقه داری ولی مثل اینکه نسبت به گذشته کمتر گل می‌زنی؟

در مورد خودم باید به یک موضوع مهم اشاره کنم. بعد از عمل جراحی که انجام دادم هنوز هم جای این عمل درد می‌کند و من اصلا با تمام توانم بازی نمی‌کنم. شاید برایتان باورکردنی نباشد ولی من با تیم تمرین نمی‌کنم و فقط سر بازی‌ها حاضر می‌شوم. الان فقط با ۳۰ یا ۴۰درصد توانم بازی می‌کنم و اصلا نمی‌توانم با پای راست شوت بزنم، پاس بدهم یا دفع توپ کنم. حتی ضربه سر زدن هم برایم سخت است. من بعد از تعطیلی لیگ قطر باید مدتی استراحت کنم تا خوب شوم.

*مگر بعد از این تعطیلی نباید در اردوی تیم ملی حاضر شوی؟

دو هفته زمان دارم تا استراحت و فیزیوتراپی کنم تا در تمرینات تیم ملی حاضر شوم.

*در مورد شرایط تیم ملی در فاصله ۲ماه مانده تا شروع جام جهانی چه صحبتی داری؟

الان که همه در فکر انتخابات فدراسیون فوتبال هستند و هیچ‌کس به فکر تیم ملی نیست. هر فردی هم به‌خودش اجازه می‌دهد خیلی راحت در مورد تیم ملی صحبت کند. برخی مسائل و حرف‌ها واقعا ناراحت‌کننده است. همه باید متحد و یکدل باشیم تا تیم ملی موفق باشد.

*ولی از مدتی پیش حتی میان بازیکنان تیم ملی هم دودستگی وجود دارد. قبول داری؟

ما بازیکنان وظیفه داریم از سرمربی تیم ملی حمایت کنیم. من الان بازیکن الاهلی هستم، آیا نباید از سرمربی خودم دفاع کنم، کجای این کار ایراد دارد؟ این درست است یک مربی را که بالای سر ماست و هدایت تیم را بر عهده دارد تخریب کنیم و شخصیتش را خراب کنیم؟ من وظیفه دارم از هر فردی که سرمربی تیم ملی است حمایت کنم.

*ولی برخی بازیکنان تیم ملی این کار را نکردند و در ماجرای آن استوری‌ها انگار موافق ماندن اسکوچیچ نبودند؟  

فکر نمی‌کنم آنها منظور یا هدف خاصی داشته باشند و قطعا آن نفرات هم نگران تیم ملی بودند. برای ما تیم ملی مهم است و همه در کنار هم مثل برادر هستیم تا برای سربلندی تیم ملی ایران بجنگیم. در تیم ملی هم خوشبختانه دودستگی وجود ندارد.

*مهدی تاج در مصاحبه‌ای گفته اگر رئیس فدراسیون شود، کی‌روش را برای جام جهانی سرمربی تیم ملی می‌کند. نظر تو چیست؟

من نباید در مورد صحبت‌های ایشان نظر بدهم. هم‌اکنون بهترین چیز برای تیم ملی آرامش است. ما قرار است ۲ بازی دوستانه با سنگال و اروگوئه برگزار کنیم، واقعا چرا باید در بازی‌های دوستانه هم بازیکنان و هم سرمربی استرس باخت داشته باشند؟ مگر نمی‌گویید تیم ملی باید با تیم‌های قوی و باکیفیت بازی کند، پس برخی اجازه بدهند تیم ملی آرامش داشته باشد. این درست نیست که حتی اگر در بازی‌های دوستانه نتیجه نگرفتیم به تیم ملی فشار وارد کنند یا از اخراج سرمربی حرف بزنند. امیدوارم همه از تیم ملی و سرمربی‌اش حمایت کنند، همانطور که در ۲ جام جهانی قبلی از سرمربی تیم ملی حمایت شد. شما هم مثل حمایتی که از آن تیم کردید، از این تیم ملی هم حمایت کنید.

*فکر می‌کنی در جام جهانی نتیجه بگیریم؟

خودتان می‌بینید شرایط آماده‌سازی ما چطور بوده ولی شک نکنید با تمام توان می‌جنگیم تا از اعتبار فوتبال ایران در جام‌جهانی دفاع کنیم. امیدوارم همه حمایت کنند تا در بازی‌های دوستانه هم بدون استرس بازی کنیم.

*بازگشت به پرسپولیس؟

امکان بازگشت من به پرسپولیس وجود دارد. من چند روز پیش با کنعانی‌زادگان حرف می‌زدم و می‌گفتم که فوتبال واقعا بدون حضور هواداران در استادیوم روح ندارد. من دوست دارم به فوتبال ایران برگردم و از طرفی خوشحالم که بانوان هم به استادیوم می‌روند تا بازی تیم محبوب‌شان را ببینند. واقعا دوست دارم به فوتبال ایران برگردم و یکی از دلایل مهمش هواداران پرسپولیس هستند که دلم برایشان تنگ شده است.

*شرایط پرسپولیس

همه بازی‌های لیگ ایران را تا جایی که امکان داشته باشد می‌بینم. در بازی اول که پرسپولیس بدشانس بود و در بازی با فولاد هم اگر یکی دو موقعیت ابتدای بازی را از دست نمی‌داد می‌توانست برنده باشد، هر چند که شکست دادن تیم‌های جواد نکونام سخت است. خوشبختانه در بازی سوم هم پرسپولیس ۳امتیاز مهم در اراک گرفت. تعجب من از برخی رسانه‌ها و پیشکسوتان این است که از همین ابتدای لیگ انتقاد را شروع کرده‌اند. پرسپولیس ۵سال پیاپی قهرمان شد و فصل گذشته هم به نایب‌قهرمانی رسید. من نمی‌دانم چرا هواداران و پیشکسوتان با دو بازی که نتیجه‌اش مساوی شد یحیی گل‌محمدی و بازیکنان را تحت فشار گذاشتند. در ضمن مگر قرار است پرسپولیس ۳۰سال پیاپی قهرمان لیگ شود؟ هیچ کجای دنیا نمی‌بینید که یک تیم هر سال و برای همیشه قهرمان شود، هیچ کجا هم نمی‌بینید اینگونه بازیکن و مربی را تحت فشار بگذارند. من گاهی اوقات که با بازیکنان پرسپولیس صحبت می‌کنم می‌بینم که آنها بابت این وضعیت واقعا استرس دارند و جوی که درست شده اصلا درست نیست. وقتی برانکو آمد به او زمان دادند و پرسپولیس را درست کرد، حالا باید به یحیی گل‌محمدی هم مثل برانکو فرصت بدهند.