شهر خبر

مجارستان: تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا با اقدامات ضدروسی مخالفند

مجارستان: تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا با اقدامات ضدروسی مخالفند

وزیر امور خارجه مجارستان امروز در سخنانی تصریح کرد: تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا با اقدامات ضدروسی مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان امروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بی سر و صدا با تحریم های شدید آمریکا و هم پیمانانش علیه روسیه مخالف هستند.

بر اساس اعلام این رسانه، تحریم های ضدروسی که پس از آغاز عملیات ویژه مسکو در اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه سال گذشته) اعمال شد، تاثیرات منفی شدیدی بر اقتصادهای غربی داشته و موجب تورم های بی سابقه و افزایش بهای گاز و سوخت در این کشورها شده است.

وزیر امور خارجه مجارستان در این باره اعلام کرد که کشورش در شک و تردید در همراهی با تحریم های غرب بر صادرات انرژی روسیه، تنها نبوده؛ بلکه دولت هایی که زیر نفوذ جریان رسانه ای لیبرال ها هستند، جرات پیگیری سیاست های مبتنی بر منافع کشورهایشان را ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد که تمایل دارد به صراحت بگوید که بوداپست حتی تمایلی به گفتگو درباره تحریم های بیشتر مرتبط با بخش های نفت و گاز ندارد.

«پیتر سیارتو» اضافه کرد: می خواهم بگویم که در این مورد ما تنها نیستیم و چندین همکار دیگر هم به من گفته اند که آنها نیز با تحریم خرید نفت روسیه مخالف هستند. کسانی که واقعیت را می گویند، زیر فشار باورنکردنی جریان رسانه ای لیبرال کشورشان قرار دارند که در صورت نبود ثبات سیاسی، جرأت اقدام برای منافع خود را ندارند.

این مقام مجارستان در این باره خاطرنشان کرد: از آنجا که امکان نقل و انتقال گاز از طریق راه آهن یا راه های دیگر وجود ندارد، اروپا نخواهد توانست از وابستگی به منابع انرژی روسیه رهایی پیدا کند.

در همین ارتباط، «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان پنجشنبه ۶ مرداد ماه سال جاری در کنفرانس مطبوعاتی موضوع «تحریم گاز روسیه» را مورد انتقاد قرار داد و چنین تحریمی را به منزله ایستادن در برابر دیوار عنوان کرد.

نخست وزیر مجارستان در اظهارات خود گفت: اگرچه تا کنون به راه حل‌ هایی برای توافق با اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ ها علیه روسیه پیدا کرده بودیم، اما اکنون به دیواری به نام تحریم گاز برخورد کرده‌ایم. به نظرم تلاش در این مورد بی فایده است.

همزمان با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین از ۵ اسفند سال گذشته، مسکو هدف اعمال تحریم‌های بی سابقه کشورهای غربی، آمریکا و هم پیمانانش قرار گرفته است.