یک نشریه رژیم صهیونیستی با استناد به مجموعه ای از اسناد علنی شده گزارش داد، صنایع هوا-فضای این رژیم تلاش داشته معامله ۵۵۰ میلیون دلاری ایتالیا با این شرکت برای خرید هواپیماهای جاسوسی و هشدار اولیه و خدمات مرتبط با آنها را پنهان نگه دارد.

روزنامه هاآرتص نوشت،" صنایع هوا- فضای اسرائیل" قراردادهایی را با ایتالیا به ارزش حدودا ۵۵۰ میلیون دلار بر سر فروش دو هواپیمای جاسوسی هشدار اولیه دیگر به علاوه خدمات پشتیبانی و لجستیک زمینی به نیروی هوایی ایتالیا امضا کرده است. جزئیات مربوط به این معامله ها در یک سری اسناد علنی وزرات دفاع و پارلمان ایتالیا موجود است و به این ترتیب با افشای این معامله، تعداد هواپیماهایی که شرکت صنایع هوا-فضای اسرائیل به ایتالیا فروخته به چهار فروند می رسد.

در ژوئیه امسال  صنایع هوا-فضای اسرائیل اعلام کرد، قراردادی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار را بابت آنچه که "فروش هواپیماهای ماموریت ویژه به یک کشور اروپایی عضو ناتو" خواند منقعد کرده است اما نام این کشور را فاش نکرد.

نشریه هاآرتص نوشت، هر چند که صنایع هوا-فضای اسرائیل همچنان از "مطرح کردن هویت مشتریانش" امتناع می کند اما تحقیقاتی از جانب این نشریه فاش کرد که طرف مقابل این قرار داد کشور ایتالیا بوده است در حالی که نیروی هوایی ایتالیا همچنین در یک قرارداد هنگفت دیگر که در سال ۲۰۲۰ از سوی صنایع هوا-فضای رژیم صهیونیستی اعلام شد، مشتری بوده است.

شرکت "التا سیستمز" از شرکتهای تابعه صنایع هوا-فضای اسرائیل چندین مدل هواپیمای عملیات ویژه مخصوص جاسوسی و جمع آوری اطلاعات را که عمدتا مبتنی بر پایه پلتفرم هواپیماهای غیرنظامی با نصب سیستمهای نظامی روی آنها طراحی می شوند تولید می‌کند.  این هواپیماها شامل هواپیماهای تجسسی مجهز به رادار برای اسکن و تغیین مکان اهداف روی زمین و مدیریت میدان جنگ، هواپیماهای گشت زنی دریایی برای ردیابی کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و هواپیماهای مخصوص جنگ الکترونیک و جمع آوری اطلاعات با قابلیت مختل کردن رادارها و تجهیزات ارتباطی است.

در سال ۲۰۲۱، وزارت دفاع ایتالیا قصد خود را برای به دست آوردن دو هواپیمای جاسوسی جدید مدل CAEW از شرکت التا سیستمز منتشر کرد. این هواپیما بر پایه پلتفرم جت تجاری Gulfstream G۵۵۰ برای ماموریت های هشدار اولیه و کنترل هوایی تغییر یافته طراحی شده است. این هواپیما شبیه به هواپیمای Nachshon Eitam  است که به نیروی هوایی اسرائیل خدمت می کند. بر اساس گزارش های سابق، اسرائیل همچنین چهار هواپیمای مشابه را نیز به نیروی هوایی سنگاپور فروخته است. اسرائیل نیروی هوایی ایتالیا را در سال ۲۰۱۱ به دو هواپیمای مشابه دیگر مجهز کرده بود. این قرارداد شامل اعطای یک ماهواره به ارتش ایتالیا نیز بود.