شهر خبر

الجزیره بررسی کرد؛

توقیف پیکرهای شهدای فلسطینی؛ ابزار صهیونیست‌ها برای امتیازگیری

توقیف پیکرهای شهدای فلسطینی؛ ابزار صهیونیست‌ها برای امتیازگیری

شبکه الجزیره در گزارشی به توقیف پیکر بیش از ۱۰۰ شهید فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرده و آن را سیاستی سازمان یافته از سوی تل آویو دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، معتصم محمد طالب هنوز هجده ساله نشده بود که نظامیان صهیونیست به ضرب گلوله به او را شهادت رساندند، سپس جسدش را تا امروز توقیف کردند.

محمد طالب، پدر معتصم، گفت که پسرش هنگام شهادت کمتر از ۱۸ سال سن داشت و تنها یک کودک بود و رژیم صهیونیستی تا کنون جسد وی را تحویل آنها نداده است.

پدر فلسطینی در بیشتر مراسم هایی که برای بازپس گیری اجساد شهدا برگزار می شود شرکت می کند و می گوید زندگی خانواده پس از شهادت پسرش معتصم از هم پاشیده است.

تصویب سیاست توقیف اجساد در دادگاه عالی رژیم صهیونیستی

محمد ادامه می دهد: معتصم با اخبار و جنایات رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی تحریک می شد، بنابراین مجازات وی شهادت و توقیف پیکرش بود.

وی افزود که برای بازدید جسد معتصم احضار شده و سپس صهیونیست ها به او اطلاع دادند که جسد پسرش در یخچال نگهداری می شود.

پدر فلسطینی گفت: حق من و مادر شهید است که نگاهی به او بیندازیم و این حق ماست که او را طبق آموزه های شرعی دفن کنیم و قبرش را بشناسیم و هر وقت خواستیم بر سر مزارش برویم.

معتصم یکی از ۱۱ کودک فلسطینی است که ۱۸ سال بیشتر نداشتند که توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند و به گفته کمپین ملی بازیابی اجساد شهدا، اجساد آنها در یخچال های رژیم صهیونیستی توقیف شده است.

در ۲۷ اوت هر سال، فلسطینی ها روز ملی بازپس گیری اجساد شهدا و افشای سرنوشت مفقودین را برگزار می کنند.

در سال ۲۰۱۹، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی توقیف اجساد شهدای فلسطینی را تصویب کرد تا در آینده از آنها به عنوان ابزار معامله استفاده شود و با زندانیان صهیونیستی نوار غزه مبادله شوند.

مجروح یا شهید؟

بر خلاف فرزندان شهدای دیگر، پدر بدوی خالد مسالمه می گوید که ارتش رژیم اشغالگر قدس به او فرصت شناسایی پسرش را نداده است.

بنابراین مسالمه بر حق خود اصرار می ورزد که سرنوشت پسرش را بداند، اگر پسرش زنده است که آرزوی وی هست و اگر شهید است می خواهد جسدش را ببیند تا با او وداع کند و او را طبق شرع اسلامی دفن نماید.

المسالمه در اکثر فعالیت های سازماندهی شده توسط کمپین ملی بازیابی اجساد شهدا، که یک سازمان برای خانواده شهدایی است که اجساد آنها را رژیم صهیونیستی نگه می دارد، شرکت می کند و از سازمان های بین المللی می خواهد که به او کمک کنند تا از سرنوشت پسرش اطلاع حاصل کند.

ترس از سرقت اعضای بدن شهدا

آنچه نگرانی مسالمه پدر کودک شهید فلسطینی را برمی انگیزد سرقت اعضای بدن پسرش است.

وی تاکید کرد که با وجود اینکه تلفنی مرگ پسرش به آنها اطلاع داده شده، اما آنها در زنده بودن و دستگیری پسرشان شک دارند.

او توضیح می دهد که سرنوشت نامعلوم پسرش او را قادر به انجام معاملات رسمی نمی کند، زیرا نمی تواند گواهی فوت کودکش را دریافت کند.

مسالمه افزود: توقیف جسد کودکش بسیار ناراحت کننده و یک روند غیرانسانی است و رژیم صهیونیستی باید در محاکم قضایی بین المللی محاکمه شود.

ترور در کمین

« بدوی » اهل روستای بیت عوا در جنوب کرانه باختری، در یکی از خیابان‌های شهرک‌ها از طریق کمین ارتش رژیم صهیونیستی به ضرب گلوله شهید شد، و دو نفر از دوستانش دستگیر شدند.

در حالی که خانواده بدوی دنبال جسد پسرشان می گردند،دوستان بدوی بعد از آزادی از بند صهیونیست ها به آنها گفتند که از سرنوشت جسد پسرشان اطلاعی ندارند.

ده ها جسد در توقیف

در این باره، حسین شجاعیه، هماهنگ کننده رسانه ای کمپین بازپس گیری اجساد شهدا گفت که پس از بازگشت رژیم صهیونیستی به سیاست توقیف اجساد شهدا در سال ۲۰۱۵، تعداد اجساد توقیف شده در حال حاضر ۱۰۲ تن است.

وی افزود: از میان اجساد توقیف شده ۸ نفر متعلق به اسرا و دو کودک دختر شهید دیده می شود.

در سطح حقوقی، شجاعیه اظهار داشت که مقامات رژیم صهیونیستی به قوانین و حقوق بین المللی اهمیت نمی دهند و توقیف اجساد شهدای فلسطینی را به پرونده سربازان اسیر خود در غزه مرتبط کرده اند.

وی افزود: ارتباط توقیف اجساد شهدای فلسطینی با زندانی های صهیونیستی در غزه در پاسخ‌های رسمی دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به پرونده‌های قبلی آمده است.

تلاش های دیپلماتیک

مقامات فلسطین نیز به نوبه خود پرونده توقیف اجساد را به مجامع مختلف بین المللی منتقل می کنند، اما آنها از سیاست استانداردهای دوگانه گلایه دارند.

دکتر احمد الدیک تحلیلگر سیاسی در این باره گفت که فلسطین گزارش های رسمی را به شورای حقوق بشر و پیام های مشابهی را به دبیرکل سازمان ملل متحد، ریاست شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده، اما فایده ای نداشت.

الدیک افزود: متاسفانه جامعه بین المللی در سیاست استانداردهای دوگانه غرق شده است. این سازمان مدافع حقوق بشر و ملت هاست اما وقتی صحبت از رژیم صهیونیستی به میان می آید، سکوت می کند و جرأت نمی کند رژیم اشغالگر را تحت فشار قرار دهد تا آن را وادار به رعایت حقوق بشر کند.

وی از جامعه جهانی خواست که مسئولیت های خود را بر عهده گرفته و برای آزادی اجساد شهدا بر رژیم صهیونیستی فشار بیاورند.

الدیک ادامه داد: در تاریخ سابقه نداشته است که یک جنایتکار نسبت به یک شهروند جنایت اعدام میدانی انجام دهد و سپس با دستگیری جسد او مرتکب جرم دیگری شود.