شهر خبر

کمبود این ویتامین در بدن باعث جوش های پوستی می شود!

کمبود این ویتامین در بدن باعث جوش های پوستی می شود!

ویتامین B6 یک ویتامین ضروری برای بدن است که کمبود آن پیامدها و نشانه هایی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ویتامین B6 بر روی خلق و خو، اشتها، خواب و افکار تاثیر می گذارد. بدن برای مبارزه با عفونت، تبدیل غذا به انرژی و انتقال اکسیژن در خون به تمام بخش های بدن به این ویتامین احتیاج دارد.

کاهش سطح انرژی
اگر سطح ویتامین B6 در بدن خیلی کاهش پیدا کند، ممکن است مشکل آنمی یا کم خونی بوجود آید، به این معنا که سلول های قرمز خون کم شده و باعث خستگی و ضعف می شود. به علاوه کم خونی ممکن است ناشی از کمبود آهن در بدن باشد. کمبود سایر ویتامین ها، مانند ویتامین B12 و فولات نیز عوامل دیگری هستند که باعث کاهش سطح انرژی می شود.

 جوش های پوستی
نشانه های کمبود ویتامین B6 روی پوست نیز ظاهر می شود. اغلب کمبود ویتامین B6 باعث پوسته پوسته شدن و جوش های همراه خارش و معمولا روی صورت بروز می کند این جوش ها به مرور زمان واضح تر و شدیدتر می شوند.

خشکی یا ترک خوردن لب ها
دهان جایگاه خوبی است که هر گونه کمبود ویتامین B6 را نشان می دهد. کمبود این ویتامین موجب پوسته پوسته شدن و ترک گوشه لبها می شود به علاوه زبان ملتهب می شود.

سیستم ایمنی ضعیف
کمبود ویتامین B6 توانایی بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها را کاهش می دهد. سرطان و سایر بیماری ها باعث کاهش سطح ویتامین B6 در بدن می شوند. در صورت ابتلا به این نوع بیماری ها ، برای جبران ، ویتامین B6 به مقدار بیشتری نیاز است که با مصرف مکمل ویتامین B 6 می توانید کمبود آن را جبران می شود.

بی حس شدن دست ها و پاها
سوزن سوزن شدن انگشت های دست و پاها به علت اختلالات عصبی است که نوروپاتی محیطی نامیده می شود. کمبود ویتامین B 6 باعث بروز نوروپاتی محیطی می شود. ویتامین B6 و B12 برای حفظ سلامت اعصاب ضروری هستند.

بدخلق شدن نوزاد
نوزاد بدخلق سعی می کند کمبود ویتامین B6 را به شما اعلام کند. اگر نوزاد را در بیشتر از 6 ماه با چیز دیگری به جز شیر خودتان تغذیه نکنید، دچار کمبود ویتامین B6 می شود. کمبود بیش از حد این ویتامین حتی ممکن است منجر به بروز تشنج شود. به علاوه کمبود ویتامین B6 شنوایی کودک را بیش از حد حساس می کند و در نتیجه هر سر و صدایی به راحتی کودک را آزار می دهد.

حالت تهوع صبحگاهی
مادران بیشتر از هر کس دیگری به ویتامین B6 احتیاج دارد. احساس تهوع و استفراغ از دیگر علائم کمبود ویتامین B6 است.

منابع ویتامین B6 : پروتئین ها
دریافت تمام ویتامین B6 مورد نیاز از غذا آسان است گوشت پرندگان، گوشت گوساله و ماهی منابع این ویتامین هستند.

منابع ویتامین B6: سبزی ها و میوه ها
سبزیهای نشاسته ای مانند سیب زمینی یا ذرت از منابع دریافت ویتامین B6 هستند. میوه ها نیز منبع مهم دیگری از ویتامین B6 هستند (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپفروت).

مکمل های ویتامین B6
مکمل ها نیز کمبود این ویتامین را جبران می کنند. اکثر مولتی ویتامین ها دارای ویتامین B6 هستند.
مصرف زیاد ویتامین B6 به عصب ها آسیب می رساند یا منجر به بروز زخم، سوزش سر دل یا تهوع می شود.
حداکثر میزان مصرف ویتامین B6 برای بزرگسالان 100 میلی گرم در روز است.

 

انتهای پیام/