شهر خبر

در تازه ترین تحولات لیبی اعلام شد؛

افزایش شمار تلفات به ۱۲ نفر/ رسیدن نیروهای پاشاغا به ورودی طرابلس

افزایش شمار تلفات به ۱۲ نفر/ رسیدن نیروهای پاشاغا به ورودی طرابلس

منابع محلی لیبی از افزایش شمار جان باختگان درگیری ها در پایتخت این کشور به ۱۲ نفر خبر داده و اعلام کردند رئیس شورای ریاستی لیبی سفر خود به تونس را نیمه تمام گذاشته و به طرابلس بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مرکز طرابلس پایتخت لیبی شاهد درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای وفادار به «عبدالحمید الدبیبه» نخست‌وزیر دولت وحدت ملی و نیروهای وابسته به «فتحی پاشآغا» نخست‌وزیر منتخب است.

بر اساس گزارش الجزیره به نقل از وزارت بهداشت لیبی، این درگیری‌ها تا کنون دست کم ۱۲ کشته و ۸۷ زخمی بر جای گذاشته است. رسانه‌های محلی در لیبی اعلام کردند که کاروان‌های نظامی وفادار به پاشآغا از مصراته به سمت پایتخت طرابلس حرکت کرده اند. برخی منابع خبری هم از شنیده شدن صدای انفجار در مناطق پیرامون مرکز طرابلس خبر دادند.

منابع نظامی لیبی نیز تأیید کردند که نیروهای «سالم جحا» وفادار به دولت فتحی پاشآغا در حال نزدیک شدن به ورودی شرقی طرابلس پایتخت لیبی هستند تا برای ورود به آن آماده شوند. به گفته این منابع، نیروهای «اسامه جویلی» تحت حمایت پاشآغا منطقه منتهی به فرودگاه در جنوب غرب طرابلس را هدف قرار داده اند. این در حالی است که نیروهای تیپ ۱۱۱ و گردان‌های ۳۰۱ وابسته به دولت وحدت ملی با حمله نیروهای جویلی به این منطقه مقابله کرده اند. مدیر فرودگاه معیتیقه در طرابلس نیز اعلام کرد که اگر درگیری‌ها به فرودگاه نزدیک شود، بر ناوبری هوایی تأثیر خواهد گذاشت.

این منابع به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند: این نیروها با تمام قدرت نظامی خود با سلاح و تجهیزات نظامی از ساعات ابتدایی صبح از مصراته به سمت طرابلس پایتخت لیبی حرکت کرده و تا رسیدن به طرابلس متوقف نخواهد شد و اگر هدف حمله قرار گیرند به آن پاسخ خواهند داد.

در واکنش به این تحولات، «محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی لیبی سفر کاری خود به تونس را نیمه تمام رها کرد و به سرعت عازم طرابلس شده است.

از سوی دیگر، «عثمان عبدالجلیل» سخنگوی دولت لیبی که از سوی پارلمان منصوب شده است، تأکید کرد که شایعات درباره سفر فتحی پاشآغا در سفری اعلام نشده از روز گذشته به ترکیه صحت ندارد. عبدالجلیل ابراز امیدواری کرد که نبرد بین نیروهای دولتی لیبی که از سوی پارلمان انتخاب شده و نیروهای دولت وحدت ملی در طرابلس متوقف شود.

این تحولات در حالی است که سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس و هلند به درگیری‌ها در طرابلس واکنش نشان داده و از طرف‌های درگیر خواسته اند، خویشتن داری کرده و به خشونت‌ها پایان دهند.

وزارت خارجه قطر به تحولات لیبی واکنش نشان داد و از گروه‌های درگیر در این کشور واقع در شمال آفریقا خواست که راه گفتگو در پیش گیرند.