شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#موتور#وزن

توسط محققان کشور محقق شد؛

بازطراحی و ساخت پیشرانه‌های الکتریکی برای پهپادهای کشاورزی

بازطراحی و ساخت پیشرانه‌های الکتریکی برای پهپادهای کشاورزی

طراحی و ساخت موتور الکتریکی طراحی و ساخت موتور الکتریکی محوری با کاربرد در پهپاد کشاورزی با هدف بهینه سازی و افزایش بهره‌وری مولتی روتورهایی با وزن محموله بالای ۲۰ کیلوگرم در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی و ساخت موتور الکتریکی طراحی و ساخت موتور الکتریکی محوری با کاربرد در پهپاد کشاورزی به نوعی بازطراحی و ساخت پیشرانه های الکتریکی (موتورهای الکتریکی) جدیدی است که باعث افزایش بهره وری ۵.۱ تا ۲ برابری مدت زمان پرواز و همچنین توانایی حمل محموله با وزن بیشتر می‌شوند.

این پروژه توسط یک شرکت دانش بنیان و با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است. بررسی ها نشان می‌دهد پیشرانه‌های الکتریکی مورد استفاده در مولتی روتورها و پهپادها دارای بهره‍‌ وری بسیار پایینی هستند و دلیل اصلی سرعت رشد پایین این فناوری را می‌توان عدم نوآوری و به‌روزرسانی در تکنولوژی پیشرانه های الکتریکی دانست.

از طرفی با رشد این فناوری و استفاده از آن در سیستم‌های حمل کالا، کشاورزی، حمل انسان تاکسی هوایی، آتش نشانی و غیره میزان وزن محموله ای که مولتی روتورها و پهپادها حمل می‌کنند بیشتر شده و به همین دلیل ابعاد و اندازه این سیستم ها نیز رشد کرده است؛ اما سیستم های پیشرانش با این سرعت سرعت نکرده اند و در حال حاضر از فناوری قدیمی پیشرانه های الکتریکی استفاده می‌شود.

یکی از چالش‌های پیش روی فناوران در این حوزه این است که این تکنولوژی پاسخ‌گوی ابعاد بزرگ و وزن‌های بالا در مولتی روتورها و پهپادهای عمود پرواز نیست. با توجه به اهمیت و کاربردی بودن این نوع از موتورها، شرکت هایی در زمینه تولید موتورهای الکتریکی نسل قدیم فعالیت می‌کنند. این شرکت ها بیشتر در ابعاد کوچک زیر ۲۰ کیلوگرم فعالیت دارند.

این شرکت هم با ورود به این حوزه در تلاش است تا ایران را هم‌پای دیگر کشورها در زمینه طراحی این محصول کاربردی به پیش ببرد.

این نسل از موتورها ویژگی‌هایی چون طراحی جدید و نوآورانه در موتورهای براشلس، میزان گشتاور تولیدی بسیار بالاتر در مقایسه با نمونه‌های مشابه نسل قدیم، میزان چگالی توان بسیار بالاتر در مقایسه با نمونه‌های مشابه نسل قدیم، ابعاد بسیار کوچک و فشرده، وزن پایین تر نسبت به نسل قدیم، سادگی ساخت و تولید توسط تکنولوژی SMC، نسبت توان به وزن و گشتاور به وزن بالا، قابلیت استفاده از دو روتور در یک موتور، مصرف بسیار پایین مواد و به صرفه و اقتصادی بودن در تولید انبوه دارند.

این شرکت با اتکا به توان بومی و دانشی خود ۴ نمونه از این موتور را طراحی و مورد تست قرار داده است که نتایج قابل قبولی داشته و در صورت تامین اعتبار می تواند به تولید انبوه برساند.