شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایلام#دولت#خوزستان

فاینانس ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک‌های چینی برای احیا اراضی خوزستان و ایلام

فاینانس 100 هزار میلیارد تومانی بانک‌های چینی برای احیا اراضی خوزستان و ایلام

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: برای اجرای فاز دو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیا اراضی خوزستان و ایلام، بانک‌های چینی با ضمانت برگشت پول توسط دولت ایران، اعتبار حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی این طرح را فاینانس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا عظیمی مدیر عامل موسسه جهاد نصر در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: برای جلوگیری از خروج آب از شبکه‌های فرعی غرب و شمال کشور و استفاده آن در بخش کشاورزی، برنامه‌ریزی شده است که می‌توانیم  منبع آبی به دست آمده را را در اختیار کشاورزان شهرهای مرزی قرار دهیم که در حال حاضر به دلیل کشاورزی دیم و نبود بارش کافی، فعالیت کشاورزی ندارند.

وی افزود: اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی برای فاز 2 پروژه 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان اختصاص یافته و 99 درصد فاز یک تمام شده  است و اکنون در بخش مطالعات فاز 2 هستیم.

عظیمی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم که چرا طرح احیاء اراضی ایلام و خوزستان معروف به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری با وجود تاکیدات ایشان  از سال 1375 ، فاز دوم آن بعد از گذشت چند ده سال هنوز اجرایی نشده است، گفت: فاز دو  این طرح در مرحله مطالعاتی بوده و متوقف نشده است به طوریکه اکنون کمتر از یک سال از زمان آغاز فاز دو آن می‌گذرد.

وی افزود: علاوه بر550 هزار هکتار خود طرح، مردم نیز تقاضا و افزایش سطح این پروژه را دارند به طوریکه پیشنهاد افزایش 40 تا 50 هزار هکتاری علاوه بر خود طرح وجود دارد.

اتمام فاز دو طرح 550 هزار هکتار رهبر معظم انقلاب تا 5 سال دیگر

مدیر عامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: برنامه‌ای که برای انجام فاز 2 پروژه احیای اراضی ایلام و خوزستان در نظر گرفته شده است، 5 ساله است که امیدواریم بتوانیم بخش عمده آن را در دولت سیزدهم انجام دهیم.

وی افزود: در صورتیکه اعتبارات لازم برای این طرح پرداخت شود حتی می‌توانیم این پروژه را ظرف مدت 3 سال به اتمام برسانیم و نیروی فنی - مهندسی و تجهیزات مورد نیاز لازم برای اقدام در این مدت نیز وجود دارد.

عظیمی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم گفت: برآورد کارشناسی که برای انجام فاز 2 احیاء اراضی ایلام و خوزستان انجام شده است هشتاد تا صد هزار میلیارد تومان است.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره نحوه تامین مالی این پروژه گفت: مدل‌های مختلفی برای تامین مالی این پروژه در نظر گرفته شده است که در حالت اول به دنبال آن هستیم که کل این پروژه توسط چین فاینانس شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس مذاکرات و تفاهمنامه‌هایی نیز صورت گرفته تا بر این اساس بانک‌های چینی کل مبلغ مورد نیاز طرح را تامین مالی کنند اما در صورتی که چین نتواند کل فاز را تامین مالی کند از روش‌های دیگری مانند صندوق‌های اعتباری تبصره 19 بودجه و از محل فروش نفت خام و فاینانس‌های داخلی تامین اعتبار خواهیم شد.

وی در پاسخ به اینکه اکنون چه مشکلی وجود دارد که چین هنوز فاینانس این طرح را انجام نداده گفت: اقدامات لازم در این کشور انجام شده است و بانک‌های چینی پذیرفته‌اند که این فاینانس را انجام دهند اما از دولت ایران برای تضمین برگشت پول خود ضمانت می‌خواهند.

عظیمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه فاینانس این پروژه‌ها برای چین یا بانک‌های چینی چه منفعتی خواهد داشت گفت: این بانک‌ها بر اساس درصد سود بانک‌های خود کارمزد دریافت می‌کنند همچنین بیمه پروژه نیز توسط ما پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: طرح جامع شمال کشور نیز در دست انجام است که مهمترین بخش آن زهکشی به حساب می‌آید. همچنین عملیات تجهیز و نوسازی اراضی و آببندها و ایجاد شبکه‌های فرعی در این مناطق انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: با تمام این پروژه کلیه عملیات زیرساختی آب و خاک در شمال کشور خاتمه خواهد یافت.

انتهای پیام/