شهر خبر

وزیر تحول دیجیتال اوکراین:

فضای مجازی،خط مقدم جنگ در قرن ۲۱ است/نبرد سایبری روسیه و اوکراین

فضای مجازی،خط مقدم جنگ در قرن ۲۱  است/نبرد سایبری روسیه و اوکراین

وزیر تحول دیجیتال اوکراین می‌گوید جنگ روزانه ای میان هکرهای روس و اوکراینی علیه زیرساخت‌های دو کشور در جریان است و پیروزی در این جبهه نیز همانند جبهه‌های نبرد واقعی مهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیلو فدروف»، وزیر تحول دیجیتال اوکراین در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی» ضمن تشریح جنگ سایبری هکرهای اوکراین و روسیه علیه زیرساخت‌های دو کشور گفت: فضای مجازی خط مقدم جنگ با روسیه در قرن بیست‌ویکم است و پیروزی‌ها در (این جبهه) به اندازه میدان‌های واقعی نبرد مهم هستند».

فدروف با بیان اینکه هکرهای روس اخیراً بزرگترین حمله سایبری ناموفق از زمان آغاز جنگ را انجام دادند مدعی شد: هم‌زمان هکرهای اوکراینی هم در حال ضربه‌زدن به زیرساخت‌های دیجیتال روسیه هستند. در ماه گذشته هکرهای اوکراینی بیش از ۶۰۰ منبع برخط (آنلاین) و وب‌سایت روسیه از جمله خدمات پستی فدرال، صندوق بازنشستگی، سامانه‌های بانک، پلتفرم‌های نشست‌های تصویری، را هدف قرار دادند.

به نوشته شبکه ای‌بی‌سی، این وزیر دولت اوکراین همچنین مسئول ایجاد گروهی موسوم به «ارتش آی‌تی IT Army» است که متشکل از ۲۳۰ هزار داوطلب و کاربر ناشناس است که از طریق پیام‌رسان تلگرام، ارتباط دارند و با هم کار می‌کنند.

وزیر تحول دیجیتال اوکراین با اشاره به اینکه اوکراین در حال حاضر روزانه در حال مقابله با حملات سایبری روسیه است افزود: مأموریت ارتش آی‌تی که داوطلب‌محور است، مبارزه در خط مقدم دیجیتال اوکراین است. ایجاد یک نیروی منظم سایبری هنوز در محل جمع‌آوری نیرو قرار دارد.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، علاوه بر درگیری نیروهای نظامی دو کشور در میدان‌های نبرد، در شش ماه گذشته، گزارش‌های زیادی نیز در خصوص حملات سایبری و درگیری هکرهای دو طرف در عرصه فضای مجازی منتشر شده است.