شهر خبر

نخست وزیر عراق:

بحران کنونی در عراق از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل است

بحران کنونی در عراق از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل است

نخست وزیر عراق امروز شنبه در سخنانی پیرامون بحران سیاسی در این کشور، تصریح کرد: بحران کنونی در عراق از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز شنبه سخنانی را در خصوص بحران سیاسی در این کشور مطرح کرد. وی با بیان اینکه منطقی نیست که بحران‌های سیاسی عراق بدون راه حل باشد، گفت: همه با دو راه مواجهیم یا تنش و بی ثباتی و برهم زدن مسالمت اجتماعی یا مسیر گفت‌وگو و حل مشکلات و مسیر اول مسیری است که افراد ناکام و شکست‌خورده در ذهن مردم وارد کرده و می‌کوشند آن را به مردم بقبولانند.

الکاظمی با اشاره به مشکلات بزرگ عراق در گذشته نزدیک از ناامنی و حضور داعش عنوان کرد که در شرایطی که همه ناامید بودند با عنایت مرجعیت عالی شیعه و تلاش نیروهای امنیتی و سراسر ملت عراق تروریسم را شکست دادیم و امروز عراق دچار مشکلات امنیتی چندانی نیست.

وی افزود که مشکل امروز عراق مشکل سیاسی است که البته امنیت و ثبات کشور را هدف قرار می‌دهد و به تدریج موجب نگرانی مردم نسبت به آینده می‌شود.

نخست وزیر عراق ادامه داد: در عرصه اقتصادی هم کشور با بحران مواجه شد و حتی پرداخت حقوق کارمندان هم با مشکل مواجه شد، اما در نهایت مردم عراق در کنار هم توانستند از این مرحله سخت با موفقیت عبور کنند.

الکاظمی تأکید کرد که عراق همچنان در برابر فرصت بزرگ پیشرفت اقتصادی است و با توجه به بحران‌های اقتصادی جهانی باید با جدیت از همین امروز برای ایمن کردن کشور در برابر پیامدهای آن تلاش کنیم و چنین کاری در فضای سیاسی بحران زده دشوار، اما ممکن است، به شرطی که اراده لازم برای گفت‌وگو در راستای ساخت عراقی شایسته ملتش فراهم باشد.

وی بیان داشت که برخی می‌کوشند که بحران‌ها را شخصی کنند در حالی که عراق از همگان بزرگ‌تر و در برابر آن همه مناصب و جایگاه‌ها ناچیز است.

نخست وزیر عراق در ادامه گفت: باید تأکید کرد که بحران‌های عراق بدون حل نیست و راه حل بحران امروز عقب‌نشینی همه طرف‌ها به نفع عراق است تا کشور را در نزاع‌های سیاسی از دست ندهیم که اگر خدای ناکرده صدای گلوله شنیده شود تا سال‌ها خاموش نخواهد شد.

الکاظمی ادامه داد: اختلافی که امروز پیش آمده اختلاف بر سر میهن نیست بلکه اختلاف بر سر دیدگاه‌های سیاسی است که با گفت‌وگوهای پیاپی قابل حل است و همه در حل این بحران به دور از تنش و اتهام‌زنی مسئول‌اند و تحقق این هدف کاملاً ممکن و عملی است.