شهر خبر

پیشنهاد مطالعه کتاب رفاه اجتماعی و سیاست‌گذاری میان‌دارانه

مهدی هداوند*
پیشنهاد مطالعه کتاب رفاه اجتماعی و سیاست‌گذاری میان‌دارانه

ادعای دولت مدرن برای استفاده از قدرت یکی از خصوصیات اساسی و ضروری دولت مدرن است.

در همین حال، دولت رفاه هم دولتی است که در آن تأمین و بهبود رفاه عمومی وظیفه قانونی نهادهای قدرت است. در این چارچوب معتقدم در مسیر ایفای حق های رفاهی دولت باید مداخلات لازم را داشته باشد و در اینجا تعهدات دولت ها در واقع تعهدات ایجابی است و تخصیص منابع توسط دولت در قالب سیاست های رفاهی و آرمان عدالت اجتماعی مطرح است .در در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مواد متعددی به حوزه رفاهی تخصیص داده شده و البته قوانین عادی نیز تا حد زیادی به شناسایی این موارد پرداخته است.
در این میان اما گسترش فقر و نابرابری در جامعه نشان می دهد ( در کنار شوک های برون زا نظیر تحریم و کرونا) سیاست های رفاهی نیز موفق نبوده اند. می توان یکی از موانع عدم موفقیت سیاست های رفاهی را در کمبود منابع جستجو کرد و دولت ها این مسئله را باید از طریق تامین منابع انجام دهند .

اما واقعیت آن است که تقیل ناموفق بودن سیاست های رفاهی به بودجه و منابع نمی تواند واقع بینانه باشد. وجود نزاع های گسترده در ساختار اجرایی و بین نیروهای سیاسی از یکسو و ناکارامدی در تشخیص و حل مسائل از سوی دیگر می تواند دلایل مهمی دیگر برای شکست سیاست های رفاهی باشد.
در این میان کتاب رفاه اجتماعی و سیاست گذاری میان دارانه دقیقا ازمنظر نقش میانداری و حل منازعه به موضوع سیاست های رفاهی می پردازد. تلفیق سه مقوله سیاست گذاری ، رفاه اجتماعی و میانداری ویژگی نوآورانه این کتاب است. البته سابقه اجرایی وپژوهشی مولف کتاب در حوزه رفاهی کمک کرده است که این اثر بیش از آنکه به مباحث تئوریک بپردازد یک مرور واکاوانه به مسائل ملموس حوزه رفاه وتامین اجتماعی باشد .
با توجه تمرکزی که در حوزه حقوق دارم باید این نکته را اشاره کنم که «میانداری یا میانجیگری» یک مفهوم حقوقی نیز به شمار می رود. میانداری یکی از روش‌های حل و فصل اختلافات و منازعات است. میانداری همانگونه که در حقوق رویکردی در جهت کاستن از تعارضات استف می تواند در حوزه رفاهی نیز رویکردی در جهت بهبود بخشی به فرآیندهای سیاستگذارانه بدل شود.
نکته ای که البته باید مورد توجه خوانندگان این اثر باشد و به عنوان یک مساله برای گفت و گوها و تالیف های آتی مد نظر قرار گیرد این است که چگونه درفرایند سیاست گذاری میاندارانه، صدای اقشار خاموش و بی صداها درسیاست گذاری شنیده شود و در تدوین و اجرای سیاست گذاری محل توجه باشد.
جمع بندی اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب مفید دیدم که مطالعه کتاب " رفاه اجتماعی وسیاست گذاری میاندارانه " را به علاقمندان موضوعات رفاهی اجتماعی توصیه کنم.

لازم بذکر است کتاب رفاه اجتماعی و سیاست گذاری میاندارانه به قلم روزبه کردونی توسط انتشارات نگاه معاصر منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال در دسترس است .

*حقوقدان و استاد دانشگاه

بیشتر بخوانید:

47231