شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی#طبیعی

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛

ساخت سیستم انتقال نور طبیعی با قابلیت تولید انرژی در ساختمان ها

ساخت سیستم انتقال نور طبیعی با قابلیت تولید انرژی در ساختمان ها

محققان کشور موفق شدند «سیستم انتقال نور طبیعی در ساختمان ها با امکان کاربرد در پنل های فتوولتائیک و باتری» را با هدف کاهش مصرف انرژی را طراحی و تولید کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علی رمضانی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ساخت سیستم انتقال نور طبیعی در ساختمان ها با امکان کاربرد در پنل های فتوولتائیک و باتری» گفت: افزایش شهرنشینی و محدودیت های مناطق مسکونی، باعث افزایش سازه و ساختمان های بزرگ و درنتیجه آن عدم استفاده از نور طبیعی شده است.

وی افزود: ساکنان این فضاها علاوه بر محرومیت از مزایای نور طبیعی، در معرض مضرات نور مصنوعی قرار می گیرند.

رمضانی عنوان کرد: به همین دلیل در صدد برآمدیم تا دستگاهی برای انتقال نور طبیعی در ساختمان ها با امکان کاربرد در پنل های فتوولتائیک و باتری طراحی کنیم؛ هدف از این پروژه طراحی سیستمی جهت انتقال نور خورشید از جبهه جنوب، شمال و پشت‌بام ساختمان به محیط تاریک ساختمان است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: علاوه بر این، در حالاتی که نیاز به روشنایی خورشید نیست؛ سیستم با استفاده از صفحات فتوولتائیک از نور خورشید انرژی الکتریکی تولید کرده و در باطری ذخیره می کند و از آن در طول شب یا روزهای ابری ‌جهت روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

رمضانی خاطر نشان کرد: این پروژه در جهت کسب فناوری و یافتن راهکاری جدید در حوزه روشنایی ساختمان ها بوده و باعث شده است که نوآوری جدیدی در سیستم های ردیاب نورخورشید بوجود بیاید.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که سیستم مذکور با روش های خلاقانه پیاده سازی شده است تفاوت های بسیاری با سیستم های مشابه خارجی دارد از جمله این نوآوری ها امکان ذخیره سازی برق و افزایش طول انتقال نور بوده است.

این محقق افزود: اجرا و نصب این پروژه در ساختمان های موجود و جدید الاحداث، موجب کاهش بار سرمایشی بناها بدلیل خاصیت سایه بانی آن بر روی پنجره های جنوبی می شود و همچنین امکان تولید برق در ساختمان ها بوجود می آید.

وی ادامه داد: همچنین با انتقال نور طبیعی به فضاهای تاریک داخلی، موجب کاهش بار مصرفی در بخش روشنایی ساختمان ها به ویژه با کاربری اداری می شود. در صورت عدم استفاده از روشنایی طبیعی نیز، امکان ذخیره برق در باطری وجود دارد.

به گفته رمضانی، از آنجایی که روشنایی بیشترین سهم مصرف برق را در منازل دارد، چنین طرح هایی که می تواند باعث کاهش بار مصرفی برق در تابستان و زمستان شود از اهمیت بالایی در صنعت برق کشور برخوردار است.

وی با اشاره به ادامه این طرح عنوان کرد: ادامه این پژوهش انجام آزمون های استاندارد در پژوهشگاه نیرو و آزمون های عملکردی در شرایط واقعی و کامل برای تولید در مقیاس نیمه صنعتی است و در صورت جذب سرمایه گام های بعدی برای تجاری سازی این پژوهش برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی های طرح گفت: ساخت دستگاهی جدید در حوزه روشنایی و ذخیره سازی انرژی در ساختمان با هدف کاهش مصرف انرژی در بخش روشنایی و سرمایشی ساختمان ها از ویژگی های این طرح به شمار می رود

وی با بیان اینکه نمونه خارجی این طرح وجود دارد، گفت: این طرح برخلاف سیستم های قبلی که فقط در پشت بام نصب می شوند، امکان نصب در جبهه جنوبی، شمالی و پشت بام ساختمان را دارد و در نتیجه انتقال نور بیشتری رخ می دهد و امکان بهره گیری در تمام طبقات را ممکن می سازد و دسترسی بیشتری به نور طبیعی را سبب می شود.

این محقق گفت: در این طرح علاوه بر انتقال نور خورشید، در زمان های مورد نیاز امکان تولید و ذخیره برق در باطری با استفاده از صفحات کوچکتر پنل های فتوولتائیکی بوجود آمده است و امکان تولید انرژی و ذخیره آن جهت مصرف در شبکه برق خانگی را ممکن می سازد که باعث کاهش مصرف انرژی سیستم روشنایی ساختمان نیز می شود.

به گفته علی رمضانی، ترکیب سیستم روشنایی خورشیدی با سیستم روشنایی مصنوعی باعث کاهش هزینه ها در حوزه انرژی می شود و باتوجه به کاهش مصرف انرژی، توجیه اقتصادی بیشتری برای کاربران و کارفرمایان پیدا می کند.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: کاربرد این پروژه در حوزه صنعت برق، صنعت روشنایی به خصوص در ساختمان ها، صنعت ساختمان و... است که امیدواریم این پروژه به مرحله صنعتی برسد.