شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#بورس تهران

پیشتازی شاخص کل پس از ۱۱ روز

پیشتازی شاخص کل پس از ۱۱ روز

فردای اقتصاد: بورس تهران نخستین روز کاری هفته را مثبت آغاز کرد و در یک ساعت نخست معاملات شاخص کل توانسته ۰.۵۷ درصد افزایش ارتفاع دهد. نماگر هم‌وزن اما با وجود سبزپوشی از شاخص کل، رشد کمتری را تجربه کرده و در حال حاضر افزایش ۰.۵۱ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب پس از ۱۱ روز پیشتازی نماگر هم‌وزن و سبقت شاخص هم‌وزن، امروز میدان در دست بزرگان بازار است.

بهبود نسبی بازار نفت در هفته گذشته و بازگشت شاخص نفت برنت به کانال ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه عاملی بود که سبب افزایش تقاضا برای سهام پالایشی بورس تهران شد تا امروز این نمادها بیشترین نقش را در پیشتازی شاخص کل این بازار ایفا کنند. نفت خام در هفته گذشته افزایشی شد و در مجموع هفته به رشد ۴ درصدی دست یافت. عربستان سعودی دوشنبه گذشته احتمال کاهش تولید اوپک برای جبران بازگشت نفت ایران به بازار در صورت احیا شدن توافق هسته‌ای را مطرح کرد. هر چند منابع آگاه در اوپک به رویترز گفته‌اند کاهش تولید احتمالی اوپک پلاس ممکن است فوری نباشد و احتمالا با بازگشت ایران به بازارهای جهانی مصادف می‌شود. وزارت نفت عمان هم روز جمعه در توییتی اعلام کرد این کشور از تلاشهای اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازارهای جهانی در مواجهه با نوسانات و چالش‌ها، حمایت می‌کند. در این میان شرکت خدمات میدان نفتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۶ اوت، چهار حلقه افزایش یافت و به ۶۰۵ حلقه رسید. به هر حال در این لحظات سهام پتروپالایشی بیشترین نقش را در سبزپوشی شاخص‌های بورسی بر عهده دارند.

فراکاب‌ها همچنان سبزپوش

فراکاب‌ها شامل چهار نماد «بورس»، «فرابورس»، «کالا» و «انرژی» امروز نیز مورد توجه سهامداران قرار دارند و همگی در محدوده سبز تابلو دادوستد می‌شوند. برداشتی تائید نشده میان برخی از فعالان بازار وجود دارد که هر زمانی فراکاب‌ها مورد توجه بازار می‌گیرند می‌توان انتظار بازگشت و رشد قیمت سهام را داشت.

استقلال صف فروش شد

نماد تازه‌وارد «استقلال» نیز امروز در اولین روز پس از بازگشایی نماد، به صف فروش رفت و حدود ۱۵ میلیون سهم این باشگاه در کف مجاز قیمتی در انتظار فروش نشسته‌ است. روز چهارشنبه پس از گذشته ۵ ماه از پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، نماد باشگاه استقلال در فرابورس بازگشایی شد و با رشد ۳۰۵ درصدی نسبت به قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) و افزایش ۳۹.۲ درصدی نسبت به قیمت پذیره‌نویسی (۲۹۱ تومان)، ۴۰۵ تومان قیمت خورد تا این باشگاه به جمع فرابورسی‌ها اضافه شود.