شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اشتغال

«ماما»ها هیچ هزینه‌ای از تعرفه زایمان دریافت نمی‌کنند ولی در صورت قصور، باید دیه بدهند

«ماما»ها هیچ هزینه‌ای از تعرفه زایمان دریافت نمی‌کنند ولی در صورت قصور، باید دیه بدهند

فارس نوشت: امروزه اغلب ماماها هم مانند دیگر اقشار جامعه از وضعیت شغلی خود راضی نیستند، مسائلی چون واقعی کردن تعرفه‌های خدمات، مشکلات همکاری ماماها با سازمان‌های بیمه‌گر و اشتغال فارغ‌التحصیلان مامایی به عنوان مهم‌ترین مباحث مطرح می‌شود.

مهمترین بخش سخنان لیلا محمدخانی شهری، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ درباره مامایی:

-مهم‌ترین مهارت‌های مامایی در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا در حوزه‌های مشاوره‌های قبل از ازدواج، بلوغ و سالمندی، مهارت‌های زناشویی و جنسی، فرزندآوری، مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان و شیردهی، انجام زایمان طبیعی و بهبود سلامت زنان و خانواده است. ماماها به عنوان اولین ارائه دهندگان خدمات سلامت دختران و زنان در اقصی نقاط کشور، از روستاهای دورافتاده تا مرکز استان‌ها در شهرها نقش پررنگی در مسیر ارتقاء شاخص‌های بهداشتی کشور از جمله کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، ایفا کرده‌اند.

-همانطور که می دانید بارداری بیماری نیست بلکه یک پدیده کاملا فیزیولوژیک و طبیعی است که تربیت ماما نیز بر همین مسئله استوار است که تا حد ممکن از مداخلات غیر ضروری در طی بارداری و زایمان اجتناب شود و مهارت مامایی بر انجام زایمان طبیعی استوار است. بنابراین؛ خدمات مامایی علاوه بر ارتقای سلامت زنان و کودکان سبب حفظ منابع اقتصاد سلامت و کاهش هزینه خانوار و سازمان های بیمه گزار می شود و تولدی خوشایند و کم عارضه را برای مادران به ارمغان می‌آورد، لذا، زنان باردار اغلب با توجه به ماهیت خدمات مامایی که با رویکرد حمایتی، مشاوره، همراهی، همدلی بیمار در پروسه بارداری و زایمان همراه است، علاقه زیادی به دریافت خدمات مامایی بخصوص در بخش خصوصی دارند گرچه عمده مراقبت های دوران بارداری و انجام زایمان طبیعی در بخش دولتی نیز بر عهده ماماهای کشور است ، به عبارتی هر زنی که در سن باروری است براحتی می تواند خدمات در دسترس، ارزان و باکیفیت را از ماماها دریافت کند.

-خوشبختانه با پیگیری و تلاش‌های مستمر مسئولین مامایی، راهنمای بالینی و استاندارد خدمات مامایی با استناد به ماده ۴۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب سطح بندی خدمات و لحاظ سیستم ارجاع در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ از معاونت محترم درمان وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های بیمه‌گر پایه در جهت پیشگیری از افزایش هزینه‌های درمانی و تحمیل بار اقتصادی سنگین بر نظام سلامت و جامعه ابلاغ شد.

-نظربه اینکه، انجام خرید راهبردی سازمان‌های بیمه‌گر پایه بر اساس استاندارد خدمات مامایی به تصویب رسیده است و از تاریخ فوق الذکر قابل اجرا است لذا؛ همه خدماتی که ماماها ارائه می دهند از جمله تجویز دارو، درخواست آزمایش و سونوگرافی تحت پوشش بیمه ها قرار گرفته است و همکاران مامایی منتظر اجرایی شدن آن توسط سازمان‌های بیمه گر هستند تا شاهد دسترسی آسان‌تر، ارزان‌تر و باکیفیت‌تر خدمات مامایی به زنان باشیم.

-با توجه به خدمات بسیار زیادی که ماماها در بلوک زایمان انجام می‌دهند و با وجودی که بیش از ۷۲ درصد از کل زایمان های طبیعی در کشور در سال ۱۴۰۰ توسط ماماها انجام شده است، حقوق و مزایای مربوط به سختی کار در بلوک زایمان برای ماماها در نظر گرفته نشده است و با وجود بخشنامه‌هایی مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد تعرفه زایمان به ماماها در زمان طرح تحول سلامت، اما همچنان این بخشنامه‌ها هم اجرایی نشده است.

-با وجودیکه تعرفه زایمان به همکاران ماما پرداخت نمی‌شود اما خدمات ارزنده مامایی را در بلوک زایمان به نحو احسن انجام می‌دهند و متاسفانه اگر مشکل قانونی در فرآیند زایمان یا قصوری در این پروسه از جانب ماما پیش بیاید، با وجودی که هیچ هزینه‌ای به آنها پرداخت نمی‌شود مشمول پرداخت دیه خواهند بود. از طرفی، در همه بخش‌های بیمارستانی، پرداخت ها بر اساس تعرفه گذاری خدمات صورت می‌گیرد که با توجه به فرمایشات وزیر محترم بهداشت و درمان، در حوزه عدالت در پرداختها، انتظارمان این است که تعرفه گذاری خدمات مامایی در درمان (خصوصا در اتاق زایمان ) و شبکه بهداشت و رضایتمندی ارائه دهندگان خدمات مامایی هم مدنظر قرار گیرد.

-حدود ۴۸ هزار نفر ماما در شبکه بهداشت و مراکز درمانی مشغول به کار هستند و با احتساب بازنشستگان، فوت شده ها و مهاجرت دانش آموختگان مامایی، چیزی حدود ۱۰ هزار ماما بیکار هستند. دانش آموختگان مامایی با سرمایه قابل توجهی درس می‌خوانند و عمر خود را صرف تحصیل می‌کنند اما بعد از فارغ التحصیلی جذب نیروی مامایی به درستی صورت نمی‌گیرد و آن هزینه، وقت و منابعی که صرف تحصیل و تربیت یک ماما شده است به هدر می‌رود و نظام سلامت هیچ بهره‌ای از این افراد در جهت ارتقای سلامت مادران و کودکان نمی‌برد.

-با استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم و اگر طبق استانداردهای بین المللی که مانند کشورهای اسکاندیناوی به ازای هر هزار تولد زنده ۳۰ تا ۵۰ ماما دارند عمل کنیم بخشی از این معضل حل خواهد شد که نتیجه‌ای هم جز سلامت مادران به دنبال نخواهد داشت.

بیشتر بخوانیم:

47231