شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سایه#صنایع دستی

احداث بازارچه‌های صنایع دستی زیر سایه توجه متولیان

احداث بازارچه‌های صنایع دستی زیر سایه توجه متولیان

یکی از مشکلات فعالان حوزه صنایع دستی عرضه و فروش آن است و افزایش بازارچه های صنایع دستی یکی از مهم ترین نیاز های هر استان در کشور است چراکه تعداد این بازارچه های پاسخگوی نیاز مردم نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تنوع در صنایع دستی نشان دهنده ذوق و خلاقیت یک جامعه سرزنده است. این هنر بسترساز رشد اقتصادی یک ملت بوده و نقش مهمی در اشتغالزایی جوانان، حمایت از تولید ملی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و توسعه صادرات دارد بنابراین حفظ و پیشرفت این صنعت کمک شایانی به پیشرفت کشور خواهد کرد.

رشد صنایع دستی در گرو عوامل مختلفی از جمله حمایت دولت از طریق ارائه تسهیلات و معرفی این محصولات به بازار های هدف است یکی از گام های مهم برای تحقق این هدف ایجاد بازارچه های صنایع دستی و ارائه محصولات توسط هنرمندان است.

این امر نیازمند مانع زدایی از طرف وزارت گردشگری و صنایع دستی از طریق ارائه مجوزها و همچنین همکاری شهرداری ها و شورای های شهر و روستا جهت تامین مکان و ایجاد بازارچه صنایع دستی است. فراهم آوردن این زیرساخت علاوه براینکه استقبال گردشگران را به همراه دارد، موجب رضایتمندی هنرمندان صنایع دستی هم می شود.

استقبال گردشگران در نوروز سال جاری و برپایی ۷۲۴ بازارچه موقت صنایع‌دستی با ۸۵۰۷ غرفه در سراسر کشور که در مجموع ۱۲۴ میلیارد تومان محصولات صنایع‌دستی در این بازارچه‌های موقت نوروزی به فروش رسید بر این امر صحه می گذارد. با این وجود از نظر کارشناسان مربوطه این میزان فروش چندان چشمگیر نیست و ظرفیت چندین برابری در این عرصه وجود دارد.

مجسمه

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره ایجاد بازارچه های صنایع دستی اظهار کرد: در حوزه صنایع‌دستی مشکلات عمومی داریم، مثل بسته‌بندی و برندسازی. از همه مهم‌تر محصولاتی که تولید می‌شود کاربردی نیست؛ به همین دلیل به فراموشی سپرده می‌شود. یکی از مشکلات ما عرضه صنایع‌دستی است و از همین جا قول می‌دهم که بازارچه دائمی برپا می‌کنیم تا هنرمندان فعال در شهرری بتوانند در این بازارچه محصولات خود را عرضه کنند. همچنین قصد داریم در نمایشگاه‌های دیگر فضایی برای هنرمندان صنایع دستی باز کنیم.

از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت صنایع دستی می‌توان به استفاده از مواد اولیه ساخت داخل کشور اشاره کرد همچنین امکان گسترش این صنعت در نقاط محروم و روستایی وجود دارد که اینگونه از مهاجرت معکوس نیز جلوگیری خواهد شد علاوه براین میزان آسیب این صنعت به محیط زیست نیز در مقایسه با آثار مخرب صنایع مدرن و ماشینی بسیار ناچیز است.

حصیربافی

صنایع دستی ایرانی یکی از مشهورترین صنایع در دنیاست که رتبه نخست تنوع را به نام خود به ثبت رسانده است. ایران با فعالیت در ۳۷۰ رشته از ۶۰۰ رشته صنایع دستی شناخته شده در جهان، از فعال‌ترین کشورها در این حوزه به شمار می‌رود و نام ۱۱ شهر و سه روستا از ایران در صدر فهرست کشورهای تولید کننده صنایع دستی در جهان به چشم می‌خورند.

باتوجه به این حجم از تنوع و مشکلات فعالان این عرصه برای عرضه و فروش، افزایش بازارچه های صنایع دستی یکی از مهم ترین نیاز های هر استان در کشور است چراکه تعداد این بازارچه های پاسخگوی نیاز مردم نیست و متولیان این امر باید اهتمام ویژه ای برای برپایی این بازارچه ها و رونق هنردست ایرانیان که یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی به شمار می آید، داشته باشند.

 

انتهای پیام/