تحریم‌های غرب همچنان مانع صادرات محصولات کشاورزی روسیه است

روسیه روز جمعه هشدار داد که تحریم های غرب همچنان مانع از صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی این کشور شده است. 

این در حالی است که کمیسیون اروپا روز سه شنبه با استناد به تحلیل جدید منتشر شده توسط مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC) هشدار داد، اروپا در حال تجربه بدترین خشکسالی در پنج قرن اخیر است.

این کمیسیون اروپا هشدار داد، کمبود بارندگی تأثیر بدی بر عملکرد کشاورزی خواهد داشت.

گزارش ماه آگوست بر تأثیر مستمر آب و هوای شدید بر کشاورزی تأکید دارد. تقریبا نیمی از اتحادیه اروپا یا 47 درصد این اتحادیه به علت کمبود رطوبت در خاک در شرایط هشدار به سر می برند. 17 درصد دیگر این اتحادیه در وضعیت هشدار تاثیرات منفی آب و هوا بر محصولات قرار دارند. در نتیجه 64 درصد اتحادیه اروپا در معرض هشدار یا احتیاط قرار دارند.

دانشمندان پیش بینی می کنند که بازدهی محصولات تابستانی به علت شرایط بسیار بد آب و هوایی کاهش یابد به طوری که تولید دانه ذرت، آفتابگردان و سویا بیشترین آسیب را می بیند و به ترتیب 16، 15 و 12 درصد کاهش می ‌یابند.

در ادامه گزارش JRC آمده است، با این حال، محصولات زمستانه تاحدودی بازده بهتری خواهند داشت.

مسکو

بنا بر اعلام کمیسیون اروپا، «بنا بر گفته کارشناسان مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا، خشکسالی فعلی هنوز هم بدترین خشکسالی در 500 سال گذشته است. آمارهای نهایی در پایان فصل این ارزیابی اولیه را تایید خواهد کرد.»

ماریا گابریل، کمیسر اروپا در بخش نوآوری، تحقیقات، فرهنگ، آموزش و جوانان گفت، ترکیب خشکسالی شدید و موج های گرما، «فشار بی سابقه ای» بر سطح آب در سراسر اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

وی افزود: «ما در حال حاضر شاهد فصل آتش سوزی های جنگلی هستیم که به طور معقولی بالاتر از میانگین است و تأثیر مهمی بر تولید محصولات زراعی دارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است، تاثیر این گزارش، فراتر از بخش کشاورزی است، چراکه رودخانه های کم عمق اروپا نمی توانند به اندازه ای که در شرایط عادی انرژی آبی تولید می کنند، خنک کننده نیروگاه های صنعتی یا خطوط حمل و نقل باشند.