شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#وزارت خارجه

وزارت خارجه روسیه:

تحریم‌های غرب مانع صادرات محصولات کشاورزی می‌شود

تحریم‌های غرب مانع صادرات محصولات کشاورزی می‌شود

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که تحریم‌های غرب همچنان مانع صادرات محصولات کشاورزی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد تحریم‌های غرب همچنان مانع از صادرات محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی می‌شود.

این وزارتخانه گفت که برای اجرای تفاهم نامه بین روسیه و سازمان ملل در مورد صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه باید کارهای زیادی انجام شود. این وزارتخانه افزود: علیرغم اظهارات واشنگتن و بروکسل مبنی بر اینکه تحریم‌های ضد روسیه بر مواد غذایی و کودها اعمال نمی‌شود، موانع بر سر راه تسویه حساب‌های بانکی، بیمه و حمل بار در نتیجه معرفی آنها همچنان پابرجاست.

این وزارتخانه گفت که سهم روسیه در ساختار بازارهای جهانی غذا بسیار بیشتر از اوکراین است و در سال ۲۰۲۱ صادرات غلات به ۴۳ میلیون تن رسید، در حالی که قرار است این رقم در سال جاری به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد. وزارت امور خارجه رویه افزود: در حال حاضر ۷ تا ۸ میلیون تن کود و مواد خام برای تولید غذا برای ۱۰۰ میلیون نفر در پایانه‌های کشتیرانی به دلیل تحریم‌های غرب مسدود شده است.

چند روز پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد گفته بود که این سازمان در حال همکاری با ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا برای غلبه بر موانع موجود در مسیر ورود موادغذایی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی است.

گوترش گفت که بر اساس توافقی که ماه گذشته با میانجی‌گری سازمان ملل در ترکیه برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین که پس از تهاجم روسیه در فوریه قطع شده بود، بیش از ۶۵۰ هزار تن غلات و موادغذایی دیگر صادر شده است.

دولت‌ها و بخش خصوصی باید برای آوردن موادغذایی و کودهای شیمیایی روسیه و همچنین غلات اوکراینی به بازارهای جهانی بر اساس توافقی که ماه گذشته به دست آمد، همکاری کنند.