شهر خبر

رئیس کل نظام پزشکی: پزشکان جوان رغبتی به برخی رشته‌های تخصصی ندارند/ دچار کمبود متخصص می‌شویم

رئیس کل نظام پزشکی: پزشکان جوان رغبتی به برخی رشته‌های تخصصی ندارند/ دچار کمبود متخصص می‌شویم

ایسنا نوشت: رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، خطاب به مسئولین نسبت به بی‌رغبتی پزشکان جوان برای ورود به برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی به دلیل وجود چالش‌های جدی در این رشته‌ها، هشدار داد.

دکتر محمد رئیس زاده در سخنانی در پیش خطبه‌ نماز جمعه این هفته تهران (۴ شهریور)، با تبریک روز پزشک و داروساز و هشدار نسبت به اجرای ناقص اسناد بالادستی و به ویژه عدم عمل به سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه درمان دهم، اظهار کرد: در حال حاضر برخی مشکلات نظیر عدم توجه به کسب و کار پزشکان جوان، بی توجهی به نیروهای طرحی، بی‌توجهی به استعدادها و هجمه‌های گاه و بیگاه رسانه ای برای جامعه پزشکی وجود دارد.

وی تصریح کرد: جامعه پزشکی در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی با چالش‌های اساسی مواجه است و از این رو ممکن است در آینده فارغ التحصیلی از این رشته‌ها نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه پزشکان جوان رغبتی برای ورود به برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی به دلیل چالش‌های جدی موجود در آنها، ندارند، ادامه داد: راه حل درمان این چالش‌ها را به مسئولین می‌سپاریم. موظف بودیم به مسئولین این هشدار را بدهیم و بگوییم که این خطر و نگرانی بسیار جدی وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین هشدار داد: این بی‌رغبتی تحصیل در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی می‌تواند به "پس‌رفت چهل ساله" در برخی عمل‌های جراحی بیانجامد، در این صورت برای برخی عمل‌های جراحی نیاز به وارد کردن جراح و پزشک از خارج کشور و یا فرستادن بیماران به خارج از کشور خواهیم داشت و این یک هشدار جدی است.

رئیس‌زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت جامعه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و به ارائه آماری در این زمینه پرداخت و گفت: پس از انقلاب جمعیت پزشکان ۱۲ برابر و سرانه پزشک بیش از ۵.۵ برابر رشد کرد. در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و حدود ۱۵ هزار دانشجوی تخصص داریم. در امتحان پیش رو حدود ۴۱۴۳ متخصص و حدود ۳۷۸ فوق تخصص فارغ التحصیل خواهند شد. در بسیاری از رشته‌های پزشکی وضع ما در دنیا مثال‌زدنی است. در دو سال کرونا جراحان قلب اطفال ما ۶۳ عمل پیوند قلب اطفال انجام دادند که از این حیث در این محدوده زمانی در دنیا رتبه نخست را به دست آوردیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم در آموزش نیروی متخصص و ارائه پیچیده ترین درمان‌های مورد نیاز مردم به طور مطلق خودکفا شده ایم و مردم بسیاری از کشورهای دنیا برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی پزشکی از بیش از ۶۰ کشور آفریقایی، اروپایی و آمریکایی با پول خود در دانشگاه‌های پزشکی ایران در حال تحصیل اند.

وی معتقد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه پزشکی ایران مسیر خود را پر افتخار و با سرعت اعجاب برانگیزی طی کرده است.

رئیس زاده در عین حال این را هم گفت که علیرغم تمام پیشرفت‌های موجود در بحث‌هایی نظیر زیر ساخت‌های درمانی و بحث‌های بیمه ای نواقصی وجود دارد که رفع آنها مربوط به سیاست‌گذاران است و باید این نواقص اصلاح شوند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین در بخشی از سخنان خود از مفاخر و اسطوره‌های حوزه پزشکی و داردسازی نظیر ابوعلی سینا و زکریای رازی یاد کرد و با اشاره به نقش این اسطوره‌ها در "طب نوین"، توضیح داد: مفاخر و اسطوره‌های هر کشور مایه فخر و مباهات جوانان آن کشور هستند و این اسطوره ها رابطه مستقیمی با هویت ملی و خودباوری کشورها دارند.

وی از مفاخر هر کشور به عنوان سند توانایی تکرار شونده ملت ها برای تقویت غرور ملی یاد کرد و یادآور شد که معرفی مفاخر به نسل جوان و پرداختن به آنها می‌تواند منجر به حرکت ملت‌ها به سوی آینده‌ای روشن‌تر شود.

رئیس‌زاده با اشاره به جایگاه ویژه ابوعلی‌سینا در کشورهای غربی، بیان کرد: برای نمونه رئیس یکی از موسسات تحقیق پزشکی دانشگاه‌های معروف پزشکی دنیا می‌نویسد که علم پزشکی در دست ابن سینا ، تبدیل به بنایی هماهنگ شد و کتاب "قانون" او مظهر دانش پزشکی دنیا است. بر این اساس به جرات می‌توانیم اعلام کنیم بنیان گذار "طب نوین" در دنیای ما ابوعلی سینا بوده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه از قرن ۱۲ تا واسط قرن ۱۷ میلادی کتاب "قانون" ابوعلی سینا منبع محصلین طب در اروپا بود، اظهار کرد: این کتاب ابو علی سینا بیش از ۳۵ بار در اروپا تجدید چاپ شده است و بر اساس تدریس این کتاب در دوره رنسانس در دانشگاه‌های اروپا طب نوین پزشکی شکل گرفت.

بیشتر بخوانید:

47231