شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ایران#شتاب#شبکه#بانکی#روسیه#متصل#می‌شود؟

شتاب به شبکه بانکی روسیه متصل می‌شود؟

شتاب به شبکه بانکی روسیه متصل می‌شود؟

فردای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک درباره آخرین وضعیت روابط تجاری بین ایران و روسیه، گفت: در چند ماه گذشته بیش از ۳۰درصد حجم مبادلات دو کشور ایران و روسیه رشد داشته، اما هر چقدر زیرساخت‌های مالی را کامل کنیم این کار رونق بیشتری می‌گیرد.

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: یکی از زیرساخت‌های مهم برای گسترش ارتباطات اقتصادی زیرساخت‌های انتقال پول است که به خوبی پیش می‌رود. مبادله روبل و ریال به طور مستقیم از چند هفته پیش آغاز شد و در مورد اینکه شبکه شتاب به شبکه بانکی روسیه متصل شود مذاکرات در حال انجام است.

وی گفت: در یک سال گذشته شاهد فصل جدیدی در روابط اقتصادی بین کشور ایران و روسیه بوده‌ایم و روابط اقتصادی بین دو کشور رونق بیشتری گرفته است. فاطمی‌امین توسعه تجارت دو کشور اظهار کرد: تجارت بین کشورها باید دو طرفه باشد؛ بنابراین همانطور که ما به روسیه کالا صادر می‌کنیم، یک سری کالاها هم از روسیه وارد می‌شود. به عنوان مثال، کالاهایی مانند توربین گازی، مواد پتروشیمی، کاتالیست‌ها، مواد غذایی، میوه و خشکبار به روسیه صادر می‌شود و در مقابل کالاهایی مانند غلات را از روسیه وارد می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: البته هنوز جریان تجاری بین دو کشور به طور کامل شکل نگرفته است، اما زمینه‌های زیادی برای فعالیت وجود دارد. وی افزود: یکی از کارهای مهم پیوستن کامل ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا است که قول داده‌ایم تا یک سال آینده این اتفاق بیفتد و قطعا با پیوستن ایران به تجارت آزاد اوراسیا یک جهش را شاهد خواهیم بود. وزیر صمت اظهار کرد: هدف‌گذاری ما دو برابر شدن تجارت بین دو کشور است و برای سال آتی می‌توان هدف‌گذاری بیشتری نیز داشت.

فاطمی امین درباره کریدور شمال به جنوب و اهمیت آن برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور، گفت: در حال حاضر دالان تجاری وجود دارد و یک قطار نیز هفته گذشته از حوالی مسکو حرکت و تا بندرعباس آمد، اما این مسیر طولانی است و مسیر مستقیم بهتر است از آستارا و رشت باشد. 

وزیر صمت افزود: مسیر رشت تا آستارا برای ما به لحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارد و برای روسیه نیز بسیار می‌تواند مفید باشد، زیرا دسترسی روسیه را به بازارهای کشورهای آسیایی، خلیج فارس و هند فراهم و زمان و هزینه را کاهش می‌دهد. وی گفت: بنابراین دو طرف ایرانی و روسی روی این موضوع کار می‌کنند و قرار است به‌زودی یک گروه از حوزه حمل و نقل روسیه در رابطه با این موضوع به ایران بیاید.