شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#منابع

۴۸۰ اردوگاه خالی در سوریه و نبود مانع در راه بازگشت آوارگان سوری

480 اردوگاه خالی در سوریه و نبود مانع در راه بازگشت آوارگان سوری

منابع لبنانی اعلام کردند که مانعی در راه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیست و صدها اردوگاه خالی در سوریه برای استقبال از آوارگان وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روسیاالیوم، «عصام شرف الدین» وزیر امور آوارگان لبنان بار دیگر از نبود مانعی درراه بازگشت آوارگان سوری در لبنان خبر داد.

وزیر امور آوارگان لبنان اعلام کرد: هیچ مانعی برای بازگشت آوارگان سوری ساکن لبنان به کشورشان وجود ندارد. هیچ مسئله ای میان بیروت و دمشق وجود ندارد که مانع از بازگشت امن و باعزت آوارگان سوریه ای به سرزمینشان شود. باید آواره و نیروی کار و پناهنده سیاسی را از هم جدا کرد و موضوع پناهندگان سیاسی پرونده جداگانه است که لبنان از نهادهای بین المللی خواسته که در این باره کمکش کنند.

وی افزود که 480 اردوگاه خالی در سوریه وجود دارد و در صورت لزوم سوریه می تواند آنها را برای پذیرش آوارگان سوریه ای دوباره راه اندازی کند.

شرف الدین تأکید کرد که درباره بازگرداندن آوارگان سوریه ای به کشورشان در لبنان اجماع داخلی وجود دارد و این پرونده را شخص رئیس جمهوری سوریه پیگیری می کند.

پیش از این، نجیب میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور لبنان از جامعه جهانی خواست تا با این کشور در خصوص پرونده آوارگان سوریه و کمک به بازگشت آنان به کشورشان، همکاری کند.

 وی افزود که در غیر این صورت لبنان، آوارگان سوری را با روش‌های قانونی از لبنان اخراج خواهد کرد.

میقاتی در سخنانی اظهار داشت که لبنان میزبان بخش بزرگی از آوارگان سوری است و در طول 11 سال گذشته به دلیل حضور بیش از 1.7 میلیون آواره سوری و پناهنده فلسطینی که در سراسر لبنان زندگی می‌کنند، فشار غیرقابل تحملی را به دوش کشیده است.

منابع آگاه در این زمینه گزارش می‌دهند که از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 غرب با موضوع پناهندگان سوری به عنوان یک عملیات اطلاعاتی-سیاسی علیه دولت سوریه برخورد کرده و رشته‌های مدیریت پرونده این آوارگان تاکنون در دست کشورهای غربی و ایالات متحده بوده است. در این میان لبنان یکی از بارزترین کشورهایی است که گروه بزرگی از آوارگان سوری را در خود جای داده و البته برخی طرف‌های وابسته به محور غربی نیز از این مسئله حمایت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین آوارگان سوری طی سال‌های گذشته یکی از اهرم‌های فشار غرب علیه لبنان و به طور خاص مقاومت در این کشور بوده‌اند. از یک سو بحران خفقان‌آور اقتصادی در لبنان موجب شده تا تحمل بار آوارگان در این کشور غیر ممکن باشد و از سوی دیگر مهره‌های آمریکا و غرب سعی دارند با اتهام‌زنی علیه حزب‌الله وانمود کنند که مقاومت به دلیل اتحاد خود با سوریه خواستار ابقای پناهجویان سوری در لبنان است؛ درحالی که حزب‌الله یک مسئول ویژه برای این پرونده تعیین کرده و همواره بر اجرای طرح بازگشت آوارگان سوری و انجام همکاری‌های لازم با دولت سوریه در این زمینه تاکید دارد.

منابع لبنانی افزودند، حزب‌الله و متحدانش از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل مدت‌هاست بعد از احیای روابط با دولت سوریه درحال پیگیری پرونده آوارگان هستند اما مانع‌تراشی طرف‌های داخلی و خارجی تاکنون مانع از انجام طرح بازگشت این پناهجویان شده است. همچنین دولت سوریه تسهیلات زیادی در این زمینه ارائه و با صدور قانون عفو عمومی نشان داده که آوارگان در صورت بازگشت به کشورشان تحت هیچگونه پیگرد قانونی و امنیتی قرار نخواهند گرفت و همچنین دولت دمشق متعهد به تامین سرپناه مناسب برای آنهاست.

به گفته منابع مذکور لبنانی درحال حاضر بیش از یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان حضور دارند که تنها 880 هزار نفر از آنها در کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل ثبت نام شده‌اند. علاوه بر آن حدود 400 هزار کارگر در کنار شمار نامعلومی افراد دیگر به شکل غیرقانونی به لبنان رفت و آمد می‌کنند. بنابراین لبنان در خط مقدم کشورهایی قرار گرفته که بیشترین میزان آوارگان سوری در آن حضور دارند و همین مسئله تاثیرات بسیار منفی بر جامعه و بازار کار لبنان داشته است؛ به ویژه در شرایطی که خود لبنانی‌ها علاوه بر بحران شدید اقتصادی و معیشتی، با بحران کمبود نان نیز مواجه هستند.

این منابع تاکید کردند، غرب و آمریکا همچنین سعی دارند با استفاده از کارت آوارگان، موجب تنش‌آفرینی میان دولت لبنان و سوریه نیز بشوند.

منابع مذکور هشدار دادند، با وجود اینکه نجیب میقاتی پیشتر از جامعه بین‌الملللی خواسته بود برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان با لبنان همکاری کند، اما او فردی نیست که بتواند یا بخواهد جلوی غرب بایستد. بنابراین طرح لبنانی-سوری برای بازگرداندن این پناهندگان با موانع بزرگی روبرو خواهد شد و انتظار می‌رود اوضاع در این زمینه به سمت انفجاری بزرگ پیش برود. در شرایطی که تیم رئیس جمهور و همچنین حزب‌الله در تلاش برای به نتیجه رساندن طرح بازگشت آوارگان سوری هستند باید منتظر نقشه‌ها و مانورهای جدید آمریکا و متحدانش در لبنان باشیم و شاید وقوع حوادث امنیتی در اردوگاه‌های آوارگان سوری و اتفاقاتی مشابه آن یکی از سناریوهایی باشد که محور آمریکایی می‌تواند ترسیم و اجرا کند.

انتهای پیام/