شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#خیابانی#آلمان

نگرانی روزافزون مقام‌های آلمانی درباره وقوع شورش‌های خیابانی

نگرانی روزافزون مقام‌های آلمانی درباره وقوع شورش‌های خیابانی

در حالی که آلمان این روزها دچار تورم و افزایش شدید قیمت‌های ناشی از جنگ اوکراین شده، مقام‌های آلمانی نگران وقوع شورش‌های خیابانی با تحریک جناح‌های راست افراطی هستند و اقتصاددانان هم تصویر تیره و تاری را از چشم انداز آینده کشور ترسیم می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها تورم روزافزون ناشی از جنگ اوکراین در اروپا و همچنین آلمان نارضایتی های زیادی را در بین شهروندان ایجاد کرده و بسیاری مقامات نگران وقوع ناآرامی ها و آشوب های خیابانی در اعتراض به وضعیت موجود هستند.

تورم به صورت روزافزون تمایل آلمانی ها به خرید را کاهش می دهد. رئیس صندوق‌های پس‌انداز در آلمان هم این طور ارزیابی می کند که اکثر شهروندان آلمانی به‌دلیل تورم بی‌سابقه، به‌طور فزاینده‌ای به مرزهای مالی خود رسیدند و دیگر چیزی برای پس‌انداز ندارند.

در بانک‌های پس‌انداز پیش‌بینی می‌شود که وضعیت به‌ویژه در پاییز و زمستان برای افراد کم‌درآمد و با درآمد متوسط ​​بدتر شود.

نتایج نظرسنجی اخیر مؤسسه اینفراتست دیامپ به‌سفارش آ.ار.دی. آلمان هم نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق شهروندان آلمانی در مصرف انرژی و خرید روزانه خود صرفه‌جویی می‌کنند.

خانوارهای آلمانی پس از اعمال عوارضی که با هدف کمک به پوشش هزینه نیروگاه‌ها تعیین شد، ناچارند تقریباً 500 یورو (509 دلار) پول بیشتری در سال برای گاز پرداخت کنند.

اقتصاددانان هشدار دادند که این عوارض، به رشد تورم آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به‌شمار می‌رود، شتاب خواهد بخشید. نرخ تورم این کشور اکنون به 8.5 درصد رسیده است.

در این شرایط مقامات دولتی آلمان از مسئله شورش های خیابانی پیامد افزایش نارضایتی ها در بین شهروندان هراسانند.

اخیرا اپوزیسیون آلمان از جمله حزب چپ و حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" برای اعتراضات خیابانی فراخوان زده و از استقبال خوب شهروندان برای پیوستن به این اعتراضات خبر داده اند.

در این شرایط "وولفگانگ تیرسه"، از سیاستمداران بلند پایه حزب صدر اعظم آلمان ( سوسیال دموکرات) و رئیس سابق پارلمان آلمان اعلام کرده که با توجه به تورم و بحران انرژی، دولت و پلیس باید برای اعتراضات احتمالی آماده باشند.

ماتیاس کوئنت، محقق راستگرای افراطی در آلمان هم اعلام کرده که بسیج برای چنین اعتراضاتی از قبل آغاز شده است.

کوئنت روز پنجشنبه در گفتگویی با زد دی اف گفت: در طول تابستان هر زمان که سیاستمداران فدرال در منطقه ای نه فقط در آلمان شرقی ظاهر شدند اعتراضاتی صورت گرفته است.

وی در عین حال گفت: اینها تظاهرات شهروندان عادی نیست و این اقدامات سازماندهی شده توسط افراط گرایان راست گرا است. آنها از نگرانی ها و سختی های مردم در مواجهه با تورم و بحران انرژی استفاده می کنند تا آنها را برای اهداف خود ابزار قرار دهند.

با این حال، تیرسه به "آگسبورگر آلگماینه" گفت: این که سیاستمداران مشهور از قبل از یک پاییز تهدیدآمیز صحبت می کنند و در نتیجه خطر را بیشتر از آن چیزی که ممکن است باشد، ارزیابی می کنند من را آزار می دهد. روحیه در کشور تهاجمی تر شده است. شکاف‌ها در برداشت‌ها و نظرات سیاسی بیشتر است و بدیهی است که تمایل به استفاده از خشونت در حاشیه‌های جامعه نیز افزایش یافته است.

تیرسه که خود اهل آلمان شرقی است، می‌گوید: این فقط یک مشکل آلمان شرقی نیست، بلکه مشکل در آلمان شرقی حادتر است.

"ریم آلابالی رادوان" ، کمیسر ادغام و هماهنگی در دولت فدرال آلمان هم گفته که انتظار می رود ساختارهای افراطی راست در پاییز تقویت شوند. وی از مردم خواست به این نکته توجه کنند که با چه کسانی در آنجا تظاهرات می کنند. به گفته وی هر کس به دلایل قابل درک به خیابان ها بیاید با این واقعیت روبرو می شود که افراط گرایان راست نیز همزمان به خیابان ها می آیند.

 هشدار اقتصاد دانان درباره وخامت اوضاع اقتصادی در آلمان 

در این شرایط موسسه پژوهش اقتصادی"ایفو" هم از بدتر شدن اوضاع اقتصادی آلمان در سه ماهه سوم سال خبر داده است. بر این اساس افزایش شدید قیمت برق و گاز بر دوش شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آلمانی سنگینی می‌کند.

به نوشته "دویچه وله"، آلمان اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم سال جاری رشد بسیار کمی داشته است. وضعیت شرکت‌ها بهبود نیافته و فضای کسب و کار نیز تاحدودی بدتر از سال 2020 شده است.

اوضاغ اقتصادی آلمان در ماه اوت سال جاری به بدترین سطح خود در دو سال گذشته رسیده است. البته کارشناسان احتمال داده بودند که اوضاع بدتر از این خواهد بود. آنها انتظار دارند که تولید اقتصادی در سه ماهه سوم سال بیش از پیش کاهش یابد.

شرکت‌های آلمانی در مورد انتظارات خود برای تجارت در ماه‌های آینده بدبین هستند.

بر اساس گزارش‌ مربوط به اوضاع اقتصادی و فضای کسب و کار بر اساس داده‌های 9 هزار شرکت توسط موسسه پژوهش اقتصادی ایفو، در خرده فروشی‌ها اوضاع به طور قابل توجهی بدتر شده است. در بخش صنایع وضعیت ثابت مانده و تغییری نکرده ولی در ساخت و ساز اوضاع بهبود یافته است.

کلمنس فوست، رئیس موسسه پژوهش اقتصادی ایفو با جمع‌بندی داده‌ها از عدم اطمینان در میان شرکت‌ها سخن گفته است. او پیش‌بینی می‌کند که تولید اقتصادی آلمان در سه ماهه سوم نیز کاهش خواهد یافت.

یورگ کرمر، اقتصاددان ارشد از "کومرتس‌بانک" هم در این راستا به کمبود مواد اولیه در آلمان اشاره کرده است.

توماس گیتسل، کارشناس ارشد بانک فاو. پ (VP Bank) نیز پیش‌بینی امیدوارکننده ای ندارد و می‌گوید، اقتصاد آلمان به طور جدی در آستانه رکود است.

او به افزایش شدید قیمت برق و گاز اشاره کرده که بر دوش مصرف‌کنندگان و کارآفرینان سنگینی می‌کند. این کارشناس تاکید می‌کند که ادامه رکود اقتصادی یا ثبات، به تحولات در بازارهای انرژی بستگی دارد.

موسسه تحقیقات اقتصادی آلمان هم اعلام کرده که جنگ اوکراین عواقب اقتصادی طولانی مدتی برای کشورش خواهد داشت و می‌تواند تا 200 میلیار یورو خسارت به این بخش وارد کند.

انتهای پیام/