شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه

مذاکرات ایران با روس‌ها برای اتصال شتاب به شبکه بانکی روسیه

مذاکرات ایران با روس‌ها برای اتصال شتاب به شبکه بانکی روسیه

وزیر صمت با بیان این که در چند ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد حجم مبادلات دو کشور ایران و روسیه رشد داشته است گفت: مبادله روبل و ریال به طور مستقیم از چند هفته پیش آغاز شده و در مورد اینکه شبکه شتاب به شبکه بانکی روسیه متصل شود مذاکرات در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک درباره آخرین وضعیت روابط تجاری بین ایران و روسیه، گفت: هر چقدر زیرساخت‌های مالی را کامل کنیم این کار رونق بیشتری می‌گیرد.

فاطمی امین افزود: یکی از زیرساخت‌های مهم برای گسترش ارتباطات اقتصادی زیرساخت‌های انتقال پول است که به خوبی پیش می‌رود. مبادله روبل و ریال به طور مستقیم از چند هفته پیش آغاز شد و در مورد اینکه شبکه شتاب به شبکه بانکی روسیه متصل شود مذاکرات در حال انجام است.

وی گفت: در یک سال گذشته شاهد فصل جدیدی در روابط اقتصادی بین کشور ایران و روسیه بوده ایم و روابط اقتصادی بین دو کشور رونق بیشتری گرفته است.

فاطمی امین درباره تجارت با روسیه اظهار داشت: تجارت بین کشور‌ها باید دو طرف باشد لذا همانطور که ما به روسیه کالا صادر می‌کنیم یک سری کالا‌ها هم از روسیه وارد می‌شود به عنوان مثال کالا‌هایی مانند توربین گازی، مواد پتروشیمی، کاتالیست ها، مواد غذایی، میوه و خشکبار به روسیه صادر می‌شود و در مقابل کلا‌هایی مانند غلات را از روسیه وارد می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: البته هنوز جریان تجاری بین دو کشور به طور کامل شکل نگرفته است، اما زمینه‌های زیادی برای فعالیت وجود دارد.

وی افزود: یکی از کار‌های مهم پیوستن کامل ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا است که قول داده ایم تا یک سال آینده این اتفاق بیفتد و قطعا با پیوستن ایران به تجارت آزاد اوراسیا یک جهش را شاهد خواهیم بود.

وزیر صمت اظهار داشت: هدف گذاری ما دو برابر شدن تجارت بین دو کشور است و براس سال آتی می‌توان هدف گذاری بیشتری نیز داشت.

فاطمی امین درباره کریدور شمال به جنوب و اهمیت آن برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور گفت: در حال حاضر دالان تجاری وجود دارد و یک قطار نیز هفته گذشته از حوالی مسکو حرکت و تا بندرعباس آمد، اما این مسیر طولانی است و مسیر مستقیم بهتر از آستارا و رشت باشد.

وزیر صمت افزود: مسیر رشت تا آستار برای ما به لحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارد و برای روسیه نیز بسیار می‌تواند مفید باشد، زیرا دسترسی روسیه را به بازار‌های کشور‌های آسیایی، خلیج فارس و هند فراهم و زمان و هزینه را کاهش می‌دهد.

وی گفت: بنابراین دو طرف ایرانی و روسی روی این موضوع کار می‌کنند و قرار است بزودی یک گروه از حوزه حمل و نقل روسیه در رابطه با این موضوع روسیه به ایران بیاید.

انتهای پیام/