شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیمار#مهاجرت

مهر گزارش می دهد؛

چرا پزشکان مهاجرت می کنند/ مردم نباید در آینده بیمار شوند

چرا پزشکان مهاجرت می کنند/ مردم نباید در آینده بیمار شوند

موضوع مهاجرت پزشکان به کشورهای دیگر، یکی از چالش‌های اساسی در نظام سلامت کشور است که می‌بایست برای آن تدبیر و اندیشه کرد. زیرا، با این شرایط، مردم نباید در آینده بیمار شوند!

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم روز پزشک که در برج میلاد تهران برگزار شد، مسئولانی که پشت تریبون قرار گرفتند، نسبت به خروج پزشکان از کشور ابراز نگرانی کردند. از رئیس کل سازمان نظام پزشکی تا رئیس قوه مقننه، در صحبت‌های خود گریزی به چالش مهاجرت پزشکان داشتند. اما، سوال اینجاست که چرا برخی از پزشکان به ویژه پزشکان جوان کشور، در سال‌های اخیر میل مهاجرت داشته اند.

هر چند سازمان نظام پزشکی هیچ وقت حاضر نشده که به صورت علنی و شفاف، آمار مهاجرت پزشکان را اعلام کند. اما، همواره نگرانی از این آسیب در نگاه آنها وجود دارد.

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این مطلب که خروج پزشکان به نظام درمانی کشور آسیب وارد می‌کند، گفت: کسانی که به دلیل عدم اجرای درست سیاست‌های کلی نظام سلامت موجب صدمه و خسارت به حوزه سلامت شده اند باید مورد مواخذه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که در سال‌های آینده با کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در برخی رشته‌های پزشکی که مورد نیاز کشور است، مواجه شویم و آن وقت باز گردیم به دهه ۵۰ و ۶۰ که پزشک خارجی در کشور حضور داشت.

کسانی که به دلیل عدم اجرای درست سیاست‌های کلی نظام سلامت موجب صدمه و خسارت به حوزه سلامت شده اند باید مورد مواخذه قرار گیرند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: متأسفانه روند مهاجرت جامعه پزشکی تغییر شیفت پیدا کرده و از فرصت‌های شغلی به سمت نگرانی از نبود فرصت شغلی رفته است. در واقع، اولویت مهاجرت جامعه پزشکی، نبود زمینه‌های شغلی و جایگاه فعالیت آنها است که مطلوب نیست.

رئیس زاده افزود: اگر اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی مخدوش شود، دیگر نمی‌توان به آسانی این اعتماد را جلب کرد و در نتیجه آن، هم بیمار و هم جامعه پزشکی آسیب می‌بینند. جایگاه جامعه پزشکی در گرو اعتماد مردم است.

وضعیت مهاجرت پزشکان به خارج از مرزهای جغرافیایی کشور، در سال‌های اخیر شدت گرفته و بیم آن می‌رود که با تداوم این روند، نیاز به پزشک خارجی احساس شود.

سیدموید علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با این روند که پیش می‌رویم، باید به مردم بگوییم که در آینده بیمار نشوند.

وی با انتقاد از تصمیم گیری های غیرکارشناسی در حوزه سلامت، افزود: دریافت مالیات‌های غیر واقعی از پزشکان، سبب تعطیلی مطب‌ها و تشدید مهاجرت جامعه پزشکی شده است.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ: با این روند که پیش می‌رویم، باید به مردم بگوییم که در آینده بیمار نشوند

علویان خطاب به متولیان نظام سلامت و کسانی که در امور حوزه سلامت کشور مداخله می‌کنند، گفت: آقایانی که متولی و مسئول هستید، الان گفته شد که ۵ سال دیگر نگویید، نگفتیم.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ به افزایش ظرفیت پزشکی اشاره کرد و افزود: متأسفانه آقایان برای حل این موضوع مهاجرت پزشکان، به افزایش ظرفیت‌ها دست برده اند که راه درستی نیست. زیرا، فکر می‌کنند می‌توانند با افزایش ظرفیت‌ها، کمبود پزشک را جبران کنند.

وی ادامه داد: با افزایش ظرفیت‌ها، دو اتفاق می‌افتد. اول اینکه، ما از ظرفیت آموزشی مناسبی برخوردار نیستیم و نسبت به گذشته شاهد افت کیفیت آموزش‌ها هستیم. در نتیجه، افراد با سطح سواد پایین‌تر قرار است در این جایگاه‌ها قرار بگیرند.

علویان افزود: ما به جای اینکه برای ماندگاری پزشکان هزینه کنیم، برای تربیت پزشکان هزینه می‌کنیم که در نهایت مهاجرت کند.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ تاکید کرد: من باید به مردم بگویم در آینده بیمار نشوید، چون ممکن است پزشک معالج شما، سواد کافی نداشته باشد.

علویان با عنوان این مطلب که بنده برای ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر برخوردار کشور راه حل داشتم، گفت: بنده نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشتم مبنی بر اینکه در ۵۰ بیمارستان ۹۶ تختخوابی کشور برای ۴ تخصص اصلی، به جای اینکه ۲K بپردازیم، ۴K پرداخت کنیم. بار مالی این پیشنهاد هر ماه ۵۰ میلیارد تومان برای ۲۰۰ متخصص می‌شود که سالیانه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در همین ارتباط ادامه داد: ۶۰۰ میلیارد تومان، پولی نیست اما می‌تواند رضایتمندی پزشک و مردم را در مناطق محروم فراهم کند.

رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، به موضوع کارانه پزشکان و مصوبه اخیر هیأت وزیران برای برداشتن سقف کارانه در مناطق محروم و همچنین سقف ۱۲۰ میلیون تومانی در سال برای پزشکان در مناطق برخوردار کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه پرداختی‌ها در درون نظام سلامت تبعیض آمیز است. در هیچ جای دنیا، این تبعیض و تفاوت در پرداختی به پزشکان وجود ندارد.

علویان با عنوان این مطلب که ساختار نظام سلامت کشور مشکل دارد، افزود: درصد افزایش تعرفه در نظام سلامت کشور، اصلاً کارشناسی شده نیست و دلبخواهی است.

متأسفانه پرداختی‌ها در درون نظام سلامت تبعیض آمیز است. در هیچ جای دنیا، این تبعیض و تفاوت در پرداختی به پزشکان وجود ندارد

وی تاکید کرد: تا زمانی که نظام سلامت را به عنوان یک سند بالادستی ۲۰ ساله نگاه نکنیم که با تغییر دولت‌ها دچار چالش نشود، این مشکلات ادامه دارد. هیچ حکومتی، عدالت در سلامت را زیر سوال نمی‌برد. اما، در اجرا به شکل دیگری رفتار می‌کنیم.

علویان افزود: برای تهیه سند بالادستی ۲۰ ساله نظام سلامت، باید از فرهنگستان علوم پزشکی کمک بگیریم تا در کنار سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه بودجه، این سند را تنظیم کنند و یک تیم کارشناسی هم به ارائه راهکار بپردازد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رئیس مجلس شورای اسلامی، در مراسم روز پزشک در برج میلاد تهران، از نحوه حکمرانی در نظام سلامت کشور گلایه کرد و عنوان داشت که باید نسبت به اصلاح و مدیریت حکمرانی در نظام سلامت اقدام کرد. در واقع، انتقاد قالیباف از شرایط حاکم بر نظام سلامت کشور بود و جامعه پزشکی را مقصر ندانست.

همان طور که مدیران نظام پزشکی بارها نسبت به وضع موجود حوزه سلامت کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار گردهم آمدن دست اندرکاران حوزه سلامت برای تهیه نقشه راه و سند بالادستی شده اند. زیرا، با توجه به روند کنونی خروج پزشکان از کشور و همچنین نبود متخصص در برخی رشته‌های پزشکی، می‌تواند در آینده نه چندان دور، مردم و بیماران را دچار مشکلات عدیده ای کند.

آنها که پول داشته باشند، برای درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند. اما، کسانی که وضعیت مالی مناسبی نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد. مثل چند دهه قبل که مردم برای ساده‌ترین اعمال درمانی، به کشورهای دیگر می‌رفتند و مردم کم بضاعت هم قید درمان را می‌زدند.