شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودکان

از رساندن این ویتامین ها به بدن کودکان غافل نشوید+ جدول

از رساندن این ویتامین ها به بدن کودکان غافل نشوید+ جدول

کودکان به مواد غذایی مشابه بزرگسالان نیاز دارند البته به میزان کمتری. هرچه سن کودکان بالاتر می‌رود این نیاز بیشتر می‌شود به خصوص در رابطه با کلسیم و ویتامین D. به علت تأثیری که در رشد و استحکام استخوان‌ها دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، کودکان، در سنین رشد برای اینکه نمودار رشدی خوب و سالمی داشته باشند به انواع ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. والدین باید بتوانند این مواد مغذی را در وعده‌های غذایی آن‌ها بگنجانند، اما در شرایط خاص ممکن است کودک برای رشد بهتر به مکمل‌ها احتیاج داشته باشد. این مقاله به شما هر آنچه را که باید راجع به انواع ویتامین‌های مورد نیاز کودکان بدانید آموزش می‌دهد:

کودکان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند

مقدار ویتامین و مواد معدنی که کودک نیاز دارد بسته به سن، جنس، اندازه و نمودار رشدی او متفاوت است. به گفته کارشناسان بهداشت کودکان ۲ تا ۸ ساله روزانه ۱۰۰۰ کالری، ۹ تا ۱۳ ساله به ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری نیاز دارند البته این مقدار هم با توجه به سن و میزان فعالیتشان تغییر می‌کند. سن کودکان در میزان دریافتی انواع ویتامین‌ها و مواد معنی فاکتوری تعیین کننده است به این صورت که نوجوانان برای رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند در صورتی که کودکان و خردسالان مقدار کم تری هم دریافت کنند دچار مشکلی نخواهند شد.

کودکان به چه ویتامین نیاز دارند+ جدول

آیا وعده غذایی کودکان باید متفاوت از بزرگسالان باشد؟

کودکان به مواد غذایی مشابه بزرگسالان نیاز دارند البته به میزان کمتری. هرچه سن کودکان بالاتر می‌رود این نیاز بیشتر می‌شود به خصوص در رابطه با کلسیم و ویتامین D. به علت تأثیری که در رشد و استحکام استخوان‌ها دارند. البته به آهن، روی، کولین، ویتامین B. و A. برای رشد قسمت‌های مختلف مغز هم نیاز دارند؛ بنابراین اگرچه در ظاهر میزان این مواد نسبت به بزرگسالان باید کمتر باشد، اما عامل مهمی در رشد کودک هستند و اگر هرکدام به مقدار لازم به بدن کودک نرسد، رشد او را دچار مشکل می‌کند.

آیا کودکان به مکمل‌های غذایی نیاز دارند؟

اگر رژیم غذایی کودک سالم و اصولی باشد به هیچ عنوان به مکمل‌های غذایی احتیاجی ندارد. با این حال نیازهای تغذیه‌ای از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. مثلا برخی نوزادان از همان ابتدا باید ویتامین D. مصرف کنند. 
البته تأکید محققان بر این است که کودکان بالای ۱ سال با رعایت یک رژیم غذایی سالم تا آنجا که امکان دارد از مصرف مکمل‌ها خوددداری کنند. کودکان در یک رژیم سالم باید انواع میوه و سبزیجات، دانه‌های خوراکی، لبنیات و پروتئین را روزانه دریافت کنند.

کودکان به چه ویتامین نیاز دارند+ جدول

بعضی کودکان به مکمل‌های غذایی نیاز دارند

در مواردی خاص بعضی کودکان به مواد معدنی و ویتامین‌های اضافی نیاز دارند:

- کودکانی که پایه اصلی غذایی که در روز می‌خورند گیاهی (مواد غذایی حیوانی نمی‌خورند یا بسیار کم استفاده می‌کنند) است ممکن از در معرض خطر کمبود کلسیم، آهن، روی، ویتامین B۱۲ و D. قرار بگیرند.
- برخی والدین گیاه خوار هستند و به همین دلیل کودکان آن‌ها نیز مجبورند از این قاعده پیروی کنند، ولی باید در نظر داشت که رژیم غذایی برای کودکان خطرناک است چرا که برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین B. ۱۲ تنها از غذاهای حیوانی تأمین می‌شود.
- اگر به تغذیه کودک و میزان ویتامین دریافتی آن‌ها توجه نشود ممکن است باعث رشد غیر طبیعی و یا تأخیر در رشد کودک شود.
- کودکانی که به بیماری سلیاک و یا التهاب روده مبتلا هستند در جذب چند ویتامین دچار مشکل می‌شوند به ویژه آهن و روی و ویتامین D.
- بدن کودکانی که کیست دارند نمی‌تواند چربی را جذب کند پس دچار کمبود ویتامین D، E، A. و K. هستند.
- کودکانی که مبتلا به سرطان هستند برای اینکه طی درمان دچار سوء تغذیه نشوند باید از مکمل‌های غذایی استفاده کنند.

بدن به میزان معین و مشخصی از ویتامین‌ها نیاز دارد

اگر کودک شما بدغذا است و یا خیلی کم غذا می‌خورد در جذب مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها مشکل خواهد داشت. شما می‌توانید کمبود آن را با مکمل‌ها جبران کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که برای استفاده از مکمل‌ها و همچنین تعیین میزان مصرفی حتما به پزشک مراجعه کنید. به هنگام خرید هم دقت کنید این مکمل مخصصوص کودکان باشد که دوز اضافی وارد بدن فرزندتان نشود.

در مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی احتیاط کنید

اگر دوز مصرفی ویتامین مناسب سن کودک نباشد به احتمال قوی مسمومیت ایجاد می‌کند. این نکته به خصوص در ویتامین‌های محلول در چربی مثل A، E، D، K. اثبات شده است. بهتر است که ویتامین‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنند به ویژه آن‌هایی که به شکل آب نبات و شربت در بازار موجود است.

چگونه از میزان کافی مواد مغذی در بدن کودک اطمینان پیدا کنیم

اولین کاری که می‌توانید برای اطمینان از میزان کافی مواد مغذی در بدن کودک انجام دهید این است که رژیم غذایی سالم برای او در نظر بگیرید و از انواع سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، پروتئین، چربی‌های سالم و... استفاده کنید. با کمی صبر و حوصله و استفاده از هنرهای بصری کودکتان را به خوردن سبزیجات تازه و میوه تشویق کنید. در مصرف تنقلات احتیاط کنید و میوه تازه و میان وعده‌های مقوی را جایگزین انواع کیک و بیسکویت و آب میوه صنعتی و... کنید. البته همانطور که در بالا اشاره شد اگر تمام تلاش خودتان را کردید، ولی همچنان کودک شما بدغذا بود از مکمل‌ها استفاده کنید. 

هر چندماه یک بار به متخصصین تغذیه مراجعه کنید تا عادات غذایی فرزندتان مورد بررسی قرار گیرد وپزشک نکات لازم را برای شما یادآور شود.