شهر خبر

تدابیر دولت سیزدهم برای تامین سوخت پایدار چه بود؟

تدابیر دولت سیزدهم برای تامین سوخت پایدار چه بود؟

دولت سیزدهم توانست با سیاست‌گذاری علمی سبب قطع خاموشی‌ها و تامین سوخت پایدار در کشور شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، از فعالیت‌های مهمی که دولت سیزدهم در دستور کار خود قرار داد، تامین سوخت پایدار در کشور بود. سوخت پایدار به این معنا است که سوخت لازم برای مصارف خانگی و صنعتی تامین شود تا شاهد کمبود انرژی در کشور نباشیم.

در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت ۱۰ شهریورماه سال 1400 با حضور در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما پیرامون کمبود سوخت در نیروگاه‌ها و قطعی برق در زمستان گفت :« تامین گاز بخش خانگی اولویت نخست وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است اما در تامین سوخت نیروگاه دچار چالش هستیم. با توجه به تأمین سوخت زمستانی به‌ویژه برای نیروگاه‌ها در فصل زمستان، صادرات فرآورده‌های نفتی امسال از حدود دو ماه پیش به‌شدت کاهش یافته است تا ان‌شاءالله بتوانیم ذخایر سوخت نیروگاه‌ها و صنایع را تأمین کنیم. برنامه ما این است و همه توانمان را می‌گذاریم تا مخازن سوخت نیروگاه‌ها و صنایع عمده را تکمیل کنیم، در حالی که کسری گازی هم پیش‌بینی می‌شود».

این در صورتی است که از زمان شروع کار این دولت، تامین سوخت زمستانی از چالش‌های مهم به شمار می‌رفت به طوری که آقای روحانی رئیس جمهور سابق نیز در اردیبهشت ماه سال 1400 بیان کرده بود در زمستان دچار کمبود گاز خواهیم بود. از طرفی جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم نیز برآورد کرده بود در پیک زمستان 1400 کشور بین 200 تا 250 میلیون متر مکعب در روز کسری گاز دارد. 

از طرفی جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم پیرامون این کسری سوخت و تامین آن اذعان داشت :« برای تامین سوخت زمستانی وضعیتی که تحویل گرفته بودیم اصلا جالب نبود. سطح مخازن ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها 25 تا 30 درصد کمتر از سال 99 بود. از طرفی 4-5 هزار تانکر سوخت‌رسان نیز از ناوگان حمل سوخت ما خارج شده بودند، چون کرایه‌های آنها پایین بود و برای آن‌ها نمی‌صرفید.»

علاوه بر آن کشور در حوزه تولید و عرضه گاز نیز مشکل داشت زیرا تعمیرات اساسی و اورهال پالایشگاه‌های گازی انجام نشده بود و عددی بین 50 تا 60 میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی به علت از رده خارج شدن کمپرسورها، باعث ایجاد افت عرصه شده بود.

راه کار دولت سیزدهم برای حل عرصه گاز

برای حل این مشکل وزیر نفت با ارائه مصوبه‌ای در دولت، 30 الی 50 درصد کرایه‌ها افزایش داد بدین ترتیب برای نفتکش‌ها انگیزه ایجاد شد و مجدد نفتکش ها به ناوگان ملحق شدند. علاوه بر آن بخشی از انتقال فرآورده به نیروگاه‌ها نیز با خط لوله انجام شد که از یک خط لوله یک روز گاز و روز دیگر بنزین یا سایر محصولات نفتی انتقال داده می‌شد. لذا با این اتفاق تا پایان آبان ماه 1400 میزان ذخایر 1.2 میلیارد نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو شد.

نکته دومی که دولت سیزدهم برای حل این مشکل خاموشی‌ها صورت داد، اصلاح تعرفه‌های خانگی بود به طوری که جواد اوجی وزیر نفت پیرامون آن گفت:« بدین ترتیب جدول تعرفه گاز خانگی را به گونه‌ای تنظیم کردیم که 75 درصد مردم که 50 درصد از مصرف گاز خانگی سهم دارند، مشمول هیچگونه افزایش قیمتی نشوند. ما به سراغ پرمصرف‌ها رفتیم و با اصلاح صورت گرفته، میانگین تعرفه هر متر مکعب گاز برای این قشر از 400 تومان به 2000 تومان رسید؛ خیلی از دوستان فکر می‌کردند این موضوع تبعات اجتماعی خواهد داشت ولی الحمدالله با یک کار ابتکارانه خوب از اول آذر، افزایش تعرفه مشترکان خانگی پرمصرف اجرایی شد».

با این کار دولت توانست 25 تا 28 میلیون متر مکعب گاز در روز صرفه جویی کند. این عدد معادل یک فاز پارس پارس جنوبی بوده لذا عدد قابل ملاحظه در نظر گرفته می‌شود. از طرفی برای توسعه یک فاز پارس جنوبی نیز نیازمند 6 میلیارد دلار سرمایه بود که با یک سیاستگذاری درست 25 میلیون متر مکعب گاز و 6 میلیارد دلار صرفه جویی شد.

وزیر نفت پیرامون این صرفه جویی و گذران زمستان گفت:« بدین ترتیب با لطف خداوند متعال و زحمات همکاران بنده در مجموعه وزارت نفت و همراهی مردم توانستیم، زمستان امسال را بدون قطعی گاز و برق به پایان برسانیم. زمستان امسال بسیار سخت بود و در مقاطعی دمای 23 استان کشور به طور همزمان منفی شده بودند و تا منفی 27 درجه هم رسیده بود که کنتورهای گاز آنجا یخ میزد».

با این حال وزارت نفت توانست با سیاست‌های درست و علمی تراز گاز را مثبت نگه دارد و منجر به تامین سوخت پایدار نیروگاه‌ها، صنایع و همچنین مصارف خانگی شود.

انتهای پیام/