شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#منطقه‌ای

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل:

دولت سیزدهم در سیاست های منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار موفق بوده است

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: ارزیابی هایی که صورت می گیرد نشان می دهد که دولت سیزدهم در سیاست های منطقه ای بسیار موفق بوده و در سیاست های بین المللی هم تا اندازه ای توفیقاتی داشته است.

اعتمادآنلاین|

پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور، بررسی وزرای پیشنهادی معرفی‌شده از سوی آیت‌الله رئیسی آغاز شد و حسین امیرعبداللهیان به عنوان گزینه پیشنهادی برای سکان‌داری دستگاه دیپلماسی معرفی شد.

به گزارش برنا، بر همین اساس حسین امیرعبداللهیان با 270 رای قاطع از  مجلس،  سکان دستگاه دیپلماسی ایران را بر عهده گرفت و در اولین ساعات آغاز کار خود در توئیتی با تبیین راهبردهای خود در دستگاه دیپلماسی  ایران  نوشت: افتخار من این است که با اخذ رای اعتماد از  مجلس شورای  اسلامی، نماینده  ملت بزرگ ایران  در عرصه سیاست خارجی و  روابط بین الملل  هستم. مصمم بر پیگیری سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند مبتنی بر اصول عزت، حکمت و ‌مصلحت هستم. همسایگان و  آسیا  اولویت اول می‌باشند.

امیرعبداللهیان از همان ابتدای مسیر رویکرد "سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند"  با توجه به سه اصل عزت حکمت و مصلحت در دستور کار وزارت امور خارجه ایران قرار داد، طوری که در این یکسال در دستگاه دیپلماسی شاهد تحقق توازن در ارتباط با کشورهای جهان بودیم، از سرگیری مذاکرات وین، 5 دور مذاکره با عربستان، پیمان شانگهای، بریکس، ارتقا سطح همکاری‌ها با کویت و امارات، افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی با روسیه، چین و هند تنها بخشی از دستاوردهای وزارت امور خارجه ایران است. 

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص یکسال عملکرد دولت در سیاست خارجی گفت: دولت سیزدهم در طول یکسال گذشته در حوزه سیاست‌های منطقه‌ای بسیار موفق عمل کرده است؛ سفر روسای جمهور قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان و روسیه به تهران ، سفر امیر قطر و نخست وزیر عراق به تهران و سفرهای دوره وزیر خارجه و معاونین وزیر خارجه به کشورهای منطقه در راستای ایجاد همگرایی منطقه ای و شفاف سازی سیاست های دولت سیزدهم کاملا موثر بوده است. 

وی  در خصوص دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در منطقه خاطرنشان کرد: کویت پس از هفت سال برای نخستین بار سفیر خود را به تهران اعزام کرد،  امارات متحده پس از چند سال که سفارتخانه خود را با کاردار اداره می کرد، اکنون اظهار تمایل کرده است که سفیر اعزام کند؛  مذاکراتی که بین ایران و عربستان سعودی در بغداد از یکسال ونیم گذشته آغاز شده و به پیشرفت هایی رسیده، دور ششم هم قرار است به زودی در حوزه سیاسی بین ایران وعربستان برگزار شود نشان می دهد که دولت سیزدهم در سیاست های منطقه ای خودش موفق بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: پیش نویس قرارداد برجام که نهایی شده است و به طرف‌های اروپایی ابلاغ و در آن منافع ایران لحاظ شده است؛ در حوزه بین المللی هم دولت سیزدهم بر اساس منافع ملی عمل کرده و ارزیابی هایی که صورت می گیرد نشان می دهد که دولت سیزدهم در سیاست های منطقه ای بسیار موفق بوده و در سیاست های بین المللی هم تا اندازه ای توفیقاتی داشته است.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد:  دولت سیزدهم توانست یک تعامل سازنده با حفظ ارزشهای دینی و ملی با جامعه جهانی رابطه متعادلی برقرار کند و در همه بحران های منطقه‌ای وجهانی طبیعتا نقش مثبت ایران کاملا چشمگیر بوده است.

از سخنان ابتدایی رئیس‌جمهور منتخب مردم در آئین تحلیف وی و تعیین راهبرد سیاست خارجی ایران تا اقدامات دستگاه دیپلماسی ایران، همواره حرکت این وزارت در راستای رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها با  استفاده از سیاست همسایگی بوده است و همیشه این دو مسیر در کنار هم برای اعتلای  ایران اسلامی  و بهبود  اقتصاد کشور  به درستی پیش گرفته شده است.