شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بانک
بانک جهانی گزارش داد؛

درآمد سرانه ملی ایرانی‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کمتر از نصف شد

درآمد سرانه ملی ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر اساس آمار بانک جهانی به کمتر از نصف رسیده و رتبه جهانی ایران از این نظر ۴۰ پله تنزل داشته است.

به گزارش ایبِنا، آمار‌های منتشر شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد درآمد سرانه ملی ایران در دولت قبل به شدت کاهش یافته و طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ با شیب تندی، روندی نزولی به سمت پایین را طی کرده است.

بر اساس آمار‌های این نهاد بین‌المللی درآمد سرانه ملی ایران از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۳ روند صعودی خوبی را طی کرده و طی این مدت حدود ۶ برابر شده بود. درآمد سرانه ملی ایران در سال ۱۹۹۵ تنها ۱۲۹۰ دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۷۵۳۰ دلار رسید.

اما با روی کارآمدن دولت قبل درآمد سرانه ملی ایران شیب نزولی تندی را به سمت پایین طی می‌کند و طی سال‌های فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به کمتر از نصف می‌رسد. درآمد سرانه ملی ایران در سال ۲۰۲۰ به ۳۳۷۰ دلار می‌رسد که این رقم کمتر از نصف درآمد سرانه ملی ۷۵۳۰ دلاری ثبت شده در آغاز فعالیت این دولت یعنی در سال ۲۰۱۳ است. بر این اساس دولت قبل درآمد سرانه ملی ایرانی‌ها را به میزان ۵۵ درصد کاهش داده است.

 بجز سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ که اندکی بر درآمد سرانه ملی ایران افزوده می‌شود در بقیه سال‌های فعالیت این دولت شاهد سقوط درآمد سرانه ملی ایران هستیم. در سال ۲۰۱۴ رقم درآمد سرانه ملی ایران به ۶۹۶۰ دلار و در سال ۲۰۱۵ به ۵۷۱۰ دلار کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۱۶ این رقم اندکی افزایش می‌یابد و به ۵۷۳۰ دلار و در سال ۲۰۱۷ به ۵۷۵۰ دلار افزایش پیدا می‌کند. سقوط درآمد سرانه ملی ایران در سال ۲۰۱۸ دوباره آغاز می‌شود و طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به ترتیب به ۵۱۱۰ دلار، ۴۲۶۰ دلار و ۳۳۷۰ دلار می‌رسد.

بر این اساس ایران در سال ۲۰۲۰ از نظر درآمد سرانه ملی به ۱۴ سال قبل عقبگرد می‌کند و درآمد سرانه ملی در این سال تقریبا به سال ۲۰۰۶ می‌رسد. بانک جهانی درآمد سرانه ملی ۳۴۸۰ دلاری را برای ایران طی سال ۲۰۰۶ برآورد کرده است.

بانک جهانی گزارش داد: دولت روحانی درآمد سرانه ملی ایرانی‌ها را کمتر از نصف کرد


سقوط ۴۰ پله‌ای ایران در دره بندی جهانی کشور‌ها از نظر درآمد سرانه ملی

 در رده بندی جهانی نیز شاهد سقوط رتبه ایران از نظر درآمد سرانه ملی طی سال‌های فعالیت دولت قبل هستیم. در سال ۲۰۱۳ که فعالیت دولت یازدهم آغاز شد ایران در جایگاه ۸۵ جهان از نظر درآمد سرانه ملی قرار داشت، اما در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۱۲۵ سقوط می‌کند که بر این اساس رتبه جهانی ایران از نظر درآمد سرانه ملی طی دوره فعالیت دولت قبل ۴۰ پله نزول داشته است.

سوئیس با درآمد سرانه ملی ۸۲۶۲۰ دلاری در صدر رتبه بندی جهانی قرار گرفته است و لوگزامبورگ با ۸۱۱۱۰ دلار و نروژ با ۷۷۸۸۰ دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

 

بانک جهانی گزارش داد: دولت روحانی درآمد سرانه ملی ایرانی‌ها را کمتر از نصف کرد

 

منبع: ایرنا