شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

بیگی: دولت رئیسی، نه مشاوران خوب دارد، نه برنامه ریزی درست

علیرضا بیگی نماینده تبریز درباره عملکرد یارانه‌ای دولت: در کنار مشکلات اقتصادی، در سال ۱۴۰۱، افزایش حدود ۶۰ درصدی در حقوق و دستمزد‌ها هم اتفاق افتاد که باعث افزایش نقدینگی، افزایش پایه پولی و مشکلات بعدی شد. مجموعه این عوامل باعث بحرانی‌تر شدن مشکل شد و بار این مشکلات را مردم به دوش کشیدند.

بیگی: دولت رئیسی، نه مشاوران خوب دارد، نه برنامه ریزی درست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه اعتماد با علیرضا بیگی نماینده تبریز درباره عملکرد یارانه ای دولت مصاحبه کرده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان نارضایتی فراوانی از طرح اصلاح نظام یارانه‌ای دارند، چرا این طرح به یک چنین سرانجامی رسیده است؟

واقع آن است که دولت اجرای این طرح را به دلیل کمبود در منابع ارزی آغاز کرد. اگر دولت منابع ارزی کافی داشت، هرگز زیربار اجرای این ایده نمی‌رفت، بنابراین دلیل آزادسازی قیمت‌ها، کسری بودجه بوده است. البته برای حذف ارز4200 تومانی دولت وعده داد که اقلام مصرفی مردم را با قیمت شهریور1400 توزیع کند، اما امروز وعده‌هایش را فراموش کرده است. در زمان ارایه بودجه معاون اول رییس‌جمهوری در مجلس اعلام کرد، چیزی که قرار است به مردم بدهیم، بیشتر از چیزی است که به آنها تحمیل می‌شود. اما در عمل برعکس شد یعنی این تصور را داشتند که تنها 4قلم کالاها حدود 8درصد افزایش پیدا می‌کند.اما در عمل مشاهده شد که دامنه وسیعی از اقلام و کالاها با افزایش افسارگسیخته‌ای مواجه شدند.

چرا دولت یک چنین تصورات و پیش بینی‌های اشتباهی داشت؟

بخشی از آن به دلیل نبود نیروهای کارکشته است و برخی دیگر نیز ناشی از مشاوره‌های اشتباه است. بسیار هم تاسف آور است که دولت در زمینه پیش بینی این گزاره‌های سرنوشت ساز اینقدر، ساده انگارانه عمل کند. در کنار مشکلات اقتصادی، در سال 1401، افزایش حدود 60درصدی در حقوق و دستمزدها هم اتفاق افتاد که باعث افزایش نقدینگی، افزایش پایه پولی و مشکلات بعدی شد.مجموعه این عوامل باعث بحرانی‌تر شدن مشکل شد و بار این مشکلات را مردم به دوش کشیدند.

امروز که دولت عمق مشکلات را درک کرده، ‌آیا برنامه مناسبی برای مقابله با این بحران دارد؟

متاسفانه امروز هم برنامه منسجمی برای عبور از چالش‌ها مشاهده نمی‌شود. دولت یک روز عنوان می‌کند، ممکن است در ادامه این طرح تجدیدنظر کند و در برهه‌ای اعلام می‌کند، طرح را ادامه می‌دهد. همین فراز و فرودها نیز این پالس را به بازار می‌دهد که ثباتی در تصمیمات دولت وجود نخواهد داشت.

در این شرایط دولت خطاب به نمایندگان اعلام کرده، حاضر به اجرای تعهداتش در خصوص عرضه قیمت‌ها به نرخ شهریور 1400نیست، سرانجام چه خواهد شد؟

بله تیم اقتصادی دولت این پیام را ارسال کرده‌اند که قیمت‌ها را نمی‌توانند به قبل باز گردانند. عجیب است که دولت هیچ پیش بینی از تحولات ندارد و در لحظه و آن تصمیم می‌گیرد. در حالی به شهریور 1401 نزدیک می‌شویم که دولت می‌بایست 6ماه قبل برای این گزاره‌ها تصمیم‌گیری می‌کرد.

آقای قالیباف اشاره کردند اجازه نمی‌دهند دولت از ظرفیت شورای هماهنگی سران برای دور زدن مجلس استفاده کند. سرانجام طرح اصلاح نظام یارانه‌ای چه می‌شود؟

دولت در حال حاضر یک لایحه اصلاحی برای بودجه ارایه کرده تا قید ارایه قیمت‌ها به شهریور 1400 را حذف کند. البته تصمیم داشتند از ظرفیت سران نیز استفاده کنند که این تلاش‌ها به نتیجه نرسید. امروز اگر این اجازه به دولت داده نشود، دولت به سمت فروش اوراق خواهد رفت. فروش بالای اوراق هم باعث تضعیف پول کشور، افزایش پایه پولی و همینطور واکنش منفی بورس و افت شاخص‌ها می‌شود. این تصمیم نیز باعث افزایش مشکلات بورس و ناامیدی سهامداران می‌شود. متاسفانه دولت شرایطی را ایجاد کرده که هر تصمیمی را اتخاذ کند، مشکل ساز می‌شود. می‌گویند، گندم از گندم بروید، جو ز جو.

منبع: روزنامه اعتماد